Translate

vrijdag 7 februari 2014

(OVERPEINZING): HET GERUIS VAN EEN LAWINE


(OVERPEINZING): HET GERUIS VAN EEN LAWINE

In de uitgestrektheid van een gletsjer, verstomt het geruis van een lawine de herrie van elke groep bergbeklimmers. Soms biedt een grot een relatief veilig onderkomen, terwijl rotsblokken naar beneden razen. Net zoals bij een onverwachte lawine, is de wereld heel kwetsbaar, omdat schuld en risico overal ten top zijn gestegen. Als dit zich eenmaal langzaam ontrafelt, dan zijn er maar een handjevol schuilplaatsen. Wie het minste verliest, is de winnaar. De kudde was onstuimig optimistisch over 2014, maar moet nu, vol verbazing en ongeloof, de verslechterende vooruitzichten van de wereldeconomie verwerken. Slechts enkelen hebben zich kunnen onttrekken aan de totale verkeerde inschatting van de werkelijke stand van zaken. De laatste, ernstigste fase van deze structurele neergaande markt sinds de reele top (na aftrek van inflatie) in het jaar 2000, heeft zich eindelijk aangediend. Na het barsten van de bubbels in de internet, onroerend goed, grondstoffen en de Eurozone, is het nu de beurt aan de Opkomende Landen, met name China. De rek is er uit! De tijd voor respijt is voorbij. In de komende jaren zullen de markten de laagstgeprijsde waarderingen kunnen bereiken in een generatie. Klaar voor de glijvlucht?

DIEDERIK SCHMULL

Londen
7 Februari, 2014

32 opmerkingen:

  1. Dit plaatje past wel bij uw verhaal : de engste grafiek.
    http://www.iex.nl/Column/111876/Slot-Spektakel.aspx

    mvg//Harold

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @HAROLD:

    Geen Crash is gelijk aan de vorige. Zo'n grafiek zegt niets over de timing.
    Maar wat men WEL kan stellen is, dat ELKE Crash het gevolg is geweest
    van een bepaalde verkrapping van het monetaire beleid. Dus als men ervan
    uitgaat, dat 'Tapering' overeenkomt met 'verkrapping', dan staat het licht
    op ROOD.

    DS

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hadewych von Mises7 februari 2014 om 18:45

    wat vindt u van deze analyse, heer Schmull ?
    http://www.pimco.com/EN/Insights/Pages/Demystifying-Gold-Prices.aspx

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Beste heer Schmull,

    Allereerst ben ik blij dat u doorgaat met het delen van uw visie op dit blog. Hulde voor u!

    Ook ben ik blij dat u nu volledig los bent van Slim Beleggen met hun geblaf en geschreeuw tegenover uw zorgvuldige woordkeuze en etiquette.

    Ter zake: wat vindt u van de opmerkingen van de ABN persoon in deze video? Uw positieve visie op de USD deelt u met haar, wellicht ook de mogelijkheid van goud naar 800 USD, maar oplopende rente binnen nu en 2015?

    http://www.telegraaf.nl/incoming/22279034/__Chinezen_duiken_massaal_op_goud__.html

    Alvast bedankt en met vriendelijke groet
    Snoek

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heer Schmull,, ECB ready to start with QE?

    http://www.zerohedge.com/news/2014-02-07/europe-fixed-spanish-yields-tumble-8-year-lows-below-us-treasuries


    http://daskapital.nl/2014/02/ecb_gaat_boekje_te_buiten.html

    Met vriendelijke groet,

    Bertus

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @HADEWYCH VON MISES:

    Mee eens! De reele rente (na aftrek van inflatie) heeft in de recente
    geschiedenis de GOUDPRIJS hoofdzakelijk bepaald. Maar de les is,
    dat in andere tijden, dit misschien weer niet opgaat. Formules en
    correlaties zijn gemakkelijk te extrapoleren, maar beleggen is geen
    wetenschap: VOORGEVOEL, dat niet iedereen is gegeven, kan soms
    veel belangrijker zijn. Misschien is de vrees voor 'Nieuw Geld' en
    eenmalige afschrijving van de schuldenberg straks veel doorslaggevender,
    ONGEACHT de rente.

    DS

    BeantwoordenVerwijderen
  7. @SNOEK:

    De recente stijging in de Goudprijs is grotendeels te verklaren door dekkings-
    aankopen (SHORT-covering), naast natuurlijk de perikelen in Emerging Markets.

    De kans op een wereldrecessie in 2014 - 2015 is levensgroot, dus rente-
    stijging zit er dan NIET in, maar de Dollarstijging wel, vanwege het geld,
    dat dan vloeit naar een 'veilige haven'.

    Als $ 800 Goud de algemene mening wordt, dan moet ik mijn target
    herzien: Goud moet zeker worden VASTGEHOUDEN, na zo'n daling.

    DS

    BeantwoordenVerwijderen
  8. @BERTUS:

    QE door de ECB stuit op praktische en wettelijke problemen: de obligatie-
    markt in Europa is klein en illiquide, plus de vraag rijst: WELKE obligaties
    zouden dan worden opgekocht? Waarschijnlijker is een nieuwe LTRO,
    noodleningen voor de banken, die dan NOG MEER Europese staats-
    obligaties kunnen kopen, die immers 'risico-loos' zijn. Want dan lijkt
    het net alsof de Eurocrisis is 'opgelost'.

    De Duitsers laten zich misschien wat tegenslagen welgevallen, als
    het gaat over 'samen alles delen'. Maar er zijn grenzen. Natuurlijk
    kan een gerechtshof niet het Europroject in gevaar brengen. Dat
    doen de politici of de Bundesbank later wel. De laatste liet het
    ERM totaal 'onverwacht' springen in 1992, waardoor het Pond Sterling
    zijn eigen weg ging. Dat was meteen het begin van het economisch
    herstel in Groot-Brittannie! De ERM werd toen genoemd Eternal
    Recession Mechanism i.p.v. Exchange Rate Mechanism.

    Benieuwd, wat de Euro wordt genoemd in de zwakke lidstaten, die nu
    in een depressie verkeren.

    DS

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Europe is a Basket Case – Just Turnout the Lights Now & Save Energy

    http://armstrongeconomics.com/2014/02/08/europe-is-a-basket-case-just-turnout-the-lights-now-save-energy/

    BeantwoordenVerwijderen
  10. @ANONIEM:

    I was there. I explained that the ONE-SIZE-FITS-ALL would fail and that there had to be a consolidation of national debts consisting of ALL member states for the currency to become a RESERVE currency. The hype that the Euro would replace the dollar was total nonsense and all those who promoted such ideas were clueless prejudiced dollar haters – not analysts who let the facts speak for themselves.

    Mee eens!

    From the outset, the planners did not consolidate the debts because they did not think the people would vote for the union if there was any implication of a bailout for some countries.

    Mee eens!

    The planners tried to over-power the free markets by assuming one central bank interest rate would suffice ignoring credit risk. This was a COMPLETE and ABSOLUTE failure to understand how markets even function

    This design will not work

    Mee eens!

    Nogmaals: ELKE monetaire unie van verschillende landen en culturen is tot
    nu toe MISLUKT (inclusief de Scandinavische!).

    Om een land te vormen, voerde Amerika een 4-jarige BURGEROORLOG met
    700,000 doden en gewonden, zo'n 150 jaar geleden. En dat was eenzelfde
    cultuur!

    EUROPA wordt NOOIT een land, ondanks de dromen van Napoleon, Hitler en
    de Eurocraten. NOCH voorkomt dat HELAAS oorlog. Gelukkig maar, dat
    Europa momenteel een militair apparaat heeft, dat slechts 1.5% is van het
    BNP (Amerika en Rusland: 4.4% van BNP).

    DS

    BeantwoordenVerwijderen
  11. @BERTUS:

    Monetaire verruiming (QE) door de ECB ZONDER medewerking van de
    Bundesbank, lijkt niet ondenkbaar meer, maar zoiets is toch NIET
    lang vol te houden:

    (GREENE): So ECB Could Consider BOND-BUYING Program, WITHOUT BUNDESBANK's Participation, LIMITING Firepower? MESS

    http://www.bloomberg.com/news/print/2014-02-07/how-germany-just-undercut-the-euro.html

    DS

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Heer Schmull, hartelijk bedankt voor de informatie.

    Men zegt: "Dat centrale banken aandelen kopen en dat de beurs alleen maar kan stijgen". Wat is uw visie hierover?

    Met vriendelijke groet,

    Bertus


    BeantwoordenVerwijderen
  13. @BERTUS:

    Centrale banken kunnen inderdaad 'alles' kopen, maar dat doet de waarde
    NIET automatisch stijgen. Ze kunnen een instorting voorkomen door
    de ENIGE markt te zijn voor bepaalde activa.

    De Bank of Japan koopt openlijk aandelen, maar dat heeft slechts een
    effect op korte termijn, tenzij ze van plan zouden zijn om 100% van de
    aandelen op te kopen.

    Centrale banken kunnen de beurzen wel beinvloeden door van tijd tot tijd
    aandelenindices via o.a. ETF's te kopen.

    The point isn't that "the Fed can't do that;" the point is that the Fed cannot create a bid in bidless markets that lasts beyond its own buying. The Fed can buy half the U.S. stock market, all the student loans, all the subprime auto loans, all the defaulted CRE and residential mortgages, and every other worthless asset in America. But that won't create a real bid for any of those assets, once they are revealed as worthless.

    The nuclear option won't fix anything, because it is fundamentally the wrong tool for the wrong job. Holders of disintegrating assets will be delighted to sell the assets to the Fed, of course, but that won't fix what's fundamentally broken in the American and global economies; it will simply allow the transfer of impaired assets from the financial sector and speculators to the Fed.

    http://www.zerohedge.com/news/2014-02-05/federal-reserves-nuclear-option-one-way-street-oblivion

    Jim O'Neill (ex-Goldman Sachs) een jaar geleden: superpositief over
    aandelen, en China. Hij spoort centrale banken aan om ook aandelen
    te kopen:

    http://www.cnbc.com/id/100674247

    Toch zijn er grenzen! Centrale banken kunnen OOK FAILLIET gaan. Laat
    niemand dus denken, dat zij eeuwig waardeloze activa kunnen blijven
    kopen. Sommige waarnemers juichen het toe, dat waardeloze activa
    op die manier een mooie begraafplaats krijgen!

    Al deze manipulaties LOSSEN NIETS OP, maar later zit men met de
    gebakken peren!

    DS

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heer Schmull, wederom hartelijk bedankt voor de informatie.
      Wat ik niet snap is, dat centrale banken failliet kunnen gaan.
      Met schaduw bankieren en het "geld" creƫren uit het niets is het toch onmogelijk om FAILLIET te gaan? Dat het vertrouwen vermindert, dat snap ik nog wel.
      Er komt dus niet echt een crash, omdat centrale banken aandelen kopen?

      Alvast hartelijk bedankt voor uw antwoord.

      De leerling, Bertus

      Verwijderen
  14. @BERTUS:

    Centrale banken kunnen inderdaad failliet, zoals die van Zimbabwe en Tajikistan
    hebben aangetoond, vooral als er teveel verplichtingen uitstaan in externe
    valuta.

    Daarnaast is het in theorie wel mogelijk voor centrale banken om ZICHZELF
    te herkapitaliseren, maar er zijn grenzen: het vooruitzicht van zeer hoge
    inflatie door het vergoten van de geldhoeveelheid is gelijk aan zelfmoord.

    QE was het opkopen van obligaties van het bankwezen, een Asset swap,
    die de geldhoeveelheid NIET vergrootte, maar wel het bankwezen de
    mogelijkheid gaf om zich te verlossen van illiquide activa in ruil voor
    'echt' geld. Dat laatste dreef de markten omhoog (maar NIET de economie).
    Het economisch herstel mag geen naam hebben, op een enkel kwartaal
    na.

    Dit is van de beroemde Willem Buiter (2008!): (KLIK op DOWNLOAD):

    http://cepr.org.uk/pubs/PolicyInsights/CEPR_Policy_Insight_024.asp

    DS

    BeantwoordenVerwijderen
  15. @DS:

    http://www.project-syndicate.org/commentary/hans-werner-sinn-applauds-the-german-constitutional-court-s-ruling-on-the-ecb-s-bond-purchase-scheme

    Konsekwenties euro?

    mvg//Harold

    BeantwoordenVerwijderen
  16. @HAROLD:

    The German court is also right to argue that purchases of troubled countries’ government bonds cannot be considered monetary policy – and thus exceed the ECB’s mandate. No counterpart to the ECB’s lender-of-last-resort policy for a currency union’s regional political units can be found, for example, in the United States or the Swiss Confederation. The US Federal Reserve buys federal government bonds; it does not buy the bonds of financially troubled states like California or Illinois.

    De ECB is bezig om zichzelf te liquideren. Hoe kan dit nu goed blijven gaan?
    Zonder de medewerking van Duitsland, is er geen toekomst, want we hebben
    te maken met insolvabele of straatarme lidstaten, die met krukken op de
    been worden gehouden en die de enige wapens (devaluatie en geldpers) zijn
    ontnomen.

    DS

    BeantwoordenVerwijderen
  17. FLAGCOUNTER

    Geachte heer Schmull,

    Gefeliciteerd! De 1000 inmiddels gepasseerd.
    Blijft toch vreemd dat Schmull Strategie niet levensvatbaar bleek.

    Een vriendelijke groet,
    Natasja

    BeantwoordenVerwijderen
  18. @NATASJA:

    Dank! De Translator Button zorgde ook voor unieke bezoekers uit liefst 22 landen,
    in amper 3 weken. We zijn pas begonnen. Wel is het zo, dat er nog vele andere
    zaken mij bezighouden, dus geduld is vereist. Maar de reden, dat ik graag
    doorga, is, dat ik nog het een en ander heb te vertellen, wat vaak totaal
    verschillend lijkt van de gangbare mening. De steunbetuiging wordt zeer
    geapprecieerd,

    DS

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Hadewych von Mises11 februari 2014 om 11:43

    @heer Schmull : alvast ook MIJN steun ! ik reply niet altijd op alles wat verschijnt, maar ben en blijf een aandachtige lezer ! uw inzichten zijn vrij uniek en vanuit een steeds andere invalshoek, en weet dat ik op dat vlak al ĆØrg belezen ben !

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Heer Schmull, wederom hartelijk bedankt voor uw uitleg.

    http://www.beurs.com/2014/02/11/rentevoeten-in-de-vs-zullen-blijven-dalen/39875

    Ik vind dit artikel wel grappig: "Terwijl iedereen, maar dan ook iedereen, het er over eens was dat de rentevoeten in de Verenigde Staten zouden stijgen, is de rentevoet "onverwachts" begonnen te dalen". - See more at: http://www.beurs.com/2014/02/11/rentevoeten-in-de-vs-zullen-blijven-dalen/39875#sthash.1evyPOFO.dpuf

    http://allstarcharts.com/interest-rates-still-heading-lower/

    U kondigde al jaren geleden aan dat de rente zou gaan zakken!

    Met vriendelijke groeten,

    Bertus

    BeantwoordenVerwijderen
  21. @ all

    Heeft iedereen ook al gezien dat we via een donatie suggesties kunnen ontvangen ?

    @ DS
    Is dit de aangekondigde voortgang van de oude Schmull Focus ?
    Of gaat dat er anders uitzien ?

    - Schumpeter -

    BeantwoordenVerwijderen
  22. @BERTUS:

    Klopt! Mooie charts ook. Het neergaande trendkanaal in obligatierendement was,
    ondanks de tegenwind van 2013, NOOIT in gevaar. Alle overtuiging over
    een duurzaam economisch herstel was meer gebaseerd op HOOP, dan
    op de feiten. Bovendien bleven de inflatie-verwachtingen 'onverwacht'
    DALEN. Mijn scenario van (wereldwijde) deflatie wordt bewaarheid bij
    de volgende recessie, die eerder komt dan 'verwacht' !

    DS

    BeantwoordenVerwijderen
  23. @SCHUMPETER:

    De nieuwe Focus is door omstandigheden verlaat. Het blijft een 'one-pager
    (na ruim 1000 afleveringen), maar de manier van publicatie moet nog
    worden beslist. Ideeen te over, maar uitsluitend voor lange termijn
    beleggers, na zo'n beursjaar!

    DS

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Heer Schmull,

    Ik kan het niet begrijpen waarom alle indexen weer omhoog spuiten.

    Het blijft voor mij een casino.

    Met vriendelijke groet,

    Bertus

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Geachte heer Schmull,

    Ik mis zeer uw suggesties, TLT, omhoog en dan weer net zo hard omlaag, zal gewoon de markt zijn maar voor mij niet te volgen.
    Mooie schuif omhoog gemaakt met BB Biotech AG is de sky de limit of zijn we al aan de limit?
    En wat veroorzaakt de uptrend van goud? en lijkt dit een omkeer of een tijdeljke opleving door onzekerheden?
    Uw visie wordt zeer gewaardeerd en we wachten op uw boek.

    vr.gr.

    Forester

    BeantwoordenVerwijderen
  26. @BERTUS:

    Dit was Goed Nieuwsdag: een strijd om de limiet van de staatsschuld wordt
    dit keer NIET gevoerd, plus YELLEN zei, wat van haar verwacht werd. Wat
    een opluchting.

    DS

    BeantwoordenVerwijderen
  27. @FORESTER:

    Reculer pour mieux sauter? De TLT was gestegen van 101 naar 109 en een
    consolidatie ligt voor de hand. Maar in de laatste 6 maanden is er misschien
    een drievoudige 'bodem' gevormd en dat geeft kans op een voortzetting van
    de stijging.

    GOUD is grotendeels SHORT-covering, want wie inflatie ziet, mag het zeggen.

    BIOTECH is fenomenaal geweest, kan een stap(je) terugdoen, maar de
    langere termijn vooruitzichten blijven UITSTEKEND. Ogen dichtdoen en
    HOUDEN.

    DS

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Heer Schmull, heeft het nog effect op de credit rating, nu Amerika tot volgend jaar maart ongelimiteerd kan lenen?

    Met vriendelijke groeten,

    Bertus

    BeantwoordenVerwijderen
  29. @BERTUS:

    Het geharrewar over het schuldenplafond is politieke poppenkast. Waarom
    uberhaupt een officieel plafond? Waarom niet een veel hoger plafond, zoals
    Denemarken? De AAA Credit Rating is allang niet meer, wat het eens was.
    Amerika zal met een lagere Credit Rating geen enkele moeite hebben om
    voor dezelfde of lagere rente te lenen. De reden is, dat revolutie in Amerika
    veel minder waarschijnlijk lijkt dan elders.

    DS

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Geacht heer Schmull,
    stijging goud is grotendeels short covering zegt u, maar als slechts 1% van het eleggerskapitaal in goud zit (heb ik me toch laten wijs maken) dan moet de prijs van goud toch vleugels krijgen gezien de turbulenties die op ons afkomen, inflatie of deflatie doet er volgens mij dan ook niet toe...

    BeantwoordenVerwijderen
  31. @ANONIEM:

    FYSIEK GOUD is inderdaad zeer schaars en geconcentreerd bij een beperkte
    groep van aanhangers en centrale banken. Maar de prijs wordt bepaald door
    bewegingen aan de marge: de Goud-ETF's verloren liefst 1/3 van hun fysieke
    Goud in 2013 door verkopers, die bezorgd waren over rente-stijging en de lagere
    inflatie.

    Goud heeft de laatste tijd enorm geprofiteerd van de scherpe devaluaties in
    de Opkomende Landen. De Goudprijs in USD is sinds 2008 nog altijd met
    50% omhoog, maar in Turkse Lire met 200% en in Argentijnse Peso met
    250%!.

    Ookal zou Goud onverhoopt nog dalen naar $ 800 tot $ 1000, dan is de lange
    termijn opgaande trend sinds 1999 nog in tact. Een Goudprijs van $ 10,000
    maken we op den duur nog mee, waarschijnlijk als onderdeel van een
    nieuwe Bretton Woods, om het financiele systeem te herkapitaliseren.

    Juist, wanneer deflatie zou toeslaan, zoals in 1934.

    DS

    BeantwoordenVerwijderen