Translate

woensdag 9 november 2016

DE NU VERKOZEN PRESIDENT TRUMP IS NEERGEDAALD!



NU DE VERKOZEN PRESIDENT TRUMP IS NEERGEDAALD!

Nu de verkozen President TRUMP, tegen de algemene verwachting in, is neergedaald in zijn eigen 747, die hij straks zal verwisselen voor de echte Air Force One, als Commander-in-Chief van de Verenigde Staten, zal er ongetwijfeld een periode van enige onzekerheid aanbreken. Dat is reusachtig positief voor ‘veilige havens’, zoals Amerikaanse Treasuries en de Amerikaanse Dollar. Maar riskante activa, zoals aandelen, grondstoffen en onroerend goed, zouden, in eerste instantie, een flinke veer kunnen laten. Het kunstmatige oppompbeleid van de Amerikaanse Federal Reserve van de laatste 25 jaar, zou immers wel eens opnieuw onder de loep kunnen worden genomen. De onafhankelijkheid van Centrale Banken is tegenwoordig ook niet zo vanzelfsprekend meer.


Tegelijkertijd kan men verwachten, dat de toenemende volkswoede over de ongelijke inkomens- en vermogensverdeling vanwege de globalisering, zal moeten worden beantwoord met massieve fiscale stimuleringen om met name o.a. de binnenlandse infrastructuur-investeringen op gang te brengen. Vrijhandel lijkt echter de Kop van Jut te worden, omdat de slinger te ver was doorgeslagen. Het devies van ‘iedereen moet zijn eigen boontjes maar doppen’ zal weer opgang maken.

Genoeg is genoeg. Het Obamacare-gezondheidsplan was zonder steun van de Republikeinen er doorheen gejaagd. De gemiddelde Amerikaan was geconfronteerd met aanzienlijke premie-verhogingen voor gezondheidszorg. En wat te denken van de reusachtige militaire blunders in het Midden-Oosten, etc? Men was ook ziek van de bevooroordeelde en elitaire media, die, over het algemeen, geen idee hadden van wat er echt onder de algemene bevolking leeft. De zucht naar verandering van koers, heeft uiteindelijk de doorslag gegeven, ondanks alles.

Net zoals BREXIT, wat voor de uitslag, slechts 32% kans zou hebben. Maar het is meer dan ooit duidelijk geworden, dat vele stemmers, in het geval van een controversieele kandidaat of een omstreden beleid, weigeren ervoor uit te komen om een bepaald stigma te vermijden. Net zoals BREXIT, voelden de stemmers zich niet extremistisch of racistisch. Integendeel, men wilde gewoon het roer omgooien, om talloze redenen. Zal de gevestigde orde (‘establishment’) nu haar macht over het stuur verliezen? Het is vaker gebeurd. Lees de geschiedenis er maar op na. Toch is de speelruimte van een President in Amerika vrij beperkt. De veronderstelde politieke aardverschuiving blijft voorlopig zeker uit.

Bijna iedereen hield zijn hart vast, als Trump hetzelfde voor elkaar zou krijgen als in de Republikeinse voorverkiezingen, waar hij onverwacht 16 andere kandidaten versloeg. Maar de soep wordt nooit zo heet gegeten als die wordt opgediend. Trump is vrij flexibel en pragmatisch, getuige zijn boek: ‘The Art of the Deal’ (1987). Hij spreekt daarom, tegen de verwachting in, vele verschillende groepen van stemmers aan. Hij lijkt ook niet isolationistisch. Dat is een voorbarige conclusie. Verder is hij weliswaar een ‘buitenstaander’, maar zeker niet onervaren. Hij heeft zich, gedurende zijn gehele leven, bewogen onder de machtigen der aarde. Hij neemt geen blad voor de mond, dus men weet meteen waar men aan toe is. Vooral dit laatste is een teken des tijds: men heeft zijn buik vol van huichelachtige politici, die niet hetzelfde doen als wat ze zeggen. De verkiezing van een anti-politicus, die nog nooit een politiek ambt heeft bekleed, spreekt boekdelen. Go TRUMP!


DIEDERIK SCHMULL                                                            9 November, 2016

Westcliff-On-Sea, Essex, U.K.

121 opmerkingen:

  1. De iShares $ Treasury Bond 20+yr is wel flink gevallen, duidelijk onder de 200 DMA. Buying opportunity ?

    Mrgalak

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @MRGALAK:

      Kopen op zwakte voor de langere termijn.

      DS

      Verwijderen
    2. Kunt u mij uitleggen waarom de TLT treasuries 20+ op verlies staan? Hoor graag uw antwoord.

      Verwijderen
    3. @ANONIEM:

      De markt overreageert, net zoals in 2009 en 2013, toen
      de stimuleringen en QE1 een VALS alarm gaven voor
      inflatie.

      DS

      Verwijderen
  2. .....Dat is reusachtig positief voor ‘veilige havens’, zoals Amerikaanse Treasuries en de Amerikaanse Dollar....

    Echter Trump wint en Dollar omlaag,Treasuries nog sterker omlaag....is dat logisch of past dit bij de emotie?

    Ps., uw visie op uitslag was de juiste , chapeau!

    mvg//Harold

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @HAROLD:

      De markt is grillig en 'bevreesd' voor hogere
      begrotingstekorten door mogelijk massieve
      infrastructuur- en defensie-uitgaven. En dan
      die muur (die Mexico zou moeten betalen)! Nee,
      de markt overreageert, want Trump zal in het
      gareel worden gehouden door het Congress, dat
      heel conservatief is. Plus de deflatoire krachten
      blijven toenemen.

      DS

      Verwijderen
  3. Het valt toch wel op dat zowel in het geval van Brexit als de US-verkiezingen de polls er volledig naast zitten. Ik kan niet echt in toeval geloven, heb eerder de indruk dat er flink gemanipuleerd werd om de publieke opinie een duw(tje) in de juiste richting te geven. Zonder succes.

    Mrgalak

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @MRGALAK:

      Opinie-peilingen zijn er niet om de mening van het
      publiek weer te geven, maar om een bepaalde mening op
      te dringen. Bovendien zijn ze partijdig, vanwege
      hun politieke donaties! Veel betrouwbaarder was het
      enorme succes van Trump bij Sociale Media (Twitter en
      Facebook) met hits en likes (veel meer dan Clinton),
      want wie leest er tegenwoordig nog een krant? Wie
      kijkt er tegenwoordig nog naar het nieuws op TV?

      DS

      Verwijderen
  4. Na het zien van de docu The Choice is me nog duidelijker geworden dat Trump een flinke persoonlijkheidsstoornis heeft. Geen echte vrienden, over compensatie met vrouwen en protserige smakeloze bezittingen, giga minderwaardigheidscomplex. Wat mij betreft nog steeds beter dan Killary die met haar agressieve buitenland beleid grote verantwoordelijkheid draagt voor chaos in Syriƫ en Libiƫ, maar desalniettemin doodeng!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een kleine verduidelijking: doodeng omdat mensen met een persoonlijkheids stoornis zoals Trump niet rationele beslissingen kunnen nemen ter compensatie van kronkels in hun hoofd die hun oorsprong vinden in een onveilige jeugd. Trump is de bekende bodemloze put, wat het minderwaardigheidsgevoel gaat nooit weg. Poetin is wat dat betreft waarschijnlijk gewaagd aan Trump. Wel erg blij met aanstaande exit Janet Yellen. En Trump gaat natuurlijk nog meer goeie dingen doen. Gr Ludwig Von Mises

      Verwijderen
    2. @LUDWIG VON MISES:

      Hillary CLINTON zou veel 'enger' zijn geweest. Zij
      en haar 'Neocon'-kornuiten, waren de architecten van
      vele oorlogen in de laatste 30 jaar. In ieder geval
      zal Trump om de tafel gaan zitten ('doing a deal')
      in plaats van erop los slaan (zoals ook John McCain,
      die eveneens WW III was begonnen).

      Maar stel je eens voor, wat voor REALITY SHOW er in
      het Witte Huis voor de deur staat, tezamen met Melania!
      Dit wordt onze dagelijkse 'entertainment'! Geen
      Soap Opera meer nodig. Alles is echt...

      DS

      Verwijderen
  5. Reacties
    1. @PLOF:

      Krugman had gesproken, dus ging men 'short', wat dus
      weer 'gedekt' moest worden:

      http://www.zerohedge.com/news/2016-11-10/starring-paul-krugman-idiot-justin-wolfers-hack

      DS

      Verwijderen
  6. Hoe gaat dit aflopen voor Hillary...

    Trump campaign manager does not rule out special prosecutor for Hillary Clinton - MSNBC

    https://www.rt.com/usa/366034-trump-clinton-special-prosecutor/

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @ROOS DHONT:

      Voor het einde van dit jaar kan OBAMA nog een PARDON
      geven. Die kans is groot

      DS

      Verwijderen
  7. In the financial crash of 2008 the United States Federal Government responded to the crisis with Quantitative Easing 1, 2 and 3. Would a massive fiscal stimulus and domestic infrastructure repairs program at that time have been a better solution to the problem?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @JOSEPH STANICK:

      QE was a way to bail out the financial system. Even
      the bonusses ('legally required') could be paid. But
      obviously 8 years of Obama was not enough to fix the
      infrastructure or the tax problems, because the U.S.was engaged in many wars at the same time. This explains
      the fury of many:

      (ZEUSSE)(!): #HILLARY #CLINTON, With Her MEGA-DONORS, Was Actually The LEADING, Most DANGEROUS, #NEOCONSERVATIVE

      http://www.washingtonsblog.com/2016/11/democrats-caused-president-trump-caused-victory.html

      DS

      Verwijderen
  8. Templeton's Hasenstab says U.S. treasuries were in "bubble that was shocked", election outcome will exacerbate rising inflationary pressures.
    Hasenstab expects rising U.S. inflation, rising treasury yields, Yen and Euro depreciation and FX appreciation in select emerging markets.
    Foreigners: Buy TIPS!

    Uw mening i.v.m. voldoende diversificatie in de portefeuille?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @ROBV:

      Mee ONEENS. Elke stijging van inflatie en rente zal
      tijdelijk zijn, ookal duurt het misschien even. Daarom
      zijn TIPS NIET aantrekkelijk. Men overschat wat er
      daadwerkelijk kan gebeuren. Het Congres is nu
      superconservatief.

      DS

      Verwijderen
  9. Is de vrees voor rentestijging in de VS terecht of wordt hieronder weer een vuurtje gestookt. De 30 jarige treasuries/TLT zijn wel vreselijk afgestraft.

    mvg//Harold

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @HAROLD:

      The last time The Wall Street Journal, Bloomberg, New York Times, Financial Times, Money, and Fortune all agreed on something was four days ago.

      They all thought Hillary would win. They all thought stocks would sink. Now they all tell us inflation is a sure thing!

      People are sucking in that news like orange slurpies on a 102 degree day. Go figure.

      https://mishtalk.com/2016/11/11/is-trump-the-inflation-president/

      Hogere begrotingstekorten vegroten de staatsschuld en
      leiden tot LAGERE groei en LAGERE rente

      DS

      Verwijderen
  10. Gefeliciteerd Diederik met de fantastische uitslag die jij zo goed hebt voorspeld. Ik ben zo blij dat enge Hillery het niet is geworden. Eindelijk verandering na 15 jaar van ellende in het Midden Oosten, wat een drama. Heb goede hoop dat Trump de neocons ver weg kan jagen uit Washington. Haha, las dat GW Bush blanco had gestemd en pa Bush op Hitlery !

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Of de Trump overwinning zo 'fantastisch' is zal nog moeten blijken. De conservatieve republikeinen hebben nu alle macht incl. senaat en huis van afgevaardigden. Nog veel gevaarlijker dan enkel clowntje Trump. Eerste plan is meteen regelgeving voor banken versoepelen. Trump voor de gewone man... jaja.
      Ps ik ben ook tegen Clintons, maar Trump en de Republikeinse partij is zeker geen feest ook.

      Verwijderen
    2. Bankiers, wapenfabrikanten en de fossiele industrie mogen blij zijn. De gewone man wordt uiteindelijk bedot.

      Het heropenen van kolenmijnen is ridicuul. Met als argument dat mijnwerkers hun baan terug moeten krijgen die ze verloren door de omschakeling naar duurzame energie.
      Ja ja, door digitalisering en automatisering gaan ook veel banen verloren. Daar doet Trump toch ook niets tegen?

      En Trump zal meer schulden gaan maken, net als Reagan. Dat is niet best.

      Wel positief vind ik dat Trump een betere relatie met Rusland wil en dat Europa ook zelf meer moet bijdragen aan haar verdediging.
      En het cancellen van TTIP juich ik ook toe.

      Verwijderen
    3. @UNKNOWN, PLOF, ANONIEM:

      TRUMP is geen clown, getuige zijn miljardenvermogen.
      Men moet zich eens ernstig afvragen, waarom hij op
      z'n 70ste dit uberhaupt doet voor een salaris van
      $ 1.00 per jaar. Ik heb de onterechte commentaren
      over 'acteur' REAGAN ook meegemaakt, die toch even
      verantwoordelijk werd voor het einde van de Sovjet Unie.
      De CLINTON's hebben 30 jaar van schandalen op hun
      geweten.

      http://www.washingtonsblog.com/2016/11/democrats-caused-president-trump-caused-victory.html

      DS

      Verwijderen
  11. hadewych von mises10 november 2016 om 15:32

    heer Schmull, wat te denken hiervan? :
    http://www.zerohedge.com/news/2016-11-10/druckenmiller-i-sold-all-my-gold-night-election

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @HADEWYCH VON MISES:

      Tja, de Goudprijs wordt nu eenmaal bepaald door de
      FUTURES, die een grote hefboom hebben. Die spelers
      moesten bij de onzekere toekomst indekken en hun
      onderpand verkopen. Opvallend, hoe de Goudkevers
      er naast zaten. En straks weer, want die grote
      gevreesde inflatie KOMT NIET.

      DS

      Verwijderen
  12. Met uw voorspelling over Trump zat u goed !! Verder voorspelde u ook dat de economie na verkiezingsdag er veel slechter zou blijken voor te staan dan men suggereerde. Toch lijkt dit onjuist: “People are suddenly very bullish on the economy,” !!
    marcja

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @MARCJA:

      Het is nog kortdag. TRUMP kan wel eens enkele harde
      maatregelen nemen, net zoals HOOVER in 1929. Oeps!

      DS

      Verwijderen
  13. De TLT is heel hard gedaald nu USA denkt in bouwputten en forse inflatie.
    en Trump is nog niet eens president. Inwisselen tegen aandelen banken, constructie en grondstoffen? Groet streetrunner

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @STREETRUNNER:

      Geduld! Het plaatje voor LAGERE groei, rente en inflatie
      is niet veranderd, behalve misschien voor de korte termijn.
      Dus wie wil speculeren, is dit een kans, maar het
      is GEEN belegging. De TLT is een lange termijn
      BELEGGING en dat blijft zo.

      DS

      Verwijderen
  14. http://www.telegraaf.nl/dft/goeroes/gokhanerem/27006976/__Trump._Waar_gaat_dat_heen___.html

    Dit artikel verwacht inflatie.. wat vindt u ervan?

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Of deze..
    https://www.google.nl/amp/s/www.nrc.nl/nieuws/2016/11/10/op-de-markten-tekent-zich-het-amerika-van-trump-af-5232555-a1531222/amp?client=safari

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat denkt u van Trumps idee om slechts gedeeltelijk de houders van US treasuries terug te betalen? Is dit grootspraak, of zou het mogelijk kunnen zijn?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @ANONIEM:

      Geen sprake van! Grootspraak. Heeft geen enkele kans
      in het Congres.

      DS

      Verwijderen
  17. Het toegenomen vertrouwen in de Amerikaanse economie nav overwinning Trump, wordt nu de conditie gecreerd voor hogere aandelen en uiteindelijk de grote klap?

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Er zullen wel vrij spoedig wat relletjes, meningsverschillen binnen de Republikeinse partij en gebroken kiezersbeloften plaatsvinden.

    Tel daarbij op dat de helft van de kiezers tegen Trump was en is en dus niet echt staat te springen om een nieuwe auto en duurzame goederen te kopen. Deze helft is nu zeer wantrouwig, geen plus voor de consumentenbestedingen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik denk dat Trump goede beveiliging nodig heeft. Zowel binnen als buiten zijn partij is hij niet geliefd.
      De Republikeinen hebben nu het presidentschap en de overige macht in Amerika, ik denk dat velen van hun het prima vinden als Trump van het toneel verdwijnt....

      Voor de wereld en het gewone volk is het beter als dat niet gebeurt. Laat de Amerikanen maar ervaren waar hun keus toe leidt. Laat Trump vooral geen martelaar en onvervulde belofte worden zoals Pim Fortuijn!

      Verwijderen
  19. Heel begrijpelijk dat mensen de gevestigde orde zat zijn. Ik vind het jammer dat Bernie Sanders het niet mocht opnemen tegen Trump.
    Sanders staat voor hoop en verandering, Trump voor frustratie en afrekening....

    De democraten zullen spijt hebben dat ze Bernie Sanders hebben tegengewerkt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat klopt... Maar dat is nu juist zo Kenmerkend voor de Clinton clan. Ze zijn machtsgeil en gaan over lijken om hun doel te bereiken. Dat laatste is zelfs letterlijk het geval. Ik denk dat die baas van de FBI (die het onderzoek her-opende) misschien ook niet lang meer te leven heeft. Er zijn in aanloop naar de verkiezingen al behoorlijk wat mensen die Clinton tegenwerkten op verdachte wijze om het leven gekomen.
      Alhoewel Trump misschien ook niet alles is, is de wereld een ieder geval een ramp bespaard gebleven. Want met Clinton zou er direct oorlog met Rusland zijn gekomen.

      Johan van Vught

      Verwijderen
    2. Mee eens dat we met Clinton ook niet best af zouden zijn. Een verbeterde relatie met Rusland vind ik Ć©Ć©n van de weinige pluspunten van Trump.

      In de media wordt te gemakkelijk gedaan alsof Poetin slecht is en het westen goed. De waarheid ligt ergens in het midden. De VS hebben al teveel rotzooi gemaakt als politieagent van de wereld (o.a. Irak, Libie), waardoor IS de kans kreeg. Ik ben blij dat Trump daarmee wil kappen.

      Verwijderen
    3. @ANONIEM @VAN VUGHT:

      (ZEUSSE)(!): #HILLARY #CLINTON, With Her MEGA-DONORS, Was Actually The LEADING, Most DANGEROUS, #NEOCONSERVATIVE

      http://www.washingtonsblog.com/2016/11/democrats-caused-president-trump-caused-victory.html

      DS

      Verwijderen
  20. Ik zag net een twitter van Northy

    https://twitter.com/NorthmanTrader

    46,9% heeft niet gestemd.
    25,6% vote for Cliton
    25,5% vote for Trump
    1,7% vote for Jonhson


    A mathematical reality: 74.5% of Americans did not vote for @realDonaldTrump

    But they weren't psyched about Clinton either

    Lucas

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @LUCAS:

      Om te stemmen, moet je je laten registreren. Slechts
      58% van de Millennials (18 - 29) had zich geregistreerd.
      Als men 'thuis' blijft, STEMT MEN OOK

      DS

      Verwijderen
    2. @LUCAS:

      Diederik SCHMULL ‏@RickSchmull

      ABOLISHING #ELECTORAL COLLEGE Requires CHANGING U.S. #CONSTITUTION. 57 #COUNTIES Wd Then RULE Over The Other 3,084 COUNTIES. VERY UNLIKELY!

      DS

      Verwijderen
    3. @LUCAS:

      Diederik SCHMULL ‏@RickSchmull

      It's NOT The Job Of The #ELECTORS To Pick The U.S. PRESIDENT, But Only To AFFIRM The RESULTS: Only 9 'FAITHLESS' ELECTORS In Last 80 Years!


      The U.S. #POPULAR VOTE Has Been IRRELEVANT. 37 #ELECTORAL VOTERS Wd Have To DESERT #TRUMP! Republican-Controlled CONGRESS Will NEVER APPROVE

      DS

      Verwijderen
  21. Geachte heer Schmull,
    Bedankt voor uw geweldige en duidelijke politieke en economische analyse gisteren tijdens RIVA bijeenkomst. Evert

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @EVERT:

      Het was weer een heel gezellige en nuttige bijeenkomst.
      Veel dank voor uw komst!

      DS

      Verwijderen
  22. Geachte heer schmull, ik probeer het een en ander te begrijpen. De yield van de treasuries is opgelopen, de koers ( de waarde) is gezakt omdat de rente stijgt en verwacht wordt dat deze meer gaat stijgen en er inflatie komt.. U verwacht in de toekomst dat de koers (waarde) van de treasuries gaat stijgen, niet zozeer vanwege dat de rente weer gaat zakken, maar omdat het de functie van een van de laatste vellige havens tzt zal zijn.. dus meer mensen gaan de treasuries kopen, dan daalt de yield en stijgt de koers.. heb ik het zo goed begrepen? Hoor graag van u. Groet Cor

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @COR:

      De vraag naar TREASURIES en de DOLLAR zal STRUCTUREEL
      blijven stijgen, met de nodige tijdelijke onderbrekingen.
      Stel je voor, dat de Eurozone weer wankelt? Om maar wat
      te noemen. Het Grote Geld gaat richting Amerika,
      zeker als de gevestigde orde op de tocht staat.

      DS

      Verwijderen
  23. De markten zijn na een korte speech van Trump helemaal om! Van 5% in de min voorbeurs meteen naar een ATH van de DOW.
    De markten geloven nu in fenomenale GROEI.

    De vraag is of de markten het nu opeens wel bij het rechte eind hebben. Ik denk van niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. iemand al Rickards' "Road to Ruin" gelezen ?
    Debatje, iemand ?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. SDR's van het IMF als uitkomst (wereldgeld) van een financiele collaps doordat de
      vertrouwensgrens van 'het volk' in banken wordt doorbroken? Daar geloof ik niet in.
      Want dan zullen m.i. eerder protectionisme, verbrokkeling van unies (ook globale zoals het IMF) en isolationisme door zelfvoorzienende landen (usa!) het gevolg zijn. En dus juist geen supranationale, laat staan wereldwijde oplossingen voor valutaproblemen van individuele landen.
      Maar tijdens een vertrouwenscrisis in individuele valuta binnen Ć©Ć©n of meerdere landen een relatief kort proces van valutahandel bevriezen, vervolgens aandelenmarkten stilleggen en aan het slot obligatiemarkten sluiten, dat kan ik me wel goed voorstellen. En voor dat geval 10% goud in eigen beheer, ( bvk in kleine gouden muntjes m.i.) dat ondersteun ik helemaal.
      Maar (ook) daar zit Rickards nu voor de zeer korte termijn wel scheef. Hij voorspelde de winst van Trump goed, maar niet het effect daarvan op de goudmarkt. Hij dacht niet aan een korte kleinere jump naar 1327 gevolgd door een val van meer dan 100 in een daling van nu al 3 dagen. Hij voorspelde een lineaire stijging richting 1500 en daar een plateau (en in het boek dan op langere termijn richting totaalcollaps een koers rond 10000)

      Verwijderen
  25. SDR's van het IMF als uitkomst (wereldgeld) van een financiele collaps doordat de vertrouwensgrens van het volk in centrale banken wordt doorbroken? Daar geloof ik niet in. Want dan zullen m.i. eerder protectionisme, verbrokkeling van unies (ook globale zoals het IMF) en isolationisme door redelijk zelfvoorzienende landen (usa!) het gevolg zijn. En dus juist geen supranationale, laat staan wereldwijde oplossingen.
    Maar het (relatief korte) proces daaraan voorafgaand van internationale valutahandel bevriezen, vervolgens aandelenmarkten etc stilleggen en aan het slot ook obligatiemarkten sluiten, kan ik me wel goed voorstellen. En voor dat geval 10% goud in eigen beheer, ( bvk in kleine gouden muntjes m.i.) dat ondersteun ik helemaal.
    Maar (ook) daar zit Rickards nu voor de zeer korte termijn wel scheef. Hij voorspelde de winst van Trump goed, maar niet het effect daarvan op de goudmarkt. Hij dacht niet aan een korte kleinere jump naar 1327 gevolgd door een val van meer dan 100 in een daling van nu al 3 dagen. Hij voorspelde een lineaire stijging richting 1500 en daar een plateau (en in het boek dan op langere termijn richting totaalcollaps een koers rond 10000)

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Goldman Just Killed The "Reflation Euphoria" - Concludes Global Growth Will Suffer Under Trump No Matter What

    http://www.zerohedge.com/news/2016-11-14/goldman-just-killed-trump-euphoria-concludes-global-growth-will-suffer-under-trump-n

    mvg//Harold

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Trump Or No Trump - Why The Next 8 Years Will Be The Worst Economic Period In US History
    http://www.zerohedge.com/news/2016-11-14/trump-or-no-trump-why-next-8-years-will-be-worst-economic-period-us-history

    mvg//Harold

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @HAROLD:

      TRUMP zal het harde noten kraken NIET schuwen. Net zoals
      HOOVER in 1929. Oeps! De dag des oordeels van de
      60-jarige SUPERKREDIETCYCLUS kan niet eeuwig worden
      vermeden. En NEE, een republiek van Weimar (hyperinflatie)
      is in Amerika UITGESLOTEN. Dan kent men de
      Amerikaanse mentaliteit niet. Die mentaliteit
      duldt 43 miljoen Amerikanen op Food Stamps, want
      armoede is toch je eigen schuld...

      DS

      Verwijderen
  28. Beste heer Schmull,

    als ik uw reacties zo lees komt dat op mij over dat u niet verwacht dat de zogenaamde grote "rally" in edelmetalen en de daaraan verwante goud/zilvermijn aandelen op korte termijn zal gaan plaatsvinden? Of misschien wel helemaal nooit...

    Interpreteer ik dat zo goed?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @ANONIEM:

      Fysiek Goud blijft een essentieele verzekering tegen
      het ondenkbare, maar de Goudprijs heeft de neergaande
      trend sinds 2011 NIET doorbroken. De grondstoffen-
      prijzen zullen BLIJVEN dalen (zie Olieprijs), want
      het sprookje van de Chinese groei is uit. De markt
      ziet Deflatie (zie Negatieve Rente). Als mijn verwachte
      olieprijs van $ 20.- uitkomt, dan staat de Goudprijs
      lager. En de Goudprijs beweegt zich meestal
      tegengesteld aan de Dollar, die lijkt te zullen
      stijgen. De Goudmijnaandelen blijven een korte
      termijn speculatie, maar de helft zal uiteindelijk
      verdwijnen. Mijnbouw blijft in een depressie.

      DS

      Verwijderen
  29. @

    (SAGE): To ALL You #CELEBRITIES, Who Were Going To LEAVE, If #TRUMP Was ELECTED: GO, HIT THE ROAD, JACK!

    https://www.youtube.com/watch?v=n3mNWLnh8Gw

    DS

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Deze meneer heeft het begrepen.Helaas nog maar 62 vieuws.

      Natasja

      Verwijderen
  30. Sterkere groei in NL, verder dalende werkloosheid... het gaat prima in ons land...mensen zijn positief en geven weer geld uit.. prima !!
    Marcja

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Nee zeker niet. De kans dat DS gelijk krijgt met zijn analyse acht ik heel groot, daarom lees ik deze blog ook elke dag. Maar de tijdlijn is naar mijn opinie erg onduidelijk, en dus kan de markt en economie sterk afwijken vd analyse gedurende een bepaalde tijd. Voorbeelden genoeg: euro/dollar, goudprijs, huizenprijzen. Me alleen aan voornoemde analyse vasthouden is mij veel te star hoewel wel de verwachte uitkomst op lange termijn (maar hoe lang ?)
    marcja

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Denkt u dat er op een gegeven moment inflatie kan ontstaan wanneer de burgers twijfel krijgen over het financiele en monetaaire systeem/banken en juist daarom spullen/goederen gaan kopen voordat het het systeem valt? Hoor graag van u.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. DS krijgt ongetwijfeld gelijk met de deflatie opvatting, en dat inflatie een tijdelijk verschijnsel is... ook hier is de tijdlijn een ? Gaat de inflatiebubbel 2 mnd of 2 jr duren
      Marcja

      Verwijderen
    2. @ANONIEM @MARCJA:

      Alleen bij hyperinflatie vindt er een vlucht plaats
      naar fysieke goederen. Dat is in Amerika, met een
      Congress met een meerderheid van Conservatieve
      Republikeinen, uitgesloten. Theoretisch zou het
      in Europa ook onmogelijk zijn (No Bailout Clausule,
      geen Transfer Unie, etc), maar de cultuur van
      sommige lidstaten sluit dat helaas niet uit.
      De EURO zonder land is een vodje papier. Echt.

      DS

      Verwijderen
  33. CYMI! The Baltic Dry Index is up 267% from its low in February of this year!

    Dan gaat het toch beter met de wereldeconomie?

    Bert

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @BERT:

      De BDI is en blijft in een depressie, zolang 30%
      van alle schepen nog niet op de schroothoop zijn
      beland. Dit is een tijdelijke tegenbeweging, een
      indekking van shortposities. Dit duurt nog 10 jaar.

      DS

      Verwijderen
  34. @

    Ik moest vandaag even enorm lachen!

    Henry, YOU'VE MADE MY DAY! BLACK #TRUMP SUPPORTER LAUGHING OUT LOUD After The #ELECTION, As MEDIA Are IN MELTDOWN

    https://www.youtube.com/watch?v=LGcaNY5eBWw

    DS

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Heer Schmull,

    We agree to disagree mbt Trump.
    Clown is misschien een (te) groot woord, maar een zakenman maakt nog geen politicus en vice versa.

    Velen lijken hun eigen ding te zien in Trump zijn uitspraken en toekomstige beleid.
    Dat is ook niet zo vreemd want de man zegt veel en vaak tegenstrijdige dingen.
    Ik ben toch van mening dat daarom velen teleurgesteld zullen raken in President Trump.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @PLOF:

      TRUMP won juist, omdat hij geen politicus was. Natuurlijk
      moeten we afwachten, hoe dit afloopt, maar hij verdient
      in ieder geval een kans. Het duurt maar 4 jaar en de
      vele 'checks and balances' zorgen ervoor, dat hij
      niet van stapel kan lopen. Zijn meningsveranderingen
      getuigen juist van pragmatisme. Iemand met een bord
      voor zijn kop struikelt in de kortste tijd.

      Na 30 jaar van de CLINTON's, hadden velen er schoon
      genoeg van. We waren nodig toe aan iemand, die klaar
      stond om de Status Quo aan te pakken.

      Het is echter duidelijk, dat politiek een ondankbaar
      beroep is, want het eindigt bijna altijd in tranen.
      Dat zal miljardair TRUMP echter een zorg wezen.

      DS

      Verwijderen
    2. Inderdaad , GO TRUMP ! maar toch benieuwd naar z'n acties tav de banken. Lees daarnet dat Deutsche Bank de grootste geldschieter zou zijn van Trumps zakenimperium, terwijl Deutsche Bank op dit ogenblik aan het onderhandelen is met de Amerikaanse justitie over een schikking...Figure that ! Ook gelezen : sommige van Trumps bedrijven hebben schulden bij Duitse en Chinese banken en zijn daar met handen en voeten gebonden. Bovendien zouden er sterke aanwijzingen dat Trumps bedrijven grote sommen ontvangen hebben van Russische investeerders.

      Verwijderen
    3. @ANONIEM:

      Dit was geen verkiezing voor een zondagsschool-onderwijzer.
      Deze verkiezing draaide om verandering van de Status Quo
      en om de wacht aan te zeggen van de gevestigde orde, die
      hun eigen zakken vult. Ondanks alle kritiek op Trump
      zelf, wat er niet toe deed. Teflon Trump. Maar de
      wittebroodsweken zullen niet lang duren. Er zal zeker nog
      veel meer naar boven komen. Dat kan hoogstens leiden
      tot 'impeachment' (staat van beschuldiging). Toch
      lijken de Mainstream Media (MSM) definitief aan
      geloofwaardigheid te hebben verloren. Wie gelooft
      hen nog? Evenwichtige berichtgeving (fair and balanced)
      is allang in rook opgegaan.

      DS

      Verwijderen
  36. Uw visie omtrent olie (terug naar 20 usd) vindt bevestiging in het volgende stuk : https://srsroccoreport.com/end-of-the-u-s-major-oil-industry-era-big-trouble-at-exxonmobil/

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @DIRK BAUWENS:

      Bedankt! Dit is een prachtartikel. Dit bevestigt mijn
      mening, dat de Grote Oliemaatschappijen (inclusief
      Shell) hun dividend zullen opschorten (de betaling
      wordt geleend, niet verdiend) en dat een land,
      zoals Saoedie Arabie failliet gaat EN dat het Huis Van
      Saoed VALT.

      DS

      Verwijderen
    2. USGS Announces Its Largest Oil And Gas Discovery Ever In The States
      http://www.npr.org/sections/thetwo-way/2016/11/16/502337471/usgs-announces-its-largest-oil-and-gas-discovery-ever?utm_campaign=storyshare&utm_source=twitter.com&utm_medium=social
      Dit kan ook een handje helpen!?

      mvg//Harold

      Verwijderen
  37. Beste Rick, kunt u nog eens uitleggen waardoor een 'dollar shortage' precies wordt veroorzaakt en wat de gevolgen zijn - nu de BIS hiervoor waarschuwt? Bedankt, W_G

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @WdG:

      Het internationale financieele systeem is voorlopig
      nog op de Dollar gebaseerd, zonder een echt alternatief
      in zicht. Met name de 'offshore' Dollars (zg. Euro-
      dollars), ter waarde van $ 10.000 miljard dienen om
      de wereldwijde Dollarleningen te verlengen en overeind
      te houden. Er is regelmatig een liquiditeitstekort
      in die Eurodollars (zoals nu weer), waardoor de ene
      devaluatie tegenover de Dollar na de andere plaatsvindt.
      Ookal door het tekort aan geldig onderpand, meestal
      Treasuries, die door QE zijn opgezogen. Maar de hogere
      Dollar versterkt de financieele spanning, met name in
      de Opkomende Markten, die Dollars hebben geleend. De FED
      verlicht het Dollartekort door regelmatige Liquiditeits-
      swaps met andere Centrale Banken (ex-China!). De
      Repo- en Libor-markten geven dit jaar waarschuwingen,
      die nog niet algemeen worden onderkend. Dit is dus
      een spannende tijd.

      DS

      Verwijderen
    2. Euro gaat wel erg hard en snel naar beneden. Risico op "overshoot" op de korte termijn? Mijn EUR/USD short positie doet het erg goed. Vraag me of ik niet wat winst moet nemen.

      De vraag gesteld hebbende. Ik weet dat u niet aan korte termijn voorspellingen doet.

      Floris

      Verwijderen
    3. @FLORIS:

      Valuta's voorspellen is bijna ondoenlijk, vanwege de
      talloze factoren, die een rol spelen. Maar de Euro/USD
      lijkt de opgaande trendlijn te doorbreken naar beneden.
      Een 0.70 tot 0.90 komt in zicht. Wie weet! De opgaande
      trend in de Dollar lijkt zich vooralsnog voort te zetten.

      DS

      Verwijderen
  38. This is alarming

    http://www.zerohedge.com/news/2016-11-16/saudis-china-dump-treasuries-foreign-central-banks-liquidate-record-375-billion-us-p

    Waarom is het alarmerend?

    Gr, Bert

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @BERT:

      Dit toont aan, dat China lijdt aan een versnelde kapitaal-
      vlucht, die wordt tegengegaan door haar FX-reserves te
      verkopen. Tegelijkertijd heeft Saoedie Arabie een enorm
      begrotings- en betalingsbalanstekort, waardoor haar
      FX-reserves moeten worden verminderd.

      Het rendement van Treasuries wordt NIET bepaald door
      aankoop/verkoop, maar door de acties van de FED zelf,
      die nu 90% kans heeft om de rente te verhogen in December.
      Er is duidelijk sprake van een 'verkrapping' van het
      monetaire beleid tot de volgende crisis.

      DS

      Verwijderen
  39. 25 november 2016 willen Moslims in Indonesiƫ al hun geld van de bank halen.

    25 november 2016 en de actie trekken geld op de bank (haasten geld) in een groot aantal potentieel af te zetten President Jokowi van de zetels.

    http://www.beritateratas.com/2016/11/ini-rencana-terbaru-untuk-turunkan.html?m=1

    Ik ben benieuwd wat er gaat gebeuren.

    Bertus

    BeantwoordenVerwijderen
  40. @

    THE SUNNY SIDE OF TRUMP:

    Opeens lijkt het optimisme terug te keren over de toekomst
    van een TRUMP-regering:

    The second-biggest surprise of November, after the election of Donald Trump, has been the warm reception the president-elect has gotten from businesses and investors. Before Nov. 8 the consensus was that a Trump victory would tank the stock market. Instead, stocks have risen. The dollar is up. Several economists have raised their projections for economic growth in 2017 and 2018.

    http://www.bloomberg.com/news/articles/2016-11-17/the-sunny-side-of-trump

    DS

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Er is nu wat euforie nadat een crash uitbleef, maar de man gaat het natuurlijk erg moeilijk krijgen, er zit een recessie aan te komen en Trump blijft natuurlijk een ongeleid projectiel.....ondanks dat ik blij ben dat Trump gekozen is, vooral omdat het ook een keihard signaal naar Europa is waar de bevolking gewoon als debielen behandeld wordt door de elite, denk ik dat Trump echt hard op z'n bek zal gaan....dit sprookje blijft niet duren....peter

      Verwijderen
    2. Helaas is het nog lang niet zo ver dat er in Europa iets gaat veranderen, Renzi krijgt straks wel de zak met z'n referendum, maar de verkiezingen in Nederland en Duitsland gaan gewoon weer naar de zittende elite....ze doen nu even heel invoelend en zeggen dat ze de boodschap begrepen hebben, maar dat hebben ze natuurlijk helemaal niet, alls blijft bij het oude, totdat over een tijdje de bom echt barst en dan wordt het serieus bijltjesdag.....ze willengewoon niet luisteren, te trots om hun falen toe te geven....helaas....peter

      Verwijderen
  41. @

    Over de groei van het aantal mensen op aarde. Het vlakt af de komende jaren (gelukkig).

    https://www.youtube.com/watch?v=PUwmA3Q0_OE

    MarcelR

    BeantwoordenVerwijderen
  42. "Bull markets are born on pessimism, grow on skepticism, mature on optimism and die on euphoria.”
    Sir John Templeton

    BeantwoordenVerwijderen
  43. Mijnheer Schmull, uw goede advies is steeds geweest om TLT bij te kopen op zwakte. Zijn we volgens u nu (weer) aanbeland op zo'n moment of gaan we eerst nog (veel) verder zakken voor een goede bijkoopmogelijkheid? Of adviseert u gestaffeld bijkopen vanaf nu?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @ROBV:

      Gestaffeld bijkopen op zwakte lijkt het meest raadzaam.
      Dit moeten we even uitzitten. In 2013 duurde het een jaar,
      voordat duidelijk werd, dat de verwachting voor inflatie
      en groei vals alarm was, na de aankondiging van QE.
      Dit keer moeten we maar afwachten, of de belasting-
      verlagingen en begrotingstekorten geslikt zullen worden
      door het superconservatieve Congress. Elke rente-
      stijging lijkt van korte duur, maar geduld is vereist.

      DS

      Verwijderen
  44. Wat is uw mening over dit artikel:

    Albert Edwards Previews The Trump Recession: "Minus 1% Yields, Helicopter Money"

    http://www.zerohedge.com/news/2016-11-18/albert-edwards-previews-trump-recession-yields-will-fall-minus-1-helicopter-money-fu

    mvg//Harold

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @HAROLD:

      Ik heb groot respect voor EDWARDS en zijn 'ICE AGE'.
      Hij loopt vooruit op de algemene mening. Helemaal
      mee eens! Mijn hoop is, dat de TRUMP-recessie niet
      ontaardt in een depressie. De met schuld beladen
      economie kan maar weinig hebben.

      DS

      Verwijderen
  45. En uw visie hierover:
    Obligatiefeest voorbij
    https://www.tradeidee.nl/column/obligatiefeest-voorbij/

    mvg//Harold

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @HAROLD:

      Mee ONEENS. De structurele deflatie-beweging kan
      NIET worden omgebogen door een NOG meer stimulerend
      beleid, terwijl topschuld en Baby Bust de richting
      van de economie bepalen. Gotere begrotingstekorten
      en NOG hogere staatsschuld leiden tot LAGERE groei
      en NOG LAGERE rente. Elke knik is tijdelijk, ookal
      kan het 1 of 2 jaar duren.

      DS

      Verwijderen
  46. @

    DICK MORRIS: een bekende politieke adviseur, die de Clinton's
    door en door kent en zich tegen hen keerde. Hij hoopt, dat
    OBAMA geen 'pardon' geeft, vooral wat betreft de Clinton
    Foundation, dat het grootste omkoopschandaal is ooit, ook
    internationaal. Ik kreeg tranen in mijn ogen, dat hij de moed
    had om zijn uitspraken te doen, niettegenstaande het
    feit, dat velen in de kring van de CLINTON's onder verdachte
    omstandigheden zijn omgekomen:

    https://www.youtube.com/watch?v=6f86QniFPiM

    DS

    BeantwoordenVerwijderen
  47. Bedankt voor uw eerdere reactie wbt 'dollar shortage. Naast een sterkere dollar is 1 van uw andere voorspellingen het uiteenvallen van europa. Gezien u tot nu toe steeds gelijk heeft ga ik me toch echt zorgen over de toekomst maken..

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @WdG:

      Volgend jaar lijkt het beslissende jaar te worden voor
      de Eurozone en de EU, tenzij de verkiezingen worden
      opgeschort. Volgende maand is Italie aan de beurt en
      RENZI staat ACHTER.

      De huidige verkiezingen geven uitdrukking aan een
      IDENTITEITSCRISIS. Opstand tegen de trend van
      Globalisering en een 'Nieuwe' Wereldorde, bedacht
      door de elite van DAVOS:

      Charles Gave, a French economist and entrepreneur who co-founded leading Beijing-Hong Kong research company Gavekal Dragonomics, late last week ­applauded the new direction, writing that the notion of national ­sovereignty had come under fierce attack from “international bureau­crats and a clique of economists in league with the men of Davos, all of them resolute proponents of crony capitalism”.

      Until this year this offensive, he says, had “worked for them like a dream”.

      Since undermining local sovereignty did not succeed in creating faster economic growth, he says, the concept moved on to ­“des­troying the financial expres­sion of that sovereignty — national currencies”, as through the rise of “that financial Frankenstein’s monster”, the euro.

      Gave describes Trump’s victory as “a clear indication that the majority of people are not inte­rested in a world government but want a return to a classical, local democracy”.

      http://www.theaustralian.com.au/news/inquirer/davos-man-no-longer-walks-quite-so-plutocratically-atop-the-world/news-story/e87dd205d972330850f602e94e829bab

      GAVE wil daarom beleggingen grootscheeps verschuiven
      naar Amerika. Het DOEK VALT straks in Europa.

      DS

      Verwijderen
  48. http://www.zerohedge.com/news/2016-11-20/former-ceo-ubs-and-credit-suisse-central-banks-are-past-point-not-return-it-will-all
    Zijn voorspelling: na de crash (over 10 jaar ??): The former CEO believes that the final outcome will be wholesale financial nationalization: “after that all banks could belong to the state”
    marcja

    BeantwoordenVerwijderen
  49. https://www.ft.com/content/7ea6837a-ad83-11e6-ba7d-76378e4fef24
    De euro wordt mij te link, heb euro omgezet in dollar
    marcja

    BeantwoordenVerwijderen
  50. Treasuries are getting crushed.
    https://www.businessinsider.nl/treasury-bond-market-update-november-23-2016-2016-11/?international=true&r=US

    Gelukkig dat de dollar verder aansterkt. Er is nog steeds geen reden tot zorg?

    mvg//Harold

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @HAROLD:

      Het rendement van de 10-jarige Treasury is sinds Juli j.l.
      met 70% gestegen, de Dollar met zo'n 7% en de olieprijzen
      zijn vrij stabiel gebleven. In 2014 - 2015 steeg de
      Dollar zo'n 30%. De markt loopt vaak hard van stapel.

      We moeten dit uitzitten, net zoals in 2013. Zelfs als
      groei en inflatie zouden stijgen, dan lijkt de reactie
      overdreven, want de wereld is niet opeens radikaal
      veranderd. Er is regelmatig een vals alarm.

      Treasuries zijn een vluchthaven op langere termijn tot
      de volgende crisis. Ook Superman Trump zal daarmee te
      maken krijgen.

      DS

      Verwijderen
  51. Kun je eigenlijk op TLT verlies lijden, mocht de waarde nu naar beneden gaan en misschien over een tijd weer omhoog terwijl je het blijft aanhouden? Stel dat er een tijdje inflatie is, en dan weer een recessie en een stijging van de koers, is je verlies dan weer ingehaald, of schiet je er alsnog bij in vanwege de eerdere inflatie?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @ANONIEM:

      TLT is een belegging op langere termijn. Men moet tegen
      een stootje kunnen, anders is gewoon kasgeld het beste
      in deze volatiele tijden.

      Vele kopstukken beweren nu, dat de lage rente en inflatie
      voorgoed voorbij zijn en dan heeft de TLT tegenwind.
      Mijn mening is nog steeds, dat de trend van lagere rente
      en inflatie structureel NIET is omgebogen. Maar Trump
      heeft de verwachting gewekt van een mogelijke verdubbeling
      van economische groei. Wie weet! De TLT moet dan gezien
      worden als een verzekering tegen een eventuele
      teleurstelling van die verwachting.

      DS

      Verwijderen
  52. Men wil blijkbaar zo graag geloven in groei (en stijgende koersen) dat men werkelijk alles aangrijpt om in dit sprookje te geloven.
    Zelfs zeer tegenstrijdige, niet concrete en doorgaans onrealistische uitspraken van Trump worden op Wall Street euforisch onthaald.

    Dit begint alweer sterk te lijken op eerdere euforische perioden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Misschien is het geen sprookje...het begint er steeds meer op te lijken dat de eindeloze reeks nachtmerrie-scenarios die hier breed uitgemeten worden, sprookjes zijn...wat als nu die triljarden die door qe bij de 1% zijn terechtgekomen nu eens langzaam in de gewone economoe beginnen te vloeien....p

      Verwijderen
    2. Martin Wolf denkt hier anders over, en dat is toch iemand die het kan weten.

      "Martin Wolf: Tijdperk-Trump is iets tussen slecht en catastrofaal"

      http://www.volkskrant.nl/economie/martin-wolf-tijdperk-trump-is-iets-tussen-slecht-en-catastrofaal~a4422596/

      Verwijderen
  53. N.a.v. artikel in het FD.

    Hr Schmull, repomarkt schijnt te versoepelen. Wat zijn daarvan de gevolgen zowel in positieve als negatieve zin?
    Met dank.

    Mvg,
    Dutchcaesar

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @DUTCHCAESAR:

      Dit is een vrij technische zaak. De ECB denkt erover
      om de regels voor onderpand, benodigd voor kredieten
      op korte termijn, te versoepelen. Het uitlenen van
      staatsobligaties, die door de ECB zijn opgekocht, heeft
      bijgedragen aan de huidige onderpandproblemen. Banken
      moeten staatsobligaties uitleveren om diezelfde
      staatsobligaties in bezit te krijgen. Verder beweegt
      de ECB zich op het terrein van de Nationale Centrale
      Banken, die immers afzonderlijk risico lopen op
      eventuele verliezen bij de aankoop van staatsobligaties.
      Maar er zal wel een mouw aan worden gepast, hoewel
      het toch verrassend is, dat men de spanning in de
      Repo-markt niet eerder had kunnen voorkomen. Er is
      wel een gevoel, dat de QE van de ECB bepaalde
      beperkingen zal moeten worden opgelegd.

      DS

      Verwijderen
  54. ik vind het een beetje vreemd dat er hier niet meer reacties komen op hetgeen zich momenteel in India afspeelt met de plotse afschaffing van bepaalde geldbiljetten. Volgens mij zeer gelijklopend met de periode vlak na WOII met de monetaire operaties Gutt (Belgie) en Lieftynck (NL) en recent Cyprus. Ik begin mij af te vragen of er op het niveau van de Centrale Banken een aantal maatregelen uitgeprobeerd worden om te zien wat de effecten zijn van de facto massale confiscaties van spaartegoeden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @ANONIEM:

      De eerste ronde lijkt ver beneden de verwachting. Dus
      nu is er een tweede ronde, die nog veel strenger is.
      De derde ronde bestaat hoogstwaarschijnlijk uit
      confiscatie van Goud. Dit toont aan, dat de overheid
      altijd haar geld krijgt, of door belasting of door
      confiscatie:

      http://www.zerohedge.com/news/2016-11-25/cash-crackdown-escalates-india-may-impose-60-tax-unaccounted-deposits-curbs-gold-hol

      De haren lijken de burgers in India nu te berge te
      rijzen! Wie volgt?

      DS

      Verwijderen
    2. @ANONIEM:

      INDIA krijgt te maken met een klap in de economie,
      want de bankbiljetten, die onderdeel zijn van de
      campagne, vormen 80% van het geld in omloop:

      http://www.bloomberg.com/news/articles/2016-11-23/india-s-cash-canceling-experiment

      DS

      Verwijderen
  55. Dit artikel van een tijdje geleden verklaart het een en ander....

    De rente als sluipmoordenaar http://beleggen.com/de-rente-als-sluipmoordenaar/

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @ANONIEM:

      Daarom is elke rentestijging tijdelijk. Excessieve
      schuld staat dan op de tocht.

      DS

      Verwijderen
  56. Here's What Happened When Ancient Romans Tried To 'Drain The Swamp'
    http://www.zerohedge.com/news/2016-11-25/heres-what-happened-when-ancient-romans-tried-drain-swamp

    Ziet ook u de vergelijking met de USA opgaan ?

    mvg//Harold

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @HAROLD:

      Dat is de reden, dat Amerika eindelijk afstapt van
      'regime change' en haar eigen zaakjes op orde gaat
      zetten. Onderschat de reus Amerika niet. Als die
      eenmaal opstaat.... dat heeft Japan ervaren in 1941!

      DS

      Verwijderen
  57. AD: Wereldwijde schuldenberg is monsterlijk en beangstigend.

    http://www.ad.nl/binnenland/wereldwijde-schuldenberg-is-monsterlijk-en-beangstigend~ac8c6917/

    Dit is andere koek dan de Hosanna-verhalen van de laatste weken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @ANONIEM:

      Gelukkig zijn de besparingen in Nederland vrij hoog,
      want dat is de aard van de Nederlander. Tegelijkertijd
      is Nederland zeer kwetsbaar, want de binnenlandse markt
      is klein. De wereldeconomie is allesbepalend.

      DS

      Verwijderen
  58. http://www.trouw.nl/tr/nl/39681/nbsp/article/detail/4423093/2016/11/26/Italianen-wisselen-euro-s-voor-Zwitsers-goud.dhtml

    interessant, nu iedereen denkt dat Renzi gaat verliezen kan hij wel eens winnen!?
    Streetrunner

    BeantwoordenVerwijderen