Translate

woensdag 15 juni 2022

I TOLD YOU SO ...(ZIE JE WEL) ...


 1. DE WERELDRECESSIE STAAT NU VOOR DE DEUR. SCHERP HOGERE RENTEKOSTEN! DE HARDSTE LANDING SINDS 1929! ERGER NOG DAN IN 2008! SCHERPE TOENAME VAN DE WERKLOOSHEID.

2. DE INFLATIE IS NU GEEN LANG LEVEN MEER BESCHOREN. VRAAG-VERNIETIGING! ZELFS BIJ ENERGIE & GRANEN! DEFLATIE! NEGATIEF WELVAARTSEFFECT.

3. OBLIGATIES, VOORAL LANGE AMERIKAANSE STAATSLENINGEN (US TREASURIES), ZULLEN HET, IN DE KOMENDE JAREN, VEEL BETER DOEN DAN AANDELEN, ONROEREND GOED EN GRONDSTOFFEN. GEDWONGEN DEKKINGS-OPVRAGINGEN (MARGIN CALLS).


(S&P 500 INDEX 2008  tegenover S&P 500 INDEX 2022): MINSKY MOMENT is een 'onverwachte' instorting, na een periode van buitensporige speculatie.


(6 JULI, 2022): DE AMERIKAANSE DOLLAR, 'S WERELDS ENIGE ECHTE VLUCHTHAVEN IN CRISIS-TIJDEN, OP EEN 20-JARIG HOOGTEPUNT. 


(MAC10)(6 Juli, '22): DE GLOBAL DOW JONES INDEX, DE WERELDWIJDE AANDELENINDEX, IS NU BEZIG AAN EEN ERNSTIGE INEENSTORTING. DE ECHTE CAPITULATIE LIGT NOG VOOR ONS.


(MAC10)(24 Juni, '22): DE S&P 500 INDEX, DE BELANGRIJKSTE AANDELENINDEX TER WERELD, MAAKT ZICH OP OM HAAR WAARDE-DALING TE VERSNELLEN. JUIST, DE ECHTE CRASH KOMT NOG.


(MAC10)(23 Juni, '22): DE INSTORTING VAN DE 'EVERYTHING BUBBLE': ZIET U DE DERDE GOLF NAAR BENEDEN AL OPDOEMEN?


(MAC10)(28 Juni, '22): ALLEEN EEN WEETNIET ZIET NIET EEN VERDERE INSTORTING VAN DE S&P 500 INDEX AANKOMEN. DE GROOTSTE 'BUBBEL IN ALLES' IS BEZIG AAN HET BARSTEN!


(MAC10)(29 Juni '22): ZELFS DE ENERGIE-SECTOR HEEFT EEN KOP-SCHOUDER PATROON, WAT ZOU KUNNEN DUIDEN OP EEN DALING: DE MARKTEN ZIEN EEN RECESSIE AANKOMEN OF DE RECESSIE IS AL AAN DE GANG.

(CROSSBORDER CAPITAL)(23 Juni, '22): DE SCENARIOS VOOR DE 2022 BANK STRESS TESTS VAN DE FEDERAL RESERVE ZELF (!) VOORSPELLEN NIET VEEL GOEDS:



(DXY = DE DOLLAR INDEX)( 2022, eerste 6 maanden)



(DENT)(VOOR EU-INGEZETENEN: IDTL)

DIEDERIK SCHMULL, 15 Juni, 2022, Westcliff-On-Sea, ESSEX, U.K.

102 opmerkingen:

  1. Beste heer Schmull'

    U heeft een mooie foto hangen van u roodwitte tijger.
    U zal hem nog wel elke dag erg missen.
    😿

    Met vriendelijke groet'

    Stefan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @STEFAN:

      Zij is ruim 8 maanden geleden overleden. Ik was totaal onvoorbereid daarop. Zij is onvervangbaar. Maar het leven gaat verder. Zij was ouder dan ondergetekende. Wat jammer, dat het leven niet eeuwig is. Maar zij is altijd in mijn gedachten.

      DS

      Verwijderen
  2. Volhouden DS, hopelijk komen betere tijden en gevoelens u tegemoet. Helaas zijn aanwinst en verlies zo nauw met elkaar verweven.
    Mvg, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Precious metals expert and financial writer Bill Holter said in early April that he thought we did not have much time until the financial meltdown started. He gave it 60 days. Two months later, the meltdown started in earnest right on time. The world is at debt levels never seen before, and Holter contends rising interest rates are the key driver here and now. Holter explains, “Interest rates are the key to the whole collapse. Mortgage rates, as of right now, are about 6.15%. Mortgage rates started the year just over 3%. In the fourth quarter of last year, we had mortgage rates as low as 2.75%. What that tells you is if you qualified for a $1 million mortgage at the end of last year, you only qualify for a $500,000 mortgage now. If you are a property owner, that means the pool of potential buyers is far less than 6 months ago, simply because interest rates have basically doubled. Holter also says that means property values are dramatically cut.

    Interest rates have been on a more than 40-year downward trend since Fed Head Paul Volker raised a key rate to 20% in the early 1980’s. Holter points out, “We basically just went through a 40-year bull market on bonds where interest rates did nothing but go downward for 40 years . . . . That 40-year trend is now broken, and rates are headed higher. It just so happens the system is more indebted than it has ever been on any ratio or any basis you want to look at. What I am getting at is these higher interest rates are blowing up the debt bubble.”



    Don’t expect the Fed to come in and save the day like it did in the last financial meltdown back in 2008 and 2009. The Fed bailed out the economy when it started printing money like crazy and never stopped. Holter says, “The bottom line is the world’s financial system and, thus, real economies have been on life support since 2008. What people should understand is when the Fed says they are going to raise interest rates and they are going to shrink their balance sheet, that says they are pulling the plug out of the wall. They are taking the system off life support. The bottom line is the system cannot live without life support. The Ponzi scheme cannot continue without new capital coming into the system. They are pulling the plug is what they are doing. . . . It’s game over.” https://usawatchdog.com/game-over-theyre-pulling-the-plug-bill-holter/

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @MARCHEIRBAUT:

      Mee eens. Bailout of Pivot komt dit keer veel later. Voorlopig moet eerst de inflatie worden aangepakt door een moedwillige recessie.

      DS

      Verwijderen
  4. Dear Mr. Schmull,
    Is deflation going to be the order of the day for the foreseeable future? Would gold be considered a commodity and how will it fare in the coming year?
    Thank you in advance,
    Joe

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @JOE:

      In the last 2 years, GOLD has been trying to break out on the upside. But higher real rates could mean, that it will take longer to reach $ 2,000 and beyond. Patience is of the essence. The demise of Cryptos should be positive for Gold. Both have no income. With no income, it's difficult to value. Better to view Gold as an insurance against the 'unthinkable', like runaway hyperinflation. At any rate, the role of Gold in the monetary system is bound to increase in importance. What's good for Central Banks, should also be good for the rest of us.

      DS

      Verwijderen
  5. Paniekbijeenkomst ECB
    https://www.barrons.com/articles/european-central-bank-ecb-emergency-italy-51655278449

    Op zoek naar een nieuwe toverstaf?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @ROBV:

      Vraag: wat konden die geniale kopstukken toch gedacht hebben om Duitsland en Italie gezamenlijk in een monetaire unie te stoppen? Juist, een politiek project. Daarom is er weer QE nodig om Italiaanse staatsobligaties op te kopen, waardoor de Euro verder zal verzwakken. Het zal niet meevallen, want Italie is vele malen groter dan Griekenland. Voorlopig heeft Noord-Europa heel veel te verliezen, als het allemaal uitelkaar zou vallen. Zie de hyperinflatie van Joegoslavie, nadat het uiteengevallen was.

      DS

      Verwijderen
  6. Beste heer Schmull, ik heb een grote positie fysiek goud en zilver, ook jurisdictioneel gediversifieerd. Ik heb wat crypto, en seder enkele maanden een grote cash-positie (30%EUR en 70%USD). De cash positie is van die grootte dat ik er waar ik wil gaan wonen best een mooi huis mee kan kopen. Zou u aanraden gewoon te kopen, of verwacht u ook in vastgoed een serieuze afwaardering. Ik ben gesitueerd in Vlaanderen, en vastgoed lijkt hier enorm resilient...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @ANONIEM:

      Uw portefeuille lijkt goed gespreid en kan wel tegen een stootje. Edele metalen krijgen wel weer hun dag in de zon. Kasgeld is voorlopig Koning. Maar in het algemeen is het oppassen geblazen met de wereldwijde huizenbubbel. Een forse afwaardering ligt echt voor de hand. Maar als u lekker ergens wil wonen, vooral op middeljarige leeftijd, dan doet de prijs er minder toe. Kwaliteit van het leven staat voorop.

      DS

      Verwijderen
  7. Voor aankoop van een deel vh pensioen dit voorstel vandaag gekregen: de koopsom gestort in een beleggingsrekening, van deze waarde wordt er maandelijks een uitkering gedaan. De hoogte van de uitkering wordt jaarlijks opnieuw vastgesteld, en is mede afhankelijk van het gerealiseerde rendement. Na 20 jaar wordt het resterende bedrag omgezet in een levenslange gegarandeerde uitkering. Wat is verantwoorde zoekrichting? Mvg. Hans

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @HANS:

      Het probleem met dergelijke voorstellen is, dat men als belegger opdraait voor hoge, vaak verborgen, kosten, die ook weer moeten worden afgetrokken van het rendement. Dat rendement is afhankelijk van riskante activa, die jarenlang in de wachtkamer zouden kunnen zitten, vooral als de rente normaliseert. Misschien valt te overwegen om gewoon zelf te beleggen in soliede staatsleningen en defensieve aandelen, naast wat onroerend goed, dat wat opbrengt, zoals...landbouwgrond.

      DS

      Verwijderen


  8. De geldontwaarding in euro tov goud, lijkt u deze niet genoeg om toch in cash te blijven?

    Hoe ziet u de rente op langere termijn ca. 10 j?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @ANONIEM:

      GOUD op lange termijn (100 jaar of zo) heeft, historisch gezien, haar koopkracht kunnen behouden, in tegenstelling tot Cash (Fiat Geld). Maar soms moet men decennia wachten op een stijging. Dat is niet erg voor de gelovigen (zoals ondergetekende). Goud heeft immers een geschiedenis van duizenden jaren. Dat is pas een staat van dienst, in tegenstelling tot Cryptos, die kunnen worden beschouwd als eendagsvliegen: Here today and Gone Tomorrow. Honderden Cryptos stierven allang een vroegtijdige dood.

      De rente daalt al 5,000 jaar, maar de huidige rentes zijn nog nooit zo laag geweest. Dus de rente zal nu eerst stijgen, omdat het inflatie-spook moet worden bezworen. Maar uiteindelijk daalt de rente (en inflatie) en groei weer, vanwege het structureel gebrek aan jonge mensen (demografie-probleem) en de lasten van excessieve schulden. Zie Japan in de laatste 30 jaar.

      DS



      Verwijderen
  9. Waarom lockdowns in China? Er komen nu berichten dat bank runs de oorzaak zijn. Dat kan grote gevolgen hebben, vooral als het Chinese model van het landsbestuur gaat kraken, mogelijk gevolgd door revolutie, want vele Chinezen zijn wanhopig geworden.
    Zie https://www.asiamarkets.com/chinese-banks-run/
    De beroering in de wereld neemt toe en doet denken aan een vulkaan waaruit de lava al naar buiten stroomt. Is de ontploffing nabij? Denk aan Toba, Krakatau enz. Een ongekend aantal doden was het gevolg, een verwoest landschap. Dat kan ook met de samenleving gebeuren nu de maatregelen van de dwaasheid overal ontwrichtend werken. Het lijkt soms of alles kapot moet. Wat ziet u in uw glazen bol?

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Lockdowns in China vanwege de bank runs. Chinezen vertrouwen de banken en de overheid niet meer, maar kunnen niet meer bij hun banktegoeden komen. Angst en paniek. Welke gevolgen kunnen we verwachten? https://www.asiamarkets.com/chinese-banks-run/

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @CORNELIS VAN DEN BERG:

      Wij hebben geen idee, welke methoden China al heel lang toepast om 1,4 miljard bewoners in toom te houden. China heeft de nodige ervaring om de bevolking onder de duim te houden, getuige Tibet sinds 1951. In zo'n maatschappij, betekent een mensenleven weinig. Denk alleen al aan het -1 kind beleid -, dat 36 jaar duurde (tot 2016) en tientallen miljoenen slachtoffers eiste (kindermoord). Bovendien is er eigenlijk geen particulier eigendom, waardoor confiscatie, om welke reden dan ook, schering en inslag is. En natuurlijk geen onafhankelijke rechtsspraak. Als men daar zaken doet, zal men zijn ogen moeten sluiten voor schijnbaar onrecht, want anders is elke kans op zaken doen verkeken. Het is altijd de vraag, of het Chinese model van excessieve schulden (groter dan die van Japan, als percentage van de economie) op een gegeven moment toch vastloopt. Alles onder controle houden lijkt bijna ondenkbaar. Maar de verwachte implosie is tot nu toe uitgebleven.

      DS

      Verwijderen
    2. @CORNELIS VAN DEN BERG:

      De Chinese gezondheids-App veranderd in ROOD voor demonstranten en mogelijke COVID-dragers. De rest van de wereld kan nog wat van China leren!

      https://www.scmp.com/news/china/science/article/3181635/chinese-health-code-turns-red-financial-victims-about-protest

      DS

      Verwijderen
    3. @CORNELIS VAN DEN BERG:

      Een RODE QR-Code betekent, dat je nergens naar toe kan. Reizen is niet mogelijk. Bovendien wordt men in de gaten gehouden door de 'Contact Tracers':

      https://www.scmp.com/news/china/science/article/3173123/colour-coded-covid-app-thats-become-part-life-china-despite-red

      DS

      Verwijderen
  11. Dank Diederik voor deze korte, bondige doom mededeling. Ik heb sterk het idee dat alle verwachte ontwikkelingen ingehaald gaan worden door een onverwachte...een ontwikkeling die nog veel enger is. Ik ben er nagenoeg van overtuigd, dat vele mensen de verwachte aankomende ontwikkelingen aangrijpen om er de brui aan te geven....ze stoppen met werken omdat het toch geen zin meer heeft. Velen zijn door het systeem zo uitgeknepen dat ze denken opgebrand te zijn(ziekteverzuim 10,4%....in sommige beroepsgroepen 25%)....instorting van financiele markten staat voor de deur....er begint in de media in rap tempo een omslag te zien in het climate change verhaal...."het is allemaal te laat....opwarming is niet meer te stoppen.....met alle desastreuze gevolgen".....mmw, dit gaat gebeuren, velen stoppen met werken....alles loopt vast.....vicieuze cirkel....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @ANONIEM:

      Geen zorg. De mens is in de geschiedenis heel vaak neerslachtig geweest. Maar toch is de mens steeds weer in staat gebleken om omhoog te krabbelen. De vindingrijkheid van de mens is eigenlijk legendarisch. Ik geloof in de onzichtbare hand, waardoor het ondenkbare werkelijkheid wordt. Wacht maar, tot het ruimte-tijdperk aanbreekt. Vroeger leek de vervanging van het paard door een auto ook een krankzinnig idee.

      DS

      Verwijderen
    2. Ok.....daar heb je gelijk in...maar wat doet de tot op het bot verwende mens wanneer de schappen leeg zijn....er geen pilletjes uit china en india meer komen...de ziekenhuizen dicht gaan bij gebrek aan personeel.....gaat die verwende mens op zoek naar oplossingen ....of gaat hij amok maken.....ik vrees toch echt het laatste....

      Verwijderen
    3. Canada begint op China te lijken. Canada Justice Minister David Lametti:”…you don’t have an absolute right to own private property https://www.youtube.com/watch?v=GrSSM7yBHxo

      Verwijderen
    4. @ANONIEM:

      Geen verrassing. Trudeau was eens een bewonderaar van Castro's Cuba. Beschamend.

      DS

      Verwijderen
    5. Tja, als ik over Canada lees denk ik aan u, dat, als u jong was geweest, naar Canada wilde emigreren.. Tromp aanhangers werden al gewaarschuwd door deze minister ..

      https://twitter.com/breaknewsi/status/1494124362533773317?s=20&t=C192mfDGuXoJ5ZYGVqwsnw

      Verwijderen
    6. @ANONIEM:

      Ik woonde een jaar in Canada, toen ik 9 jaar was. Dus een deel van mijn hart is daar achtergebleven. Verder is Canada zelf-voorzienend in voedsel, water en energie. Maar het is oppassen geblazen, als men daar zaken doet, belegt of over politiek praat. Grote verschillen met Amerika! Dat komt ook, doordat er een ongemakkelijke relatie bestaat tussen het relatief kleine Canada en het grote buurland Amerika. Elk land heeft zijn voor en tegen en geen land is nu eenmaal een paradijs.

      DS

      Verwijderen
  12. Stock market under 1 year of Trump: $6.9 trillion GAINED

    Stock market under 16 months of Biden: $11 trillion LOST

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Over Canada gesproken: Heeft iemand het KTTI report misschien? Alvast hartelijk bedankt!

    https://twitter.com/ProjectTabs/status/1537266873426796544?s=20&t=XtDeGAkV6ffhumeFk7cVRA

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Deutsche Wirtschafts Nachrichten:
    Die EZB kan nichts mehr ausrichten.Der Euro ist am Ende
    (Marc Friedrich)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @ANONIEM:

      https://deutsche-wirtschafts-nachrichten.de/520341/MARC-FRIEDRICH-Die-EZB-kann-nichts-mehr-ausrichten-der-Euro-ist-am-Ende

      https://www.thetimes.co.uk/article/christine-lagarde-and-the-ecb-struggle-to-save-the-eurozone-wsvhrb35m

      DS

      Verwijderen
    2. De historische toespraak van Poetin: de oude wereldorde is voorbij https://zaplog.pro/post/30055/de-historische-toespraak-van-poetin-de-oude-wereldorde-is-voorbij

      Verwijderen
    3. @ANONIEM:

      https://www.lewrockwell.com/2022/06/no_author/putin-era-of-unipolar-world-has-ended-despite-attempts-to-preserve-it-at-any-cost/

      NEDERLAND VERKLAART DE OORLOG AAN RUSLAND:

      Nederlandse strijdkrachten: 41.000 (ex-reservisten)
      Tanks: GEEN (18 geleased van Duitsland)

      https://www.telegraaf.nl/nieuws/1937887430/rutte-oorlog-in-oekraine-is-ook-onze-oorlog-daar-moeten-we-het-eens-over-worden

      https://nl.wikipedia.org/wiki/Nederlandse_krijgsmacht

      DIT WORDT STEEDS GEVAARLIJKER. DE ECHTE OLIFANT IN DE KAMER IS ECHTER CHINA, DE GEZWOREN KAMMERAAD VAN RUSLAND. CHINA IS UIT OP DE WERELDHEGEMONIE MET EEN QR-CODE VOOR IEDERE BURGER.

      DS

      Verwijderen
    4. Rusland en China staan niet schouder aan schouder, maar rug tegen rug.
      De arrogantie van het westen (of zoals ze zichzelf noemen: the international community) heeft ze tot elkaar veroordeeld.

      Verwijderen
  15. DS,
    QR-code wilt het westen ook heel graag implementeren. Het lijkt heel erg op dat dit alles een gezamenlijk plan is, ze werken samen en de wereld wordt opnieuw herverdeeld, punt. Kijk naar Hong Kong, een paar kritische speeches en bla bla maar uiteindelijk is het gedaan. Zo zal het ook met Ukraine en Taiwan gaan, let maar op.
    Mvg, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @KEES:

      Ik heb een sterker verhaal: er is een beschaving, die ons een miljoen jaar vooruit is, en die de aarde voor zich opeist. Vele vooraanstaanden zijn allang gebrainwashed en zullen maatregelen nemen, die de aarde ontvolkt. Daarom doen sommigen wanhopig een poging om de aarde te ontvluchten met ruimteschepen, voordat het te laat is. Dat droomde ik laatst.

      DS

      Verwijderen
    2. @DS: ""CHINA IS UIT OP DE WERELDHEGEMONIE MET EEN QR-CODE VOOR IEDERE BURGER." Een zéér beangstigend idee. Toch ben ik zéér verbaasd dat men nu het pas ziet" Nigel Farage:

      https://twitter.com/Nigel_Farage/status/1537536771063525378?s=20&t=yQBXyADMBb9SQeuS8Zq8Qg

      Verwijderen
  16. DS,

    De mijne was een observatie 😉. U weet het ook dat het een gesloten netwerk is, meeting hier, een vergadering daar, elkaar omhelzen als oude vrienden. Nee het is geen paranoia, ruzies en oorlogen zijn voor ons niet voor hen.

    https://www.zerohedge.com/geopolitical/china-elected-world-health-organisation-executive-board-no-objections

    https://youtu.be/KknfRwyckpM

    Mvg, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Graag van de aliens en complottheorieën nu weer terug naar een financiële en beleggingsblog.

    Behoefte aan een uitgebreide, genuanceerde scherpe visie daarop, zelfs inclusief wereldmachtsverhoudingen?

    https://www.lynalden.com/june-2022-newsletter/

    Wouter

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @WOUTER:

      Lyn Alden is altijd leerzaam. Maar niemand weet de toekomst. Daarom is geschiedenis nu belangrijker dan ooit. De geschiedenis leert, dat men de gang van zaken uiteindelijk NIET onder controle heeft. Dus bij excessieve schuld en speculatie, is een 'zachte' landing wishful thinking. De natuur maakt dan zelf wel schoon schip. De timing is onbelangrijk. Er spelen zovele factoren een rol, dat de uitkomst vrijwel onvoorspelbaar is, maar een goede afloop wordt steeds onwaarschijnlijker. Degenen, die overleven, zijn vaak altijd te vroeg met hun maatregelen. Als de massa het opeens doorheeft, dan kan men niet meer allemaal door het sleutelgat. De afloop, die voor ons ligt, is een gebeurtenis, die eens in de honderd jaar plaatsvindt. Er is geen uitstel meer van de Dag des Oordeels. Men moet ingrijpen, wat ook de gevolgen daarvan zijn: 'let the chips fall, where they may'. Dat laatste is een typisch Amerikaanse mentaliteit. Die mentaliteit schrikt er, opeen gegeven moment, niet voor terug om de boel op te ruimen en door elkaar te schudden. De praktijk leert, dat de rest van de wereld er dan ook niet onderuit komt.

      DS

      Verwijderen
  18. Beste heer schmull , wat moet ik me bij een going direct reset voorstellen , waar Fits het over heeft.

    https://www.zerohedge.com/geopolitical/its-not-turndownits-takedown-austin-fitts

    Grt Kobus

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @KOBUS:

      Met alle respect voor Mevrouw Fitts, men moet haar niet te ernstig nemen. De wereldgeschiedenis is vol van 'direct resets' geweest. Het is de menselijke natuur. Telkens als de omstandigheden het toelaten, maakte een bepaalde elite gebruik van de mogelijkheden om hun kas te spekken. Vroeger was die elite veel kleiner, machtiger en rijker dan die van tegenwoordig. Vroeger was de rest juist praktisch een slaaf. 'Upstairs' en 'Downstairs'! Slechts weinigen hadden het kiesrecht, als dat al bestond.

      Verder is het toch duidelijk, dat elke economische crisis volgt op een periode van excessieve speculatie met excessieve schuld. Dus eigen schuld, dikke bult! Er is echt geen 'moedwillige' crisis. Maar er zijn altijd slimmerikken, die dat, vaak te vroeg, allang hebben zien aankomen en daarvoor voorbereidingen hebben getroffen. Die kunnen dan alles opkopen voor een appel en een ei van hen, die, als schapen, dachten, dat het paradijs op aarde was aangebroken met nul- of negatieve rente. Nee, wat te mooi is om waar te zijn....

      Overigens verandert die elite voortdurend. Vele vermogens vervliegen, omdat zij verkeerd hadden gegokt. 'There is always money, but the pockets change'. In de depressie van de jaren '30, werd de basis gelegd voor vele vermogens door hen, die niet gespeculeerd hadden in de jaren '20.

      Men kan wel proberen om een complot te zoeken achter vele gebeurtenissen, maar harde bewijzen daarvoor ontbreken meestal. Tijdverknoeierei. In de geschiedenis kregen talloze bevolkingsgroepen de schuld van wat er mis ging, met ernstige gevolgen.

      Dus hopelijk heeft Mevrouw Fitts zich ook voorbereid, want straks kan zij ook haar slag slaan. Als zij tenminste een spaarpot heeft.

      DS

      Verwijderen
  19. Bedankt voor u uitgebreide antwoord.

    De meest vreemde verhalen komen nu overal boven drijven. Hier nog één op Zero Hedge , gelijktijdige deflatie en hyperinflatie.

    https://www.zerohedge.com/markets/von-greyerz-concurrent-deflation-hyperinflation-will-ravage-world

    Mvg Kobus

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @KOBUS:

      Von Greyerz is een pientere waarnemer, ook al heeft hij al 10 jaar ongelijk met zijn hyperinflatie-voorspelling. Mijn mening blijft, dat hyperinflatie uitsluitend plaatsvindt in exotische landen en in landen, die het, historisch gezien, ontbreekt aan een juiste mentaliteit. De VS, Groot-Brittannie, Noord-Europa zullen hoogstwaarschijnlijk die dans ontlopen. Zij zullen de juiste maatregelen nemen, ook al zijn die vaak laat. Maar Zuid-Europa is onverbetelijk, door de geschiedenis heen, en zal binnen een Eurozone niet kunnen worden gehandhaafd. De kans op een economische depressie is levensgroot, maar NIET op hyperinflatie. Ondertussen blijft Goud een verzekering tegen het ondenkbare (hyperinflatie/oorlog), geen belegging. De Goudprijs kan 50% dalen in een Crash, als men gewoon gedwongen is om alles te verkopen. Toch is de kans groot, dat de rol van Goud op den duur groter wordt, omdat het alom vertrouwen geniet. Dus gewoon niet naar omkijken, ongeacht de prijs.

      DS

      Verwijderen
  20. https://markets.businessinsider.com/news/currencies/dollar-dominance-russia-china-rouble-yuan-brics-reserve-currency-imf-2022-6

    BRICS nations creating a new reserve currency.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Wie gaat er gelijk krijgen?? Wat dacht je hier van? De nieuwe vervangende munteenheid zal aangedreven worden door blockchain en ondersteund worden door goud, en daarom hebben de aangesloten naties snel goudvoorraden aangelegd in afwachting van de grote aankondiging. Wanneer die aankondiging komt, zullen naties die bijna 75% van de wereldbevolking vertegenwoordigen, tegelijk de US-dollar afzweren en een door goud ondersteund, op blockchain gecontroleerd internationaal valutasysteem uitrollen, dat onmiddellijk de valuta-keuze van de wereld zal worden voor vrije handel en als opslagplaats van waarde.

    De dollar, die alleen maar gesteund wordt door nog meer geld bij te drukken en door incompetent politiek leiderschap, zal ineenstorten richting nul. Vrijwel van de ene dag op de andere zullen de in Amerika verkochte goederen en diensten met 1000% in prijs stijgen. En dat is nog maar het begin: de dollar zal elk uur meer en meer aan waarde verliezen, omdat de houders van schuldbewijzen en dollarbiljetten van de VS alles tegen elke prijs zullen dumpen.

    Degenen die dollars bezitten zullen alles verliezen.

    De regering van de Verenigde Staten zal snel ineenstorten, parallel met de ineenstorting van de dollar en de centrale bank van de VS. Er zal geen geld zijn om militaire troepen te betalen of corrupte regeringsfunctionarissen af te kopen. Alle overheidssalarissen en pensioenen zullen effectief worden stopgezet. Het grote neocon-imperium van schuld, leugens en dood zal zo snel imploderen dat de mensen psychisch geschokt en lichamelijk onvoorbereid zullen zijn.

    Rusland, China en India zullen opkomen als de economische leiders van de wereld, en het VS-imperium zal ophouden te bestaan. De voormalige Verenigde Staten van Amerika zullen uiteenvallen in regionale natiestaten, die grotendeels verdeeld zullen zijn over politieke lijnen, waarbij het satanische, anti-Amerikaanse Links de controle over de kusten zal grijpen, en conservatieve, pro-Amerika, pro-vrijheid, pro-grondwet groepen de rest van het land zullen domineren. Verwacht dat er een zeer reële burgeroorlog zal uitbreken, met massale slachtoffers.

    Rusland weet dat het Amerika kan verslaan door zich gewoon aan te sluiten bij de pogingen van de wereld om de dollar-munt van Amerika nietig te verklaren. Daar is geen atoomoorlog voor nodig. Amerika is reeds zeer kwetsbaar voor een dergelijke ineenstorting, wegens de enorme schulden en uitgavenverslaving van de natie. Rusland en China zuigen alleen maar de lucht uit Amerika’s ineenstortende munt, wetende dat de economische zwaartekracht de rest wel zal doen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @ANONIEM:

      Niets is eeuwig. De Nederlandse Gulden ('florin') was de reserve valuta van de wereld in de 17de en 18de eeuw, gevolgd door het Pond Sterling. Sinds 2009, zijn de BRIC-landen al bezig om minder afhankelijk te worden van de Dollar. Maar sindsdien is de Dollar alleen maar belangrijker geworden als 'veilige haven' en bijna elke valuta is in de laatste 10 jaar gedevalueerd tegenover de Dollar. Alleen de rol van de Dollar in de handel tussen Rusland en China is in de laatste 6 jaar gedaald van 90% naar 45%.

      De BRICS zijn onderling verdeeld en niet alle leden willen/kunnen het Dollarsysteem opgeven. De kosten daarvan zijn heel hoog. Bovendien is het nog maar de vraag of China ooit bereid is om haar kapitaalcontroles af te schaffen. Verder ontbreekt het aan een liquide obligatiemarkt, die US Treasuries, als onderpand, kan vervangen. Kan nog decennia in beslag nemen! De Chinese Yuan is nog slechts 2% van alle FX-reserves tegenover 4% voor het Pond Sterling en 5% voor de Japanse Yen. Die molens draaien heel langzaam. Zelfs de Euro, met 20% van de internationale FX-reserves, is in de laatste 20 jaar nooit verder gekomen.

      De BRICS hebben nog enorme activa in Dollars, die zij echt niet in gevaar willen brengen. Het is ook uiterst onwaarschijnlijk, dat Amerika ooit failliet gaat, of opgesplitst wordt (een typische propaganda van haar tegenstanders). Amerikanen voelen zich juist zeer Amerikaans in tegenstelling tot bijvoorbeeld Europeanen, die zich nog steeds geen Europeaan voelen, maar eerder Frans of Italiaans.

      Dus negeer dit soort fabeltjes! Amerika is juist de laatste, die ondergaat. Zelfvoorzienend in voedsel en energie plus verreweg het meest geavanceerd in technologie, is de ineenstorting van haar vijanden veel eerder te verwachten. Reken maar!

      DS

      Verwijderen
  22. Dus met andere woorden een broodje aap verhaal dat de BRICS landen even de dollar opzij gaan zetten voor een eigen sdr ( reserve munt ) , niet haalbaar dus.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Perfect overzicht van de economie op dit moment...https://www.youtube.com/watch?v=WWq5O2Q9et0

    BeantwoordenVerwijderen
  24. BIS zegt, dat centrale Banken haar rentes fors moeten verhogen, anders inflatiespiraal als in 70er jaren mogelijk en ook stagflatie. Ik snap niet hoe in zo'n scenario treasuries zullen stijgen in waarde. sorry maar ik krijg het niet bedacht. Mijn pensioen zit in IDTL.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @ANONIEM:

      Het BIS en ook de IMF lopen achter de feiten aan. Als die alarm slaan, dan is de meeste pijn al achter de rug. Inflatie is 'yesterday's story'! Vele grondstoffenprijzen, zelfs de energie- en graanprijzen, zijn al dalende. Waarom? Omdat de markten nu rekening houden met Recessie/Deflatie. Vraag-vernietiging, omdat er een kopersstaking volgt. Er is tot nu toe dit jaar al sprake geweest van een enorme welvaartsvernietiging van vele duizenden miljarden, omdat aandelen- en obligatiemarkten 20% tot 25% en de cryptomarkten 70% gedaald zijn in 2022. Dat heeft een ernstig effect op de consumentenbestedingen (70% van de economie). Maar Centrale Banken zijn ook nog van plan om hun portefeuille van obligaties te verkopen (QT), wat leidt tot verdere monetaire verkrapping. Bovendien dalen de huizenprijzen ook nog. Dan is inflatie wel het laatste om je zorgen over te maken!

      De IDTL is dit jaar 22% gedaald en 30% in de laatste 2 jaar. Pijnlijk! Maar dat draait weer snel, zodra de recessie duidelijker wordt. Het kan best zijn, dat de Centrale Banken moeten 'pauzeren' met hun strict beleid. Maar de trend is zonneklaar: het krediet-gedreven feest is voorbij. Dat betekent, dat er nu enorme waarde is in Lange Amerikaanse staatsleningen.

      DS

      Verwijderen
  25. Dank voor uw duidelijk antwoord, gr. Forester

    BeantwoordenVerwijderen
  26. DS,
    Kan u mij uitleggen hoe onvoldoende jonge mensen heeft op uw inzichten? Het lijkt een belangrijke rol te spelen in uw analyse? Ook in relatie tot Japan.
    U wordt gewaardeerd voor wat u hier kosteloos doet :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @ANONIEM:

      Het antwoord is: jonge mensen kopen huizen, kleren, TV's, auto's, wasmachines, etc. Ouderen hebben alles al of hebben minder inkomen, waardoor ze moeten bezuinigen. Het geboortepercentage is in de ontwikkelde landen in de laatste 20 jaar met 20% gedaald. Waarom? Hebben huishoudens teveel schuld? Is kinderen krijgen 'te duur' geworden? Het is duidelijk, dat het aantal jonge mensen beslissend is voor de economische groei. Als de maatschappij gemiddeld steeds ouder wordt, dan 'rolt het geld' minder (daalt de omloopsnelheid van het geld), waardoor inflatie omslaat in deflatie, zoals nu in Japan. Japan is ons gewoon 15 jaar vooruit, ondanks eventuele immigratie. Bovendien stijgt de gemiddelde leeftijd ook nog. 80 jaar wordt de nieuwe 50. Daarom is 65 nu veel te laag voor de pensioengerechtigde leeftijd. Probeer dat maar eens te verlagen: verkiezingen worden dan gegarandeerd verloren. Maar geen nood: er komt straks wel weer een Pandemie, hongersnood of oorlog. Vele vooraanstaanden willen af van al die ouderen, die 'useless eaters' (WEF). Maar in de medische wereld heeft men trouwens talloze middeltjes om het leven te verkorten, als dat nodig is. Ik hoorde een verpleegster onlangs nog zeggen: de mensen worden tegenwoordig 'zo oud'! Met andere woorden: daar moeten we een stokje voor steken. Triest. Kijk maar eens naar de film van 1976: LOGAN'S RUN, waar jongeren worden aanbeden en waar geen plaats meer is voor ouderen:
      https://www.imdb.com/title/tt0074812/

      DS

      Verwijderen
    2. @ANONIEM:

      CORRECTIE: probeer de pensioengerechtigde leeftijd maar eens te VERHOGEN (niet te verlagen).

      DS

      Verwijderen
    3. Hartelijk dank, ik snap het :)

      Verwijderen
  27. Maar de Japanse yen staat nu op instorten, mede als gevolg van het percentage van de staatsschuld tov het BNP? Tot wat gaat dat leiden volgens U Heer Rik? En staat dat ook de eurozone te wachten?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @PAUL:

      De Japanse YEN is zwak, omdat de Bank of Japan weigert om de rente te verhogen, zoals alle andere Centrale Banken. Als die daling te extreem zou worden, dan is er interventie te verwachten door de BOJ. Maar een zwakkere YEN wakkert de inflatie aan, terwijl Japan juist te leiden had van deflatie, al 30 jaar lang. Dit is dus anders dan de meeste andere landen, waar de inflatie te hoog is en waar de rente moet stijgen om de economie af te remmen. De Bank of Japan is wel op weg om de gehele markt van Japanse staatsleningen te beheersen, wat een dilemma zou kunnen worden. Aan de andere kant, kan de BOJ gewoon daarop blijven zitten, tot de afloopdatum en wel of niet doorrollen. Zo niet, dan wordt de staatsschuld automatisch verminderd. In ieder geval blijft Japan een heel rijk land, ondanks de hoogte van de staatsschuld, vanwege het handels- en begrotingsoverschot.

      DS

      Verwijderen
  28. https://ussanews.com/2022/06/30/chart-of-the-day-how-a-double-dip-recession-could-playout-in-2022-and-2023/

    Inflationary wage depression ?



    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @ANONIEM:

      Een ding is zeker: elke bubbel barst. En als dat eenmaal plaatsvindt, volgt er een drastische verlaging van de levensstandaard. Niets blijft meer bij het oude. Degenen, met excessieve schuld, zullen opnieuw moeten beginnen. Dat is niet het einde van de wereld.

      DS

      Verwijderen
  29. Excessieve schuld , daar bedoelt u een hypotheek mee en ander soort leningen ( schuld ) ?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @ANONIEM:

      Een hypotheekschuld is excessief, als de rente stijgt (een verdubbeling in Amerika voor variabele hypotheken) en het inkomen en/of vermogen in een ongunstige verhouding staat tot de kosten van die schuld. Mocht de werkloosheid opeens scherp stijgen, dan is men kwetsbaar. Mochten de huizenprijzen met 50% dalen, zoals tussen 1978 en 1982, dan moeten hypotheekhouders in staat zijn om bij te storten, want de waarde van het onderpand bepaalt de hoogte van een hypotheek. De meesten geloven nog steeds, dat luilekkerland (rijk worden zonder er moeite voor te doen) eeuwig duurt. De geschiedenis bewijst het tegendeel.

      DS

      Verwijderen
    2. Beste DS,

      Geldt dat ook met een hypotheek die je voor bijvoorbeeld 20 jaar hebt vastgezet? Voor de bank maakt het in dat geval toch niet uit als de woningwaarde al dan niet tijdelijk onder water staat. Ze krijgen hun maandelijkse hypotheekopbrengsten toch wel.

      Groet,
      Martijn

      Verwijderen
    3. @MARTIJN:

      Dat klopt. Zolang men maar de middelen heeft om de hypotheekbetaling vol te houden in die periode, dan is er niets aan de hand. Maar als onderpand opeens veel minder waard zou worden, dan is er juridisch kans, dat het contract opnieuw onder de loep wordt gehouden. Lees de kleine lettertjes van dat 20-jarig contract.

      DS

      Verwijderen
  30. ik vermoed dat de meeste hypotheekgevers, de "huiseigenaren" , niet beseffen dat de geldverstrekker bijstorting mag eisen als de waarde van de woning te ver daalt tov de lening. Dit staat in veel hypotheekaktes. Weet u misschien hoe dit ging in periode 1978-1982?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @RENE:

      Vanaf 1978 daalden de Nederlandse huizenprijzen 5 jaar lang. Maar dat was gunstig voor kandidaatkopers, want de RABO-bankbetaalbaarheid-index steeg. Huizenprijsstijgingen zijn alleen maar gunstig voor hen, die een huis 'bezitten'. Na de crisis van 1978 - 1983, stegen de huizenprijzen weer tot de crisis van 2007 - 2009. Toen was er weer een klap en velen in Amerika en landen, als Spanje, verloren hun huis. In Nederland stonden in 2015 nog steeds 32% van de huishoudens 'onder water'. De banken hebben de neiging om een tijdje de hand boven het hoofd te houden, maar tegenwoordig zijn de bankregels veel strenger geworden.

      Ik ken iemand, die een tophypotheek nam in 1977, na een verdubbeling van de huizenprijzen in 2 jaar, plus ook nog eens een tophypotheek op een flatgebouw. Daarna volgde de instorting van 50% en een rente van 20%. Hij ging failliet. Maar hij gaf de schuld aan de bank: waarom gaf de bank die hypotheken toch?

      DS

      Verwijderen
    2. @RENE:

      Een bekende Nederlander, die een client van mij was in de jaren '90, scoorde jarenlang geweldig met veel effectenkrediet, totdat de Grote Baisse begon in 2000 tot 2003. Hij moest bijstorten, maar zijn landgoed was getaxeerd op 45 miljoen Euro. Ondanks een enorme advertentie-campagne, besloot de bank het toch in de veiling te brengen en de verkoopprijs was slechts 8,5 miljoen Euro. Hij kon zijn faillissement niet voorkomen, terwijl de bank erbij inschoot met 10 miljoen Euro.

      Een andere vermogende client van mij speculeerde met Futures met een team in een schuur naast zijn villa. Dat ging een tijdje geweldig, totdat de crisis van 2007 - 2009 aanbrak. Hij verloor bijna zijn gehele vermogen.

      Trieste ervaringen!

      DS

      Verwijderen
  31. Hartelijk dank voor u uitleg.

    BeantwoordenVerwijderen
  32. https://dissident.one/2022/07/04/de-inflatie-leugens-van-de-amerikaanse-federal-reserve-een-wereldwijde-economische-depressie-inluiden-rusland-sancties-en-een-nieuwe-wereldorde/

    Zou het kunnen dat ze doormiddel van inflatie het monetaire systeem gaan opblazen , en als reset/redding de Central Bank Digital Currency gaan invoeren. Toch snap ik het niet dat door de oorlog , de problemen in de bevoorradings keten , stijgende olie prijzen , voedsel tekorten etc dat we binnen niet al te lange tijd te maken krijgen met deflatie inplaats van nog verder oplopende inflatie ?

    Mvg Kobus

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @KOBUS:

      U moet oppassen met dit soort artikelen. Het is allemaal veel gecompliceerder. Als men denkt het financieele systeem te begrijpen, dan is dat alweer verouderd. De mens is zo enorm vindingrijk!

      Vergeet ook niet, dat de markten vooruitlopen op de gebeurtenissen. Daarom dalen nu de meeste grondstoffenprijzen en obligatie-rendementen, want de wereld is de recessie nabij of zit al in een recessie. Het sentiment van de consument is bijna nog nooit zo laag geweest, waardoor 70% van de economie straks op de tocht staat. Een scherpe daling van de huizenprijzen volgt. Zodra het in de krant staat, dan hebben de markten dat al verdisconteerd.

      Een CBDC? Men is al jaren daarover bezig. Zou men opeens het bankwezen buiten spel zetten? Het zal daarom nog vele jaren vergen, als het er al komt.

      Een economische depressie? Dat kan men niet meer voorkomen, na alle feest van wereldschuld. Dat gebeurt nu eenmaal, als de wereld zich heeft heeft vergalopppeerd. Is al vele malen in de geschiedenis voorgekomen. Dat heet de natuur. Heeft echt niets te maken met complottheorieen.

      DS

      Verwijderen
    2. Beste heer schmull , bedankt voor u heldere uitleg..

      Mvg Kobus

      Verwijderen
  33. Diederik....denk je niet, dat zodra het echt misgaat en er een zware recessie komt, direct het "inflatiespook" irrelevant geacht wordt en de centrale banken direct weer rente onder 0 zetten en QE van stal halen.....?.....dank....peter

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @PETER:

      Natuurlijk zal het monetaire beleid op een gegeven moment weer worden versoepeld ('pivot'), maar de 'verkrapping' is pas begonnen. Centrale Banken hebben nu weinig speelruimte, totdat de inflatie veel lager is, de werkloosheid veel hoger is, de wereldrecessie iedereen duidelijk is en de huizenprijzen en aandelenkoersen veel lager zijn geworden. QE mag dan net 'gestopt' zijn, QT (verkleining van de balans van opgekochte obligaties) is nauwelijks begonnen. Misschien krijgen we weer een aantal klappers, zoals Lehman in 2009, waardoor het beleid wel moet draaien. Ondertussen is Kasgeld weer Koning.

      DS

      Verwijderen
  34. Beste heer Schmull'

    https://www.crypto-insiders.nl/nieuws/bitcoin/oeganda-ontdekt-enorme-goudvoorraad-positief-voor-bitcoin/

    Misschien heet u het al gelezen' maar wat voor invloed kan dit hebben voor de toekomstige goudprijs?
    Deze vondst liegt er niet om.

    Met vriendelijke groet'

    Stefan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @STEFAN:

      Oeganda is een van de armste en meest corrupte landen ter wereld. Geen wonder, dat zulke verhalen de wereld worden in geslingerd, nu de tijden overal moeilijker worden. Waarschijnlijk worden metric tons verward met troy ounces, want de 'vondst' (niet officieel bevestigd) zou meer zijn, dan al het Goud, dat ooit in de geschiedenis boven de grond werd gehaald. Dit doet denken aan de bewering van Bitcoin-promoters Winklevoss, dat er een gigantische Goudvondst kan worden verwacht op een andere planeet, waardoor Bitcoin nog meer waard zou worden. Ha, ha! Winklevoss tweeling heeft net $ 2 miljard verloren, vanwege de instorting van Cryptos!

      Ik herhaal het nogmaals: Cryptos, inclusief Bitcoin, zijn helemaal niets waard en eindigen op NUL. Goud zal altijd wel wat waard zijn, maar kan enorm fluctueren en heeft geen dividend. Dus 'wat de markt denkt, dat het waard is', ondanks het gebrek aan inkomsten. Als de waarde niet stijgt of zelfs daalt, tel uit je verlies. De waarde wordt bepaald door inkomsten, niet door schijnbare waardevermindering van het geld. Daarom barst elke huizenprijsbubbel: een huis heeft geen inkomsten, mits men het verhuurt. Een huis vergt onderhoudskosten, die worden onderschat. Fysiek Goud vergt verzekerings- en opslagkosten.

      DS

      Verwijderen
  35. Beste heer Schmull'

    Het lijkt mij ook een heel sterk verhaal.
    Nou weet ik wel dat in dat Afrikaanse land nog veel goud in de grond zit.
    U denkt net als ik over bitcoin. Ponzi meer niet!
    Bedankt voor u mening heer Schmull.

    Met vriendelijke groet'

    Stefan.

    BeantwoordenVerwijderen
  36. https://www.zerohedge.com/markets/rickards-welcome-1984

    CBDC

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @ANONIEM:

      Goed artikel! RICKARDS is een pientere waarnemer. Hij weet hoe de vork in de steel zit:

      The endgame for CBDCs would closely resemble George Orwell’s dystopian novel Nineteen Eighty-Four. It would be a world of negative interest rates, forced tax collection, government confiscation, account freezes and constant surveillance.

      You might not be able to fight back easily in the world of CBDCs, but there is one nondigital, nonhackable, nontraceable form of money you can still use.

      It’s called gold.

      DS

      Verwijderen
  37. Goud zal als de CBDC volledig operationeel is verboden bezit worden ben ik bang , crypto's zijn tegen die tijd ook verdwenen , geen escape mogelijkheden meer .

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @ANONIEM:

      Verbod op Goudbezit is in de geschiedenis veel voorgekomen, maar niets is zeker. Dus vooralsnog kan Goud worden beschouwd als een essentieel onderdeel van een gespreid vermogen. Een wanhopige overheid kan het ook met 90% belasten. Het zij zo. In ieder geval lijkt geheimhouding bijna onmogelijk, als het zover is.

      DS

      Verwijderen
  38. DS,

    Dit lijkt bijna op een complot en die bestaan toch niet😉.

    Mvg, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @KEES:

      Maar complottheorieen moet men nooit helemaal in de wind slaan: Goudprijs & Papiergoud ---

      https://www.bullionstar.com/blogs/ronan-manly/peter-hambro-bis-central-banks-are-rigging-gold-market-using-bullion-banks-paper-gold/

      DS

      Verwijderen
  39. Beste Diederik, de dollar gaat richting pariteit en gezien de hoogte van de gasprijs in Europa tov de VS (maal 9 gisteren in euro per MW voor deze winter) zou je bijna denken dat de Euro nog veel moet verzwakken. Acht u een herhaling van 0,85 dollar voor een euro zoals in 2002 mogelijk of eerder een technisch herstel van de Euro? Dank voor uw mening.
    Mvrgr Paul

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @PAUL:

      Ik blijf negatief op de Euro op lange termijn. De Eurozone is op deze manier niet vol te houden. Bovendien is er in de geschiedenis nog nooit een valuta geweest van verschillende landen, die op een gegeven moment niet struikelde. Alles draait om vertrouwen. Dat vertrouwen heeft uitsluitend kans, als er een machtig land achter staat, met een een rechtstaat en vrij kapitaalverkeer, niet als er meerdere lidstaten als technisch failliet kunnen worden beschouwd. Nu Duitsland, de belangrijkste lidstaat, een economische malaise beleeft, ligt een veel grotere Eurocrisis voor de hand. Een tijdelijk 'herstel' (indekking van de 'shorts') is altijd mogelijk, maar een Euro ver beneden pari is niet meer ondenkbaar, vooral als de oorlog zich uitbreidt. Er komt een tijd, dat de Eurozone niet meer zonder kapitaalcontroles kan, want in de wereldhandel wil men straks niet meer afgerekend worden tegen Euros. Het ergste scenario zou zijn, als Amerika in 1924, met een nieuwe isolationistische President, weigert een hand uit te steken naar Europa. Zeg nooit, nooit!

      DS

      Verwijderen
  40. Geachte heer Schmull, goede morgen,
    Met veel plezier en succes met handelend op long usd TOV de euro, mede door uw analyses, lees ik uw colums. Af en toe kom ik ook op andere sites interessante visies met onderbouwingen tegen.

    Ik wilde onderstaande met u delen en informeren of er uw inziens visies instaan die toch in ander daglicht zouden moeten worden gezien.

    Mvg
    Jon



    https://www.frontnieuws.com/de-oorlog-in-oekraine-markeert-het-einde-van-het-amerikaanse-imperium-wat-overblijft-is-een-dampende-hoop-schulden-in-dollars/

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @JON:

      Een walgelijk artikel, dat rechtstreeks afkomstig is van de propaganda-afdeling van de Russische geheime dienst. Rusland is een super-corrupt derde wereld land, met wat olie en andere grondstoffen, maar de economie van Californie is alleen al tweemaal zo groot. Het BNP per hoofd van de bevolking in Amerika is ruim 5 maal zo groot. Schuld moet worden gezien als percentage van de economie en dan is de
      Amerikaanse schuld slechts 108.80% van haar economie (2022), terwijl er 12 landen zijn met een veel grotere schuld. Maar ook dat is allemaal relatief: vertrouwen in Sri Lanka en Argentinie is minimaal, met een veel lagere schuld.

      De Amerikaanse Dollar is nu op een 20-jarig hoogtepunt. Maar de moeilijke tijden voor de meeste landen zijn pas begonnen. Zelfs de economie van Rusland is in de laatste kwartalen flink ingekrompen, ondanks de hoge olieprijs. De hegemonie van Amerika wordt alleen maar groter, naarmate de huidige crisis ernstiger wordt. Vele landen en bedrijven zullen failliet gaan, net zoals Rusland in 1999.

      DS

      Verwijderen
  41. Hr Schmull,. Dank wederom voor uw duidelijke en krachtige reactie op het stuk. Mvg. Jon

    BeantwoordenVerwijderen
  42. Heer Schmull, past u alsjeblieft op met Thee drinken?

    U woont tenslotte in Engeland.,,

    https://twitter.com/DrEliDavid/status/1545879930847862784?s=20&t=nJ1IFC4nSHqR77meLrugEg

    Eerst was tuineren levensgevaarlijk maar het blijkt toch steeds weer iest anders te zijn...

    https://twitter.com/DrEliDavid/status/1544797306704257025?s=20&t=YvkH9QMA49zaFh6U6Kyb0A

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @ANONIEM:

      Ze kunnen me wat. Zolang men alles met mate doet, is er niets aan de hand. Maar wel oppassen voor spuitjes, die infecties niet voorkomen, maar je leven kunnen verkorten. Geheel volgens plan. De aarde moet tenslotte gered worden, NIET U.

      DS

      Verwijderen
  43. Beste Heer Schmull'

    U krijgt ook gelijk over de daling van de goudprijs.
    In Dollars teminste.
    In euro's moet ik het eerst nog zien.
    Ik maak me wel zorgen over mijn spaarrekening in Euro's. Toch nog maar wat edele metalen kopen als de prijs straks gezakt is.
    Europa is nu echt einde verhaal. Het wordt een koude winter heer Schmull.

    Met vriendelijke groet'

    Stefan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @STEFAN:

      Een stijging van de Goudprijs, terwijl de reeele rente stijgt, lijkt moeilijk. De reeele rente is nu nog steeds negatief. Maar de recessie verandert straks alles. Niet vergeten moet worden, dat de Goudprijs (in USD) in 5 jaar tijd, van 2015 tot 2020, bijna was verdubbeld. Dat wordt dus nu, in de laatste 2 jaar, verwerkt, door een 'trading range'. Nu de Cryptos zo'n $ 2000 miljard in waarde gedaald zijn, is er reden te meer om, in de komende jaren, positiviever te worden op Goud. Maar geduld is vereist, want men krijgt geen inkomsten tijdens het wachten.

      DS

      Verwijderen
  44. Inderdaad heer Schmull. Geduld is een schone zaak.
    https://www.goudstandaard.com/nieuws/bank-of-england-bereid-je-voor-op-economische-storm

    Met vriendelijke groet'

    Stefan.

    BeantwoordenVerwijderen
  45. Heeft hier iemand een idee welke 5x long dollar short euro in Europa nog gekocht kan/mag worden? Heb net winst genomen op die van ishares in Milaan maar kan die niet meer terug in zetten op correctie. Bij voorbaat dank iedereen. Ook Rik natuurlijk voor het idee

    BeantwoordenVerwijderen
  46. Geachte heer Schmull.
    Vandaag staan de treasuries 2,5 % hoger. Wat vind u, is de kapitaalvlucht begonnen? Of is het de Euro die door het putje gaat?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @ANONIEM:

      Absoluut. Geloof niet degenen, die menen, dat dit onterecht is en al jarenlang 'short' waren. De ellende voor Europa is pas begonnen. Autorijden wordt verboden, net zoals in Sri Lanka.

      DS

      Verwijderen
    2. Doodeng dit! : Zo corrupt is de Biden familie:

      https://www.youtube.com/watch?v=35hSxOYABu4

      Verwijderen
    3. A@DS Als China alle macht heeft is het toch over met de Dollar?

      Verwijderen
    4. @ANONIEM:

      CHINA heeft ongetwijfeld de ambitie om de wereld te overheersen. Maar dat hadden Hitler en Napoleon ook. Voor het zover is, dan duurt het nog wel even. Ondertussen zit de rest van de wereld ook niet stil. Wie wil nou leven onder een dictatuur, hoe goed bedoeld ook? Het meest waarschijnlijke lijkt, dat die droom niet uitkomt, omdat vrijheid uiteindelijk altijd zegeviert, hoelang het ook duurt. Zelfs Nederland wist van Spanje te winnen in de 16de en 17de eeuw, ook al duurde het 80 jaar!

      DS

      Verwijderen
  47. Beste Diederik. Ik kan de TLT en IDTL bij ING niet kopen. Deze is wel beschikbaar: https://www.ssga.com/nl/nl/institutional/etfs/funds/spdr-bloomberg-10-year-us-treasury-bond-ucits-etf-dist-sppx-gy
    Lijkt mij ongeveer hetzelfde product. Is deze ook geschikt?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @ANONIEM:

      Het verschil is de looptijd. Als de recessie toeslaat, zal IDTL met 20+ jaar looptijd meer stijgen dan de State Street van 10+ jaar. Overigens geen bezwaar. Dit kan dienen als verzekering tegen deflatie in de komende jaren.

      DS

      Verwijderen
  48. De DTLE al eens geprobeerd?
    Mvrgr Paul

    BeantwoordenVerwijderen
  49. Sandra Phlippen sluit in #Zomergasten niet uit dat ABN AMRO al in 2023 de risico’s van klimaatverandering voor huizenbezitters doorberekent in hun hypotheken. Kijk #Zomergasten op NPO Start https://bit.ly/zomergasten_phlippen
    #zg22


    https://twitter.com/zomergasten/status/1553968771852914688?s=20&t=5ZhPyKYP3YDjpYfhtdf2tA

    BeantwoordenVerwijderen