DE VLAM IN DE PAN
Een kleine vlam in de pan kan snel uitbreiden tot een grote brand. Meestal vindt een grote oorlog daarom eerder plaats dan verwacht. Net zoals een Pandemie en een wereldrecessie. Is het weer zover? Beter het zekere voor het onzekere! Want dan wordt immers persoonlijke vrijheid opgeofferd en alles, wat je lief is, staat opeens op het spel. In een tijd van een virus, dat, vanwege herhaaldelijke mutaties, als een kameleon, ongrijpbaar lijkt voor de, in der haast ontwikkelde, vaccins, is er maar weinig voor nodig om de vlam in de pan te slaan. Verder is de wereldschuld veel te hoog, waardoor de volgende wereldrecessie dit keer de wereldeconomie flink zou raken.
(STOCKCHARTS)(SPX)(Jan. 2021): DE GROOTSTE BULLMARKT OOIT? GEEN VUILTJE AAN DE LUCHT? ELKE KOERSZWAKTE WAS IMMERS EEN KOOPGELEGENHEID. SLECHT NIEUWS IS TOCH GOED NIEUWS. GEWOON EVEN LEKKER SNEL GELD VERDIENEN, WANT HET LEVEN IS KORT! ECHT WAAR?
Het is nu al ieder voor zich. Iedereen praat over het aanleggen van voorraden van alles. De bevoorradingsketen is immers niet meer betrouwbaar in een gespleten wereld. Zo'n wereld is op weg om de economie op oorlogsvoet te brengen. De COVID-crisis was een eerste aanzet daartoe. De officieele inlijving van Taiwan door China, die dat land beschouwt als rechtmatig grondgebied, hangt al heel lang in de lucht. Maar hoe kan de wereld zonder Taiwan, het Ruhrgebied van het mondiale digitale tijdperk, en een uiterst belangrijke leverancier van halfgeleiders? Voor China is het een kwestie van eer. Net zoals Hong Kong. Net zoals Singapore (76.2% ethnische Chinezen). Tegelijkertijd zijn Australie en Nieuw Zeeland al bijna Chinese provincies geworden. Wie had dat gedacht? Met President 'Sleepy Joe' Biden (78) in het Witte Huis, staat het licht nu op groen. In zijn gehele leven heeft Biden met zich laten sollen. Een eigen mening heeft hij niet.
En wat te denken van een aanval op de nucleaire instellingen van Iran? Israel, samen met o.a. de Verenigde Arabische Emiraten (UAE) en de stilzwijgende steun van Saoedie-Arabie en Amerika, heeft dat allang niet onder stoelen of banken gestoken. Iran is tegenwoordig vrij wanhopig en kwetsbaar. Maar de economische en financieele schok van zo'n aanval moet niet worden onderschat. Ook Rusland en China zouden hierbij betrokken kunnen raken. Maar voor Israel wordt het nu of nooit.
Natuurlijk doemen kapitaalcontroles op. De invoering van internationale kapitaalrestricties is onvermijdelijk, met name in Europa, naarmate de spanningen toenemen. De kans, dat de Euro, de valuta zonder land, in de volgende crisis niet overleeft, is levensgroot. Die kapitaalrestricties zouden kunnen worden voorafgegaan door de financieele reddingsoperaties van de diep in de schulden zittende financieele instellingen, met name in Europa, alsmede de ondergekapitaliseerde financieele clearing-instellingen (Central Counterparty Clearing Houses - CCP's). De CCP's zullen immers, in de volgende crisis, hun verplichtingen ten aanzien van de gigantische derivatenmarkt nooit kunnen nakomen.
Het ondenkbare! Soms sta je er gewoon niet bij stil. Je kan je daar geen voorstelling van maken. Daarom ben je daarop meestal niet voorbereid. Eerst ontken je het. Je onderbewuste verdringt het. Ongelooflijk. Het valt allemaal wel mee, denk je. Echt. Je ziet het dan nog echt niet. Je minimaliseert en rationaliseert. Er is misschien wel iets aan de hand, maar je wilt of kunt het niet zien. Niets is zo menselijk als problemen ontwijken. Je weet immers toch niet zo goed, hoe je die zou moeten oplossen.
Problemen, gelukkig maar! Want dan is je leven tenminste nog in volle gang. Maar een gewaarschuwd mens telt voor twee: stap niet in de valkuil van jeugdige overmoed. Want dat is het probleem van tegenwoordig: al dat zogenaamd gratis geld, dat gestrooid wordt door de overheden en de Centrale Banken, maskeert de bedroevende realiteit van extreme risico's. Het is alsof het ondenkbare manna uit de hemel op ons neerdaalt! Beleggers worden als kikkers geleidelijk opgewarmd in water, zonder dat zij de gevaren daarvan herkennen (Klarman van Baupost). De wereld lijkt helemaal gek te zijn geworden en de speculatieve bubbels weten van geen ophouden! Maar het onvermijdelijk barsten van al die bubbels, wordt straks een legendarische gebeurtenis. Reken maar.
(CITI)(Jan. 2021): BIJNA NIEMAND ZIET DE RISICO'S MEER. ONGELOOFLIJK! HADDEN WE MAAR EEN KUDDE-IMMUNITEIT TEGEN HET COVID-VIRUS IN PLAATS VAN EEN GEVAARLIJK KUDDEGEDRAG OP DE BEURZEN EN ELDERS. GA LIEVER WAT SCHILDEREN!
Sinds de Grote Financieele Crisis van 2008, is de geldhoeveelheid ('kapitaal') in de wereld, dankzij het soepele monetair beleid van de geniale Centrale Banken, helemaal ontploft, waardoor financieele activa tien maal zoveel waard zijn geworden dan de wereldwijde productie van goederen en diensten ('global output'). Een overvloed aan geld! Natuurlijk loopt activa-inflatie overal de spuigaten uit en is elke verhouding tot de werkelijke, fundamentele waarde zoekgeraakt. Geweldig voor bezitters van die activa. Hoelang kan zo'n beleid van verlaging van koopkracht nog worden volgehouden? Tot iedereen, die wat bezit, zogenaamd miljonair is? En zullen de niet-bezitters gewoon lijdelijk toezien? Of volgt er een bestorming van de symbolen van de elite, zoals het Paleis van Versailles in 1789? Is geld op den duur niets meer waard en straks alleen geschikt voor de prullenbak? Is het einde van het huidige financieele systeem nabij?
Als de obligatiemarkt, de echte slimme markt, in waarde stijgt, vanwege dalende rendementen (zie hierboven), dan voorspelt dat meestal niet veel goeds voor wat komen gaat. Elke stijging van inflatie en obligatie-rendement is al 40 jaar van voorbijgaande aard en dat zal dit keer niet anders zijn. De obligatiemarkt geeft dus nu weer een waarschuwingssignaal af voor de toekomst. Als de toekomst werkelijk zo rooskleurig zou zijn, dan staan economische groei en hogere inflatie voor de deur en daalt de waardering van de obligatiemarkt met een rendementsstijging ('steeper yield curve').
De signalen van alle andere markten blijken, historisch gezien, steeds weer onbetrouwbaar. De markten van aandelen, grondstoffen en kredietgedreven onroerend goed, bleven meestal net zolang stijgen, tot hun uiteindelijke instorting, om welke reden dan ook. Zo'n instorting is vaak niet eens het gevolg van massaverkoop, maar van totale uitputting en vermoeidheid, omdat de kopers opeens wegbleven.
Centrale Banken hebben, met hun uiterst soepel monetair beleid, ook, aan de marge, invloed gehad op de daling van obligatierendementen ('yield curve control'). Hun 'kwantitatieve verruiming' ('quantitative easing - QE') verruilde immers relatief illiquide obligaties tegen echt geld ('geld uit het niets'), wat meteen werd belegd in andere activa, zoals aandelen, onroerend goed, grondstoffen en zelfs cryptos. Deze activa-ruil ('asset swap') zorgde voor een bubbel in alles, oftewel het bewust beoogde vermogenseffect ('everything bubble'), terwijl de obligatierendementen nauwelijks stegen, ondanks de aanzienlijk verslechterende staatsfinancieen. Maar de economie als geheel kwam niet echt op gang, omdat de minderheid van de bezitters van activa hun bestedingen weliswaar wat verhoogden, terwijl de overgrote meerderheid van niet-bezitters, die vooral in het krijt staan, het voornamelijk af moesten laten weten.
(BLOOMBERG): INFLATOIRE VERWACHTINGEN (BREAKEVENS) ZIJN WELISWAAR GESTEGEN, MAAR 10-JARIGE U.S. TREASURY-RENDEMENTEN WEIGEREN TE VOLGEN. DE GIGANTISCHE U.S. TREASURYMARKT GELOOFT NIET IN INFLATIE EN GROEI. (HET RENDEMENT VAN DE 10-JARIGE U.S. TREASURY IS PER 29/1/21 WAT HOGER: 1.11% TEGENOVER 1.57% IN 2020)
(BLOOMBERG)(PER 29/1/21: 1.11%) STEEDS LAGERE RENDEMENTEN BETEKENEN STEEDS HOGERE WAARDERINGEN. DE RECENTE KNIK OMHOOG IS TIJDELIJK. DIT IS GEEN BUBBEL, OMDAT AFZONDERLIJKE OBLIGATIES EEN VASTE AFLOOPDATUM HEBBEN MET EEN AFLOSSING OP 100%. ALLE ANDERE ACTIVA HEBBEN GEEN VASTE AFLOOPDATUM. DE BOODSCHAP VAN DE OBLIGATIEMARKT IS: GEEN INFLATIE OF ECONOMISCHE GROEI IS IN ZICHT, VOOR ZOVER HET OOG REIKT! DE OBLIGATIEMARKT IS EEN VEELVOUD GROTER DAN WELKE ANDERE MARKT DAN OOK MET DE MEESTE SLIMME, VOORNAMELIJK INSTITUTIONELE, BELEGGERS.
Consumentenprijsinflatie liet het bovendien helemaal afweten, omdat de omloopsnelheid van het geld ('velocity'), zelfs na 20 jaar van daling, bleef instorten naar een nieuw dieptepunt sinds 1946 (!). Het geld werd geen 'hete', maar 'koude' aardappel, omdat de gemiddelde burger wel aanvoelde, dat de tijd om erop los te leven, allang was verstreken. De onzekerheden over werkgelegenheid en de oude dag versterkten overal de spaarcultuur, ondanks de lage of negatieve rente. Bovendien was er helemaal geen sprake van een loon- en prijsspiraal, zoals in de jaren '70, vanwege de concurrentie van China sinds 2001, na hun toetreding tot de Wereldhandelsorganisatie (WTO). Na de huidige economische depressie van COVID mag men trouwens van geluk spreken, als men nog een baan heeft!
(BCA RESEARCH): ONDANKS ALLE MONETAIRE STIMULERINGEN, ZIJN DE BESPARINGEN WEER DE PAN UITGEREZEN, WAARDOOR DE OMLOOPSNELHEID VAN HET GELD, DE ECHTE AANDRIJVER VAN INFLATIE, IS INGESTORT. GELD IS NOG MEER EEN 'KOUDE AARDAPPEL' GEWORDEN!
De waardestijging van de obligatiemarkt voorspelt deflatie, recessie en hele moeilijke tijden. Laat niemand de illusie hebben, dat Centrale Banken de zaak onder controle hebben. Integendeel. Geen enkele recessie kon door een Centrale Bank ooit worden voorkomen. Een ballon van excessieve schuld kan nooit eeuwig in de lucht worden gehouden. Op een gegeven moment ontsnapt er lucht uit die ballon en een onbeheersbare Tsunami van slechte schuld overspoelt de aarde. Een extreem ruim monetair beleid, in een wereld van excessieve schuld, zal de mens weinig helpen, vanwege de 'negatieve vermenigvuldiger' ('negative multiplier'). De toegevoegde waarde van zo'n beleid wordt steeds minder (afnemende opbrengsten) tot het zelfs een negatief effect heeft! De gigantische monetaire stimuleringen hebben dus nu een averechts effect. Daarom zijn alle verwachtingen van groei en consumentenprijsinflatie tijdelijk.
De grote winnaar van de laatste 40 jaar was de 30-jarige U.S. Treasury, de enige echte veilige haven voor het Grote Geld, en vooral de NUL-coupon daarop (die jaarlijks gemiddeld 17% steeg in de laatste 40 jaar, met doorrollen), naarmate het rendement maar bleef dalen. In de afgelopen 12 maanden (December, 2019 -December, 2020) steeg de waardering daarvan weer met 20% tegenover een stijging van 18.4% van de S&P 500 aandelenindex. Het huidige, positieve, rendement van 1.79% (27 Januari, 2021) heeft grote kans om in de komende jaren met weer 1% te dalen, wat een winst zou opleveren van 30%.
De rendementen van langere staatsleningen van Nederland, Duitsland en Japan zijn immers allang negatief en zijn, met onderbrekingen, steeds negatiever geworden, zelfs vergeleken met 6 maanden geleden! Zoiets is immers normaal in een wereld, die gebukt gaat onder excessieve schuld, grote overcapaciteit en voortgaande vergrijzing. Alleen oorlog, tariefmuren, een langdurige epidemie en 'echt gelddrukken' (Modern Monetary Theory - MMT), wat nog verboden is, zouden de situatie tijdelijk misschien wat kunnen veranderen.
Daarom zal het Grote Geld, vooral uit Europa en Japan, zich weer storten op Amerikaanse Treasuries, ongeacht de grotere uitgifte, zodra blijkt, dat groei en inflatie weer een illusie is geweest. Wees dus niet short, zoals de meeste traders! Bovendien worden de optimisten straks wakker, dat de beursstijging voornamelijk te danken is geweest aan financieele engineering, zoals inkoop van eigen aandelen, en gedreven is geweest door liquiditeiten van Centrale Banken, met hun superlage rente, niet aan winststijging en een betere economie. Die laatste factoren zijn de enige duurzame redenen voor een beursstijging.
Zodra het gepeupel (neem me niet kwalijk!) grootscheeps in aandelen speculeert (Robinhood, etc), dan is het einde van de Bullmarkt nabij. Misschien besluiten de Centrale Banken om, geheel onverwacht, dit door hen geschapen monster, te temmen. Zeg nooit nooit. Dat is vroeger meermalen gebeurd. Dat is de typische Amerikaanse mentaliteit ('let the chips fall, where they may'). Die peperdure aandelen, +500% in de laatste 11 jaar, staan dan straks in hun hemd!
Maar 'de bubbel in alles' is nu te verleidelijk geworden voor vadertje staat om te negeren. De staatsfinancieen moeten weer op orde worden gebracht, vooral vanwege de COVID-crisis. Dus huiseigenaren, opgelet! Er wordt nu overal ernstig overwogen om de burger te onderwerpen aan een 'eenmalige' vermogensbelasting van 5%, inclusief het eigen huis, boven een bepaalde waarde (300,000?), betaalbaar gedurende een periode van 5 jaar. Alle bezitters van activa, die in waarde stegen, vanwege het 'ruim-geld-beleid' van vadertje staat, zullen moeten inleveren. Bovendien blijven de inkomsten- , vermogenswinst- en erfelijkheidsbelastingen ook niet buiten schot. De staat heeft nu geld nodig en krijgt altijd haar geld:
https://news.sky.com/story/covid-19-experts-make-case-for-one-off-260bn-tax-raid-on-wealthy-12155275
Echt gelddrukken is nog wettelijk verboden en zou het geld trouwens waardeloos maken. De enorme stimuleringen worden gefinancierd door de uitgifte van schuldpapier. Er is vooralsnog een tekort aan kwaliteitsobligaties, dus dat is geen probleem. Natuurlijk kopen Centrale Banken een gedeelte van dat schuldpapier weer op, maar dat is helemaal niet hetzelfde als echt gelddrukken. Dat dient om de rentebetaling te drukken.
Daarom zal de gemiddelde burger straks jarenlang krom moeten liggen om de staatsschuld, als percentage van de economie, te helpen verlagen. Net zoals na elke oorlog. Geen enkele Great Reset van de 'Davos Man', het ultieme waanidee, biedt uitkomst. De 'Davos Man' kan helemaal niet de toekomst voorspellen: hij zag de Grote Financieele Crisis van 2008 niet aankomen, noch de Eurocrisis in 2012, noch Brexit, noch President Trump, noch de huidige Coronavirus-pandemie. De 'Davos Man' zal ook dit keer de komende structurele economische malaise missen, omdat hij dan tot een 'persona non grata' zou worden verklaard. Maar men moet zich juist nu voorbereiden op het ergste. De 'Davos Man' heeft allang afgedaan. Het geld zal 'nog kouder' kunnen worden en structurele deflatie, net zoals in Japan in de laatste 30 jaar, zou gemeengoed worden! Consumentenbestedingen, welke 70% uitmaken van de economie, zullen inkrimpen en sparen, wat de rente ook is, wordt het nieuwe normaal, net zoals in Japan. Zoiets volgt altijd na een gevoelige schok.
(NED DAVIS): DIT IS DE OLIFANT IN DE KAMER! DE RECHTERKOLOM IS DE TOTALE PARTICULIERE EN STAATSSCHULD, ALS PERCENTAGE VAN DE ECONOMIE, VAN GESELECTEERDE LANDEN. HET BEDIENEN VAN DIE SCHULD ('SCHULDENDIENST') IS NU WELISWAAR HET LAAGST OOIT, VANWEGE DE SUPERLAGE OF ZELFS NEGATIEVE RENTE, MAAR NIETS IS EEUWIG. DE WERELD IS VERSTRIKT GERAAKT IN EEN ERNSTIGE SCHULDENVAL.
Tegelijkertijd staat er wel degelijk een schuldafbouw (80% van de wereldschuld is in Dollars) voor de deur, die decennialang in beslag kan nemen. Een onordelijke afbouw van de schuldhefboom ('Crash') is ook niet uitgesloten. Als het vertrouwen vervliegt, om welke reden dan ook, dan komt een schuldenaar in een vrije val terecht. In elke crisis stijgt daarom de vraag naar Dollars. Laat de Dollar tegenwoordig toevallig een favoriete 'short' te zijn bij de meeste traders! Krijgen die straks het lid op de neus, net zoals de Hedge Funds bij Gamestock? De meeste valuta's zijn in de laatste 12 maanden gedevalueerd tegenover de Dollar (zie Hanke):
(BLOOMBERG): DE DOLLARINDEX (DXY) IS ALWEER IN DE LIFT! DE OPGAANDE TREND SINDS 2008 IS NOG VOLLEDIG IN TACT.
Opvallend is, dat bijna iedereen nu zeer positief is over de wereldeconomie in 2021, hetzij vanwege al die vaccins, hetzij vanwege 'de 'korte' COVID-recessie. Echt waar? Maar in werkelijkheid lijkt het tegenovergestelde te zullen plaatsvinden. Dit is het hoogtepunt van de ruim 10-jarige race omhoog van beurskoersen, onroerend goed prijzen en grondstoffenprijzen, die echter niet allemaal tegelijkertijd hun hoogtepunt bereiken. Overigens was het recente structurele hoogtepunt van grondstoffenprijzen al in 2008. Maar de reeele grondstoffenprijzen (na aftrek van inflatie) dalen overigens al gedurende honderden jaren. Die neergaande trend zet zich voort, hoofdzakelijk vanwege regelmatige overproductie.
MEDEDELING: Het Blog SCHMULLADDERTJEONDERHETGRAS heeft thans 6 soorten van lidmaatschap. Word lid! U bent van harte welkom. Uw lidmaatschap geeft recht op persoonlijk advies, regelmatige Pamfletten, lunches, borrels en belangrijke artikelen. Zie voor nadere gegevens onderaan het Blog.
Hopelijk vindt er binnenkort een Webinar plaats. De volgende Lunch/Borrel zal hoogstwaarschijnlijk moeten wachten tot 2022 of later. Een epidemie duurt meestal 2 of 3 jaar, ondanks eventuele en al of niet gedwongen massa-vaccinatie.
Aan een ieder een Voorspoedig 2021 toegewenst, in goede gezondheid!
DIEDERIK SCHMULL, 1 Februari, 2021 Westcliff-On-Sea, ESSEX, U.K.
Van harte dank, heer Schmull, voor deze alweer verhelderende tegenstem!
BeantwoordenVerwijderenDank hiervoor. Het is weer schmullen geblazen!
BeantwoordenVerwijderenVriendelijke groet,
HansR
Geachte heer Schmull,
BeantwoordenVerwijderenHeel hartelijk dank voor weer een fantastische "ontnuchterende" nieuwe column van u.
Wat is uw mening over Robin Hood (geuzennaam) die het opneemt tegen "de grote jongens van Wall Street" ?
Een gezonde ontwikkeling of zou dit het financieele systeem op termijn kunnen ondermijnen?
Met vriendelijke groet,
Willem.
@WILLEM:
VerwijderenElke SHORT SQUEEZE is tijdelijk. Volkswagen steeg in
2018 van 30 naar 1000, omdat Porsche haar belang wilde
vergroten. De Shorts verloren tientallen miljarden,
maar de koers is nu lager dan destijds. Maar manipulatie
van de beurs is wel illegaal. Toch zal het juridisch
moeilijk zijn om dat aan te tonen in het geval van Robinhood
en Reddit. Probleem is, dat brokers voortdurend marges
moeten storten, als de meute besluit een markt te
'corneren'. Daarom zullen brokers en beurzen de regels
veranderen om te voorkomen, dat zij ondergaan. Nelson
Bunker Hunt probeerde dat met Zilver in 1979 - 1980,
maar Wall Street sloeg terug en Zilver stortte in van 50 naar 11 binnen 2 maanden. Jesse Livermore probeerde dat
met 'investment pools' in de jaren '20 voordat de markt
werd gereguleerd. Livermore kwam uiteindelijk aan
een roemloos einde. Dus: NIET MEEDOEN!
DS
Een klein gokje is nooit weg; het leven moet wel spannend blijven! U noemt een factor 3 tot 5 in de voorbeelden, ik zal me tot 2 beperken, en nee, u hebt me niet geadviseerd.. .
VerwijderenMarcja
@MARCJA:
VerwijderenWALL STREET STRIKES BACK. NEVER COUNT OUT THE SUITS.
You can sell Gamestock, but you can only buy 1 share.
You can try to drive up Silver, but J.P.Morgan
downgrades Silver. Also, J.P. Morgan is now LONG
Silver, as well as the Street. The mob NEVER wins,
because those, who control the market just CHANGE
THE RULES. Cornering a market always ends in tears
and is illegal.
https://twitter.com/i/status/1356630868798881795
Welnu, dat duurde niet lang. Zullen Robinhood en
Wallstreetbets overleven?
DS
Hmmm u had gelijk! Was er nog niet aan begonnen...
VerwijderenMarcja
Inderdaad, opnieuw een uitstekende analyse. Uniek op het Internet. Bedankt, Diederik Schmull!
BeantwoordenVerwijderengeachte heer Schmull de inflatie is fors gestegen in de Eu. is dit volgens u tijdelijk?
BeantwoordenVerwijderendieter
@DIETER:
VerwijderenSinds 2 jaar is de inflatie in de Eurozone steeds minder
gestegen, totdat er zelfs deflatie was in het 4de kwartaal
van 2020. De scherpe stijging in Januari, 2021, is
voornamelijk te danken aan de olieprijs. Maar het economisch herstel in de Eurozone in 2021 hangt af van de massa-
vaccinatie, wat nog ver achterblijft bij Groot-Brittannie
en Amerika. De Lockdown in de Eurozone kan daardoor veel
langer duren dan verwacht. Maar dat zou een klap zijn
voor de economie, vooral van Zuid-Europa, die zo
afhankelijk is van toerisme. Dan is deflatie veel
waarschijnlijker, vooral als nog meer grote bedrijven
omvallen en de werkloosheid stijgt. Daarnaast worden
de verschillende virus-mutaties onderschat, die
een verandering van de vaccins noodzakelijk maken en
ook vooral degenen treft, beneden de 50. Dit kan
zo gemakkelijk een verloren jaar worden, zonder
veel inflatie of de terugkeer van deflatie.
DS
dank voor de duidelijke uitleg
VerwijderenLigt er volgens mij maar aan wat je meetelt voor inflatie, neem eens huizen en dan heb je het antwoord!
BeantwoordenVerwijderenMaar waarom stijgt de olieprijs zo de laatste maanden?
BeantwoordenVerwijderen@PLOF@:
VerwijderenDe olieprijs begon te stijgen, vanwege het goede nieuws
van de vaccins. Verder daalden de schaal-olieproductie
en de olie-voorraden. Bovendien verlaagde OPEC de
olieproductie. Saoedie-Arabie verlaagde de productie
met nog een extra 1 miljoen b/d. De optimisten zijn
lyrisch over de mogelijke terugkeer van het normale
leven in de 2de helft van 2021, wat de olieprijs
zou helpen. En dan hebben we het niet eens over
een mogelijke oorlog in het Midden-Oosten en in
Azie: uit alles blijkt, dat de verschillende
partijen zich daarvoor gereed maken. Trump is
nu toch weg. En Biden is seniel.
DS
https://youtu.be/3BzTLVt7uyw
BeantwoordenVerwijderenBeste DS,
Zouden ze ons spaargeld zo willen doen "verdampen, afpakken"? Er is een duidelijke trend om de bevolking te verarmen. We wachten met ons spaargeld dat de huizenprijzen iets kunnen dalen zodat we er een kunnen kopen voor een fatsoenlijk bedrag maar die kans is aan het verdampen samen met het geld.
BVD, Kees.
@KEES:
VerwijderenBedankt. 'The End is Near'. Dat duikt telkens op, als er
een crisis op komst is. Maar nee, laat u niet op sleeptouw
nemen door een oude man in een leren stoel. Er komt
helemaal niets terecht van The Plan, voor zover dat bestaat.
Alle utopieen zijn in het verleden mislukt.
Natuurlijk worden allerlei signalen meestal verkeerd
uitgelegd. Vele kopstukken zouden hun mond moeten
houden, want zij praten over zaken, waarin zij
geen expert zijn.
Het ligt voor de hand, dat het lijkt, dat de spaarder
de klos is of door negatief obligatie-rendement
(27% van alle obligaties) of door inflatie. De burger
zal inderdaad niet ontkomen aan hogere belastingen,
zoals bij elke crisis. Maar de elite zal bij de
volgende economische depressie ook flink worden
uitgedund. De meeste rijkdom is 'papieren' rijkdom,
wat vervliegt in een crisis, die onvermijdelijk
op ons afkomt. Lees de geschiedenis er maar op
na.
Negeer alle ophef van hen, die in verwarring zijn gebracht,
en concentreer op uw eigen situatie. Hard werken en
zuinig leven, zonder teveel speculaties en teveel schuld,
hebben een mens nog nooit armer gemaakt. Vroeger was
de mens veel gelukkiger, toen er maar weinig, vaak
onjuiste, informatie werd rondgestrooid.
DS
Bedankt voor de wijze worden.
BeantwoordenVerwijderenKees.
Interessante opmerking van Every/Rabo vandaag over crypto: I also don’t just mean the RBI, which is flagging it will ban cryptocurrencies and proceed to develop its own national version for India, a trend others including China may well follow very soon. (Don’t be shocked, ‘cryptonites’. Recall what happened to gold in the 1930s the last time we needed global reflation: it got confiscated by the Fed.)
BeantwoordenVerwijderenBeste DS, wat denkt u van die opmerking? Marcja
@MARCJA:
VerwijderenHelemaal mee eens. Facebook's Libra werd al meteen
neergeschoten. Maar nu zeggen vele Centrale Bankiers
en bankiers, waaronder Lagarde (IMF) en Bailey (BOE),
dat de dagen van Cryptos zijn geteld:
https://www.proactiveinvestors.co.uk/companies/news/939489/bank-of-england-governor-warns-bitcoins-days-are-numbered-939489.html
DS
Dank! Ik heb een kennisgat betreff goud in 1920-1930-1940. Wat was de grafiek en wanneer en bij welke prijs greep de FED in ?
BeantwoordenVerwijderenBvd marcja
@MARCJA:
VerwijderenDe Goudprijs was onveranderd van 1879 tot 1932 ($ 20.67), dus
54 jaar lang! De Goudprijs werd verhoogd in 1933 ($ 32.32) en
weer in 1934 ($ 35.00), waarna Goudbezit illegaal werd.
https://onlygold.com/gold-prices/historical-gold-prices/
DS
Free to read:
BeantwoordenVerwijderenhttps://on.ft.com/3jgFVDW
Voorspelt een goede toekomst voor zilver en koper
Marcja
@MARCJA:
VerwijderenSommerset Webb, editor van Money Week (een must-read
elke week), is vaak wel het lezen waard. Maar dit keer
probeert zij Saxo Bank na te praten. Saxo is alleen
geschikt voor de daghandel.
Bijna iedereen is nu positief op Zilver en Koper. Dat
is gevaarlijk. De kans op inflatie en groei zal
van korte duur zijn. Dus ik verschil hier van mening
en waarschuw opnieuw voor kuddegedrag van beleggers,
dat in tranen eindigt.
DS
Geachte heer Schmull,
BeantwoordenVerwijderenWeer iemand die denkt dat het einde van de dollar als reservemunt aanstaande is. Nu zie ik u in gedachten als denken "zucht", hahaha.'
Maar toch, vormt de komende samenwerking tussen De People´s Bank of China en SWIFT op de lange termijn geen bedreiging voor de Amerikaanse hegemonie ?
https://biflatie.nl/chinese-centrale-bank-plus-swift-het-begin-van-het-einde-van-het-amerikaanse-rijk/
Alvast hartelijk dank voor uw visie op de zaak.
Met vriendelijke groet,
Willem.
@WILLEM:
VerwijderenNeen. De Amerikaanse hegemonie blijft onbetwist voor
de komende 100 jaar. Amerika is het rijkst ($ 63,000
BNP per hoofd der bevolking, tegenover $ 10,000 voor
China, dat nog een arm land is). De demografie van
China is nu slechter dan die van Japan in 1990: de
werkende bevolking daalt al sinds 2015, terwijl die
van Amerika deze eeuw niet daalt. Die van Europa
is zo slecht, dat het een museum wordt, die de
welvaartsstaat uiteindelijk niet overeind kan houden.
Amerika is, als enige land, volledig zelfvoorzienend in voedsel en energie, en militair verreweg het sterkst: met
11 vliegdekschepen tegenover 2 voor China.
Plus de Dollar blijft de onbetwiste wereldvaluta, omdat
er geen kapitaalcontroles zijn zoals in China. Bijna
alles kan men met Dollars kopen, maar niet met de
Chinese RMB.
Verder is de schuld in China waarschijnlijkst het hoogst
in de wereld: het is een zandkasteel. De politieke
stabiliteit is ook ver te zoeken, met meer dan
10,000 opstanden, rellen, opstootjes per jaar.
Het eenpartijsysteem is niet legitiem en valt eens om.
Slechts weinigen zullen hun geld willen stallen
onder het wakend oog van de CCP, die lak heeft
aan privebezit, vrijheid en democratie.
DS
Goede uiteenzetting.
Verwijderen"As US president Joe Biden and Democrats in Congress ploughed ahead with their plan to pass a $1.9tn fiscal stimulus bill this week, they faced a sudden, unwelcome roadblock from within their own political sphere. Lawrence Summers, who served as Bill Clinton’s treasury secretary and Barack Obama’s top economic adviser, warned that Biden’s plan was excessive and that it might trigger “inflationary pressures of a kind we have not seen in a generation, with consequences for the value of the dollar and financial stability”." Bron FT Marcja
BeantwoordenVerwijderen???? Heeft Summers gelijk ??
@MARCJA:
VerwijderenGelukkig moest Larry Summers zich, ondanks zijn staat
van dienst, terugtrekken als kandidaat voor het hoofd
van de FED in 2013! Wat Summers zegt is sindsdien
steeds minder relevant. Ondanks alles, moet hij
eigenlijk weer terug naar school, want zijn visie
over inflatie en over de Dollar lijkt helemaal
uit de tijd.
https://newrepublic.com/article/161269/larry-summers-finally-belatedly-irrelevant
DS
Wat is uw reaktie op deze video van Willem Middelkoop?
BeantwoordenVerwijderenHij zegt ogenschijnlijk geen rare dingen en de vraag rijst waarom zoveel wereldleiders het over de Reset hebben en daarbij handig de Coronagriep gebruiken.De wijze waarop de politiek de coronaproblematiek ge/misbruikt zal tot veel grotere economische schade leiden . Wat kan men er dus mee winnen? Straks grote belastingverhogingen doorvoeren met corona als schuldige ?
Willem Middelkoop over 'The Big Reset'
https://www.youtube.com/watch?v=-tN9f_uOLOA&feature=emb_logo
mvg//Harold
@HAROLD:
VerwijderenMiddelkoop heeft niet de juiste achtergrond (fotografie)
om te kunnen oordelen over de economie. Hij baseert zijn
uitspraken op wat hij ziet op het Internet. Velen op
het Internet denken hun mening te kunnen geven over
zaken, waar zij helemaal niet deskundig in zijn.
1) Stijging van geldhoeveelheid wordt geheel teniet
gedaan door de instorting van de omloopsnelheid van
het geld (Velocity). 2) Hyperinflatie volgt alleen
als kwantitatieve verruiming (QE) wordt vervangen
door 'echt gelddrukken' zonder een activa-ruil van
obligaties voor liquiditeit 'uit het niets'. Dan
moet eerst de wet worden veranderd en de BIS, de
centrale bank van 60+ centrale banken, toestemming
geven. 3) Sparen is juist het verstandigst, ongeacht
de rente. Speculeren in activa, die 50% kunnen dalen
of stijgen eindigt voor de meesten in tranen.
De 'domme' Warren Buffett heeft liefst 40% in kasgeld
(Treasuries) - $ 142 miljard (!) -, omdat er nu
een overgewaardeerde bubbel is in alles. Dus de
pientere Middelkoop beveelt aandelen aan? Goed
onthouden! 4) Klaus Schwab van de WEF is NIET het
hoofd van de 'elite'. De man heeft al 10 jaar
alle ontwikkelingen NIET aan zien komen. 5) China
neemt alles over en Amerika is aan het eind van
haar model? Het is andersom! China is niet zelf-
voorzienend in voedsel, energie en gronstoffen,
maar Amerika (met Canada) wel. Amerika is na de
Grote Financieele Crisis in 2008 juist sterker
geworden, maar de rest van de wereld, inclusief
China, heeft haar groei zien verminderen en
haar schuld de pan zien uitrijzen. Het BNP
per hoofd der bevolking is $ 63,000 in Amerika
tegenover $ 10,000 in China. De demografie van
China is nu slechter dan die van Japan in 1990:
d.w.z.: China is op z'n retour. De demografie
van Amerika is deze eeuw nog uitstekend. 6) Zou
Amerika, ook na Trump, zomaar de hegemonie uit
handen geven in ruil voor supranationale
organisaties, die geen verantwoording schuldig zijn
aan de volksvertegenwoordiging? Keep dreaming!
7) Komt er een nieuwe Bretton Woods? Misschien,
maar wel op voorwaarden van Amerika, niet van
ondemocratische landen, die naast hun schoenen
denken te kunnen lopen.
Na elke crisis komt Amerika er sterker uit tevoorschijn
dan welk ander land ook, terwijl de Dollar de wereld-
valuta blijft zover het oog reikt. Digitale valuta's
zullen een bescheiden rol vervullen net zoals de SDR's
van het IMF. Wie vertrouwt nou boekingen in een grootboek?
Een echte valuta moet de ruggesteun hebben van een
sterk land met een stabiele geschiedenis.
DS
Dank voor dit uitgebreide antwoord. Sparen en het hoofd koel houden, gaan nu een stuk ontspannener!
VerwijderenHarold
Sparen in goud en zilver zal je bedoelen, op de bank is huilen geblazen!!!
Verwijderen@DJENNIS:
VerwijderenDe prijzen van Goud en Zilver wisselen voortdurend en
kunnen ook weer eens 50% dalen. Maar een korte
staatsobligatie, hopelijk gekocht met een positief
rendement, heeft een afloopdatum met 100% uitbetaling,
gegarandeerd, plus een coupon. Goud en Zilver hebben
niet eens een dividend, dus zonder een stijging, komt
men van een koude kermis thuis, wat vroeger herhaaldelijk
gebeurde.
DS
Dat klopt, maar als je spaarde in fysiek goud dan had je gezien de historie een prima rendement gemaakt, met ECHT bezit, geen papieren beloftes....
VerwijderenHeer Schmull, hartelijk dank voor uw alweer verhelderend betoog! Heb wel een vraagje bij uw tweede puntje, nl. dat we (nog) niet toe zijn aan puur 'geld drukken'. In die context: hoe moeten we monetaire demarches als de stimuluscheques, (nakende) student loan forgiveness, e.d. interpreteren? Zijn dat eigenlijk geen verdoken cash-cadeaus (en dus soort vrijuit 'geld drukken'?) ? Of hoe ziet u dat?
BeantwoordenVerwijderen@HADEWYCH VON MISES:
Verwijderen'Echt gelddrukken' is DIRECT 'geld uit het niets' geven
aan de burger. Dat is nog wettelijk verboden. Alle
60+ Centrale Banken, aangesloten bij het BIS te Basel,
mogen dat ook niet. Dus al die stimulerende maatregelen
worden gefinancierd via de uitgifte van obligaties.
Zelfs als die obligaties weer worden opgekocht door
de Centrale Bank (wat Japan al decennia doet) is
helemaal niet hetzelfde als 'echt gelddrukken'.
Anders waren de Yen en de Japanse staatsobligaties
nu vodjes papier geworden. Het tegendeel is waar!
DS
https://www.zerohedge.com/markets/wildest-market-ive-ever-seen-druckenmillers-must-see-goldman-interview
BeantwoordenVerwijderenHe is short the dollar and Asia is the big winner. Marcja
@MARCJA:
VerwijderenHedge Funds, vooral als zij uit de school klappen,
zijn vaak contra-indicatoren gebleken. Ook als
een huis als Goldman Sachs iets zegt, doen zij
juist vaak het tegenovergestelde. Nobody said that
the world was fair.
DS
BeantwoordenVerwijderenGeachte heer Schmull, u adviseerde enige maanden geleden de
iShares USD Treasury Bond 20+yr UCITS ETF (Dist), is het gezien de sterkere dollar in de toekomst aantrekkelijker om in iShares $ Treasury Bond 20+yr UCITS ETF IDTL te beleggen?
Met vriendelijke groet,
Martin
@MARTIN:
VerwijderenDeze T-BOND ETF, met of zonder uitkering van inkomsten
(Accum vs Distr) liever kopen in USD, want de prijs in
EUR is minder gunstig.
https://www.ishares.com/uk/individual/en/products/297191/ishares-treasury-bond-20%20yr-ucits-etf-usd-acc-fund
https://www.ishares.com/uk/individual/en/products/272124/ishares-usd-treasury-bond-20-yr-ucits-etf
DS
Gaat Ferguson toch gelijk krijgen ?
BeantwoordenVerwijderenhttps://on.ft.com/3pZPs4V
Tesla investeert massief in bitcoin en een nieuwe kun je straks in bitcoin betalen. Marcja
Lijkt erop dat Musk nu echt aan het doordraaien is, waarschijnlijk kwestie van geen tegenspraak, teveel bewonderende believers en de grootste beursbubbel aller tijden in zijn aandeel Tesla.
BeantwoordenVerwijderenLONDEN (ANP/BLOOMBERG) - De koers van de bitcoin steeg maandag naar een nieuw recordniveau van meer dan 44.000 dollar. Dit gebeurde na het nieuws dat Tesla 1,5 miljard dollar heeft geïnvesteerd in de digitale munt en bitcoins wil gaan accepteren als betaling voor producten.
@MARCJA @PLOF@ :
VerwijderenDe excentrieke ELON MUSK vindt het heerlijk om in
krantenkoppen te prijken: met zijn netto-vermogen
van $ 185 MILJARD ('op papier'), kan hij doen en
zeggen, wat hij wil. Hij is een teken des tijds,
want men wil kijken naar de toekomst, men wil
varen op het geweldige ruim-geld beleid van de FED
en van Biden, en elke bubbel is bijna onweerstaanbaar,
omdat iedereen toch maar een mens is. Musk schuwt de
publiciteit nooit, zelfs als hij 'joints' rookt op
TV. Zijn prive-leven is kleurrijk: 7 kinderen ( de
8ste stierf) an 2 huwelijken ( hij trouwde tweemaal
met een van zijn ex-vrouwen). Verder heeft hij
aangekondigd al zijn bezittingen te verkopen,
inclusief al zijn huizen (minstens 7) ter waarde
van $ 100 miljoen, zodat hij niets meer bezit.
Tja, en die Bitcoin-belegging is een gokje, wat
slechts !% uitmaakt van zijn netto-vermogen.
Dolle pret! Hij zal u wel niet vertellen, wanneer
hij weer verkoopt.
DS
@: bedoeld wordt: 1%
VerwijderenDS
De kans is aanwezig dat de heer Musk de Namaak Crypto markt gaat leegtrekken...... bij 50.000 gaan de laatste hebberige domkoppen het systeem in en ergens daarna..., dan gaan de walvissen cashen!!!!!
BeantwoordenVerwijderenhttps://www.zerohedge.com/economics/rickards-only-way-out-death-trap
BeantwoordenVerwijderenRickards: the only way out
Marcja
@MARCJA:
VerwijderenBedankt! RICKARDS heeft dit al heel lang verkondigd
(hij noemde $ 10,000 i.p.v. $ 5,000) en TRUMP had
er wel oren naar. De terugkeer naar een bepaalde
Goudstandaard werd toen in het Witte Huis niet uitgesloten.
De vraag is nu, of dit nu voor de deur staat of dat
dit pas plaatsvindt, als de economische depressie
en de Crash hebben toegeslagen. Dat laatste lijkt
het meest waarschijnlijk, want de geesten zijn hier
nog niet rijp voor. Rickards steunde Trump en hij
mag hopen op zijn 'come back'.
Ondertussen zijn verzekeraars niet verplicht om,
bij verlies of diefstal van Goud, meer te
vergoeden dan de officieele prijs van 1971 (rond $ 44.-).
Het is maar, dat u het weet!
DS
Dit zou wel dodelijk zijn voor de waarde van de treasuries.
VerwijderenMartin
En als de dino praat, dan is het altijd slim te luisteren.... https://www.youtube.com/watch?v=8Rsl_suImxY
BeantwoordenVerwijderenBeste heer Schmull,
BeantwoordenVerwijderenDe beurs is op vaccinatienieuws ca.50% gestegen. Mij lijkt het niet het wondermiddel voor de aanstormende problemen. Hoe ziet u dat?
Dan daarnaast, heeft u een mening over vaccinatie persoonlijk wel/niet nemen?
Bvd en mvg plof@
@PLOF@:
VerwijderenNaar mijn mening zijn de beurskoersen te vlug vooruitgelopen
op een eventueel terugkeer naar het normale leven. De Lock-
down lijkt veel langer te duren dan verwacht, vanwege
de virus-mutaties en de mutaties van de mutaties. We zitten
al in een depressie, geen recessie.
De massa-vaccinaties zullen ook veel langer duren dan
verwacht, want de vaccins moeten weer worden aangepast,
wat 6 tot 9 maanden in beslag neemt.
Ikzelf, op 77, ben uitgenodigd om geprikt te worden, maar
ik zie het nog even aan. Ik heb twijfels over AstraZeneca,
die in vele landen slechts onder voorbehoud wordt
aangeraden en niet voor alle leeftijdsgroepen. Pfizer
lijkt veel minder controversieel, maar er zijn wel
2 prikken vereist. Ik heb in het verleden zelfs nooit
de griepprik gehad, ookal omdat het elk jaar weer
moet worden angepast. Maar ik ben in mijn leven bijna
nooit ziek geweest, behalve wat verkoudheid, en heb
geen onderliggende gezondheidsproblemen. Nooit enige
geneesmiddelen nodig gehad, behalve 1 paracetamol per
jaar. Nooit drugs gebruikt en bijna nooit gerookt
(laatste sigaret was 55 jaar geleden) of gedronken
(geen alcohol in huis). Altijd ervoor gezorgd, dat ik
fit was. Maar nee, het eeuwige leven heeft niemand.
Toch is deze 117-jarige Franse Non net hersteld van
Corona!
https://www.bbc.co.uk/news/world-europe-56005488
Een vaccinatie-verplichting doemt helaas op, dus op
een gegeven moment is er geen keus. Maar reizen
staat voorlopig bij mij toch niet op het menu.
Gelukkig heb ik al veel van de wereld gezien, toen
het leven nog normaal was.
DS
Ziehier een fact sheet over vaccinatie met bronvermelding : https://www.vaccinatieschade.be/content/corona-fact-sheet.
BeantwoordenVerwijderenDit You Tube interview met Luc Montagnier, mede-ontdekker van HIV (een van de RNA-virussen) en Nobelprijswinnaar geneeskunde, spreekt boekdelen : https://www.youtube.com/watch?v=08CAfBz5qws&t=2s
Ik zou zo zeggen : beslist wachten (of afgelasten !) met u te laten vaccineren.
@SYSTEEMCRISIS:
VerwijderenBedankt! Stof tot nadenken. Zolang vaccinatie niet verplicht is, ben ik nog even niet thuis. Voorlopig overleef ik het wel
op mijn manier. Mijn zus, die verpleegster is geweest,
is het daar helemaal niet mee eens. Zij ziet dat als
egoistisch. Het is waar, dat ik bij mijn wereldreizen
destijds een multi-prik kreeg. Daar had ik geen probleem
mee. Maar dit keer hoef ik niet zo nodig.
Tony Blair, ex-premier van GB, denkt er anders over:
I think it’s unlikely people will want to go to large events, unless they think they’re going to be mixing with people who at least have given some sort of proof of their status.”
https://www.huffingtonpost.co.uk/entry/tony-blair-digital-covid-passports-inevitable_uk_6026d3c5c5b6f88289fb7de9?ig&guccounter=1&guce_referrer=aHR0cHM6Ly90LmNvLw&guce_referrer_sig=AQAAAMn8Lxrq_Hvqc2Aq_RTy5upVe24amz4kOBEA6QuaV7EtW-YEFWlzvAGQGYygyJ4Z7OV948uy6VVOV-L11Q23ES3ARgWfQbVipjQal-ta3VRSe8vanqG_KcyE4Mc1rYfg7NRcaJ6g7ZMRO9Zb0NUZb_rCep0sRXtvEOBoyyTQlShk
DS
Interessante tijden: De Bundesbank verwacht dit jaar 3% inflatie !! Goed voor goud en mijn goudaandelen.
BeantwoordenVerwijderenEn groot FT artikel:
"The cryptocurrency’s embrace by Elon Musk and America’s oldest bank suggests it is starting to win institutional acceptance". Zoals ik al eerder vermeldde: Niall Ferguson krijgt wellicht toch gelijk, de integratie in het fin systeem is al te ver om het nog tegen te houden ( of wordt het met geweld gestopt bij een fin ramp?) de FT weet de uitslag blijkbaar ook niet meer.
En verder kies ik er voor me zsm te laten vaccineren!
Marcja
Vaccineren? Voor een griep?
VerwijderenGewoon een keer meemaken, dan besef je wel dat het volstrekt onvergelijkbaar is met griep. Marcja
Verwijderen@MARCJA:
VerwijderenNOURIEL ROUBINI: DON'T FALL FOR THE BITCOIN BUBBLE; EVEN
THE FLINTSTONES HAD A BETTER SYSTEM:
https://www.marketwatch.com/story/dont-fall-for-the-bitcoin-bubble-even-the-flintstones-had-a-better-system-warns-economics-professor-nouriel-roubini-11612973303
ELON MUSK: SEC SHOULD INVESTIGATE HIS MARKET MANIPULATION
https://www.coindesk.com/sec-elon-musk-bitcoin-roubini
DS
Bedankt systeemcrisis.
BeantwoordenVerwijderenGr, Kees
Beste heer Schmull,
BeantwoordenVerwijderenBestaat er een kans dat we te maken zullen krijgen met stagflatie i.p.v deflatie?
met vriendelijke groet,
Jordy
@JORDY:
VerwijderenStructurele, anders dan incidentele, stagflatie lijkt
onwaarschijnlijk. Stagflatie vond plaats in de jaren '70,
toen de bevolking relatief veel jonger was en er ook
veel minder schuld was als percentage van het BBP.
Maar nu is het aantal mensen (in het Westen) beneden
de 45 jaar, veel kleiner, terwijl de schuld als
percentage van het BBP nog nooit zo hoog is geweest.
Dat betekent, dat groei en inflatie automatisch veel
lager uitvallen, hoeveel er ook monetair wordt
gestimuleerd. Het is zelfs bijna zeker, dat de
huidige gigantische stimulering een negatieve multiplier
heeft! Die stimulering dient alleen om de
grote gaten enigszins te stoppen, die ontstaan zijn
door de COVID-depressie. Als we alle schade van deze
depressie zouden meetellen (faillissementen, etc), dan
lijkt de economie meer ingestort te zijn dan in de
jaren '30 (in GB: ergst in 300 jaar). Dat is deflatie,
uitgezonderd de tijdelijke activa-inflatie in aandelen,
grondstoffenprijzen en huizenprijzen. Dat laatste zal
in een vrije val belanden, als het normale leven niet
terugkeert in Juli. Dat laatste lijkt een illusie!
Nu al blijkt, dat 30 tot 50% van de Cash in Amerika
wordt gespaard, wat enorm deflatoir is en overeenkomt
met wat in Japan gebeurde, na hun kredietcrisis in 1990.
Er is trouwens nu officieele deflatie in consumentenprijzen
in Amerika, China en natuurlijk Europa en Japan. Ga daar
maar aanstaan! De Velocity is weer helemaal ingestort,
wat betekent, dat inflatie NIET gepaard gaat met
stagnatie, zoals in de jaren '70.
DS
Als je nu nog niet wakker wordt:
BeantwoordenVerwijderenhttps://twitter.com/ajaxfriend/status/1360547746957168644?s=20
Jaap
Gewoon een keer meemaken, dan besef je wel dat het volstrekt onvergelijkbaar is met griep. Marcja, Gewoon niet zo paniekerig doen Marcja, en gezond leven, extra vitamine D en lekker blijven eten
BeantwoordenVerwijderenHelaas is dat het grootste probleem in de huidige tijd ! Waarom kunnen we elkaar niet in onze waarde laten? Ik heb niks met vaccinatie, maar laat het een vrije keus. Laten we i.i.g. elkaars keuzes respecteren. Helaas is dit al jaren verdwenen, kijk naar klimaat, Vega, Gender en Corona..het lijkt verdeel en heers!
VerwijderenSijtje.
https://m.jpost.com/israel-news/covid-19-40-percent-of-new-serious-cases-are-under-60-heres-why-658917
BeantwoordenVerwijderenNu ook onder 40...
Marcja
Marcja
Helaas nep nieuws om angst te zaaien en vaccins te verkopen aan iedereen, het doel is iedereen te vaccineren...Helaas!!!
VerwijderenHet is draagvlak creëren voor de "gedwongen" vaccinatie, Marcja. Ik hoop van harte dat het niet zo loopt, de tijd zal het leren.
BeantwoordenVerwijderenGr, Kees
Geweldig!!
BeantwoordenVerwijderenhttps://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/167511/Winkeliers-Klazienaveen-Wij-gaan-weer-open-op-2-maart
NEP NIEUWS, 4000 euro boete zal ze terug rammen in hun hok! Welkom in Boeteland Nederland....
VerwijderenIs dat MiauMiau als U thee gaat zetten?
BeantwoordenVerwijderenhttps://twitter.com/buitengebieden_/status/1360913480245792770?s=20
Loes
@LOES:
VerwijderenMiauMiau is gefascineerd door water uit de kraan. Daarom
springt zij inderdaad ook regelmatig op de aanrecht, want
zij krijgt zelden 'no' te horen. Ze verstaat alleen Engels.
DS
En daar gaan we weer, AEX naar de 700 punten, de economie is totaal naar de KL..TE, kijk eens naar de Olieprijs en de 10 jarige rente in de USA, wat krijgen we? Inflatie en een hogere hypotheek rente?
BeantwoordenVerwijderenBeste DS, wat is uw mening over het volgende:
BeantwoordenVerwijderenhttps://www.zerohedge.com/geopolitical/rickards-warns-green-new-deal-already-underway
Bvd!! Marcja
@MARCJA:
VerwijderenIk ben het eens met Richards over klimaatverandering.
Historisch gezien, zijn er natuurlijke periodes van opwarming
en afkoeling geweest, zolang de aarde bestaat:
https://www.climate.gov/news-features/climate-qa/hasnt-earth-warmed-and-cooled-naturally-throughout-history#:~:text=Yes.,ended%20around%2020%2C000%20years%20ago.
Maar Biden moet wel wat doen voor de linkervleugel van
de Democratische partij en het valt af te wachten, wat
het resultaat wordt. Een scherpe verhoging van de
electriciteitsrekening, zoals in Duitsland? Prachtig,
want dan winnen de Republikeinen de verkiezingen.
Klimaatverandering is een stokpaardje voor mensen van
de middenklasse, die zich schuldig voelen en er niet
voor terugdeinsen om de minderbedeelden brodeloos te
maken. Tegelijkertijd is een nieuwe ijstijd in aantocht!
DS
Waar ik op doelde was de verandering vd rol vd FED, en de mogelijke gevolgen daarvan. En verder de gevolgen vd New Deal voor de economie. Persoonlijk geloof ik wel degelijk in klimaatverandering als gevolg vd menselijke activiteiten. Marcja
BeantwoordenVerwijderen@MARCJA:
VerwijderenPowell van de FED zei onlangs: “[c]limate change is an important issue but not principally for the Fed”. Het mandaat van een Centrale Bank bestaat uit de stabilisering van
het financieele systeem, de werkgelegenheid en kredietkosten.
Aanmoediging en opkoop van 'groene' beleggingen en leningen
komen terecht bij een 'grey area'. Zoiets is een
politieke keus, terwijl Centrale Bankiers gewoon
ongekozen pionnen zijn in het geheel. Maar het is
een teken des tijds:
https://voxeu.org/article/central-banks-and-climate-change
Tegelijkertijd wordt China geen strobreed in de weg gelegd
om 500 gigantische kolencentrales te bouwen, waardoor
80% van de Bitcoin mining daar plaatsvindt. De mining
van 1 Bitcoin vereist nu net zoveel energie als Nederland
gebruikt. Dus TESLA hoort niet thuis in een ESG portefeuille.
DS
Dank !! Marcja
BeantwoordenVerwijderenJust for the record:
BeantwoordenVerwijderenBTC 50.000$, DAX all time high.
How about your FOMO?
Off topic,
BeantwoordenVerwijderen@systeemcrisis : Deze professor en nobelprijs winnaar in de geneeskunde sprak destijds historische woorden in het aanbevolen youtube filmpje; nu is hij zelf opgepakt en in een psychiatrische inrichting (zeker niet vrijwillig) gezet. Iets is er pijnlijk fout aant gaan, maar wat?
On topic
DS dank voor uw uitgebreide commentaren; heb zojuist stevig bijgekocht in de TR 20+.
Groet,
HansR
M/z "profetische woorden"
BeantwoordenVerwijderen@Schmull
BeantwoordenVerwijderenBent u het een met Henrik Zeberg?
Yield spike continuing as forecasted by http://TheZebergReport.com. This will be the pin to the #Equity bubble. We will likely see 10 yr rally to ~1.9%. When equity bubble burst --> Deflation!
een=eens
BeantwoordenVerwijderen@HOEFSLAG:
VerwijderenMee eens met Zeberg, maar de timing is nooit precies
te bepalen. Of hoger: 2.5% tot 3%. Echter, de lange
termijn neergaande trend in rendement blijft volledig
in tact. Het was nog 3% amper 2 jaar geleden. Daarom
lijkt MAART a.s. een cruciale maand te worden voor
de 'everything-bubble'. Net zoals Maart, 2020, toen
het virus niet tot China beperkt bleef en de markt
instortte. Er is grote kans, dat de markten
binnenkort, na een 'last gasp' van de Melt-Up,
scherp dalen, waarna de Treasury-rendementen ook
omlaag gaan met een dienovereenkomstige waardestijging.
Misschien speelt ook mee, dat de massa-vaccinatie
struikelt door de vele virusmutaties (er is weer
een nieuwe: Nigeria!) en dat het normale leven dus
weer op zich laat wachten. Nog een jaar+ Lockdown?
DS
@Schmull
BeantwoordenVerwijderenBedankt voor het snelle antwoord.Zeberg ziet wel na de defkatie bust (met een duur 3-6 maanden!) inflatie opduiken. Maar ja timining is en blijft moeilijk.
BTC up to 51000$, Gold down to 1785, 10y yield 1.3%... still no FOMO ?
BeantwoordenVerwijderen@ANONIEM:
VerwijderenAbsolutely no FOMO. The so-called cryptocurrencies are not
currencies at all, but digital speculative objects of
ZERO INTRINSIC VALUE. Speculative bubbles in new markets
have a long distressing history. The current hyperbolic
excitement in Bitcoin will not end any differently than
the sorry fate of many exotic examples in the past.
For years, people wondered why Madoff never suffered
any loss in his portfolios, even in Bearmarkets. This
was just too good to be true. Sure enough, it was
another scam!
DS
Speechless
BeantwoordenVerwijderenhttps://twitter.com/Cernovich/status/1361892148543508481?s=20
Wat is uw verklaring voor het dalen van de goudkoers terwijl de inflatie stijgt?
BeantwoordenVerwijderenmvg//Harold
@HAROLD:
VerwijderenMet beleggen, is het altijd zaak om te proberen na te
gaan of het algemene sentiment positief of negatief is.
Toen de Goudprijs rond de $ 2,000 was in Augustus, 2020,
na 5 jaar van stijging van rond $ 1,000 in December,
2015, bestond er een extreem positief sentiment, wat
altijd een waarschuwingssignaal is geweest. Zelfs
de anti-Goud belegger Buffett kocht Barrick Gold (wat
hij onlangs weer heeft verkocht)! Daarom was ik al
enige tijd voorzichtig met Goud, terwijl ik de ene
na de andere aanbeveling in de Goudsector voorbij zag
komen. Iedereen had Goud toch al?
De hoofdreden voor Goud om te stijgen is inflatie, niet
de lage of negatieve rente. Maar ondanks de hysterie
over de komende inflatie, net zoals in 2011, na de
monetaire stimulering van destijds, is er nu zelfs
officieele deflatie in Amerika, Europa, Japan en
zelfs China. Tijdelijk? Terwijl de omloopsnelheid
van het geld (velocity), de echte aandrijver van inflatie,
helemaal is ingestort? Iedereen spaart! Geld is
geen hete, maar een koude aardappel geworden.
Toen de hyperinflationisten, zoals Peter Schiff, na
2011 een toontje lager moesten zingen, daalde de
Goudprijs 5 jaar lang. Zal zich dat herhalen?
Probleem is, dat bijna iedereen nu rekent op een
snelle terugkeer naar het normale leven, vanwege
de massa-vaccinaties. Maar de virus-mutaties spelen
nu parten met dit zonnige scenario. Recessie en
deflatie, met gigantische faillissementen, zijn
veel waarschijnlijker. Al die stimulering maakt
niets uit, als het paard niet drinkt en men blijft
sparen, net zoals Japan in 1990, na hun kredietcrisis.
Daarnaast zijn er andere factoren, die een rol zouden
kunnen spelen, zoals stijgende obligatie-rendementen
en voortgaande speculatie in Bitcoin. Natuurlijk
zijn de aandelen in het laatste jaar ook gestegen,
ondanks een winstdaling van 20%, maar het waren
voornamelijk 7 (!) aandelen.
Dus alle wilde verhalen over de komende stijging van
inflatie komen niet uit. Zelfs de olieprijs stort
straks weer in, want het blijft niet eeuwig winter
en er is genoeg van alles.
Goud is een verzekering tegen het ondenkbare voor de
lange termijn en behoort deel uit te maken van iedere
portefeuille. Maar uitsluitend voor geduldige beleggers.
DS
Eerste officiële daad van Jo Biden, de onthulling van een heldenbeeld ...
BeantwoordenVerwijderenhttps://twitter.com/HenryJP5/status/1362133560979775494?s=20
Henry
Dan toch 'debt jubilee', Heer Schmull? https://www.ft.com/content/c6d2de3a-6ec5-11ea-89df-41bea055720b
BeantwoordenVerwijderen@HADEWYCH VON MISES:
VerwijderenDit was Draghi in Maart, 2020. Inmiddels zijn we een
jaar verder en is hij de nieuwe Premier van Italie.
Maar zijn voorkeur voor kwijtschelding van schuld is
bekend. Dat is echter zo ingrijpend, dat het nu geen kans
maakt. Zolang de ECB de schuld opkoopt, net zoals de
Bank of Japan al decennia-lang doet, kan men de boot
heel lang afhouden.
Ik ben echter van mening, dat de wereld pas aan het begin
staat van de COVID-crisis. De nieuwe, niet onverwachte,
virus-mutaties, die veel besmettelijker zijn en vooral
de jongeren treffen, zullen de wereldconomie heel ernstig
treffen. Tenslotte is nog slechts een fractie van de
bevolking gevaccineerd, waardoor het echte goede nieuws
nog zeker 1 of 2 jaar op zich zal laten wachten.
DS
Als we een regering Rutte- Kaag krijgen zijn we met dat gezonde mensen gevaccineer en door DNA wijzigende ingrediënten flink de bok, onvruchtbaarheid en langdurige ongeneselijke ziektes zullen de mensheid deelvallen, toch een uitvoering van agenda 2030???
VerwijderenNow everybody can have Bitcoin:
BeantwoordenVerwijderenhttps://twitter.com/LilyKnightShow/status/1361338981976276992?s=20
Loes
Bitcoins bestaan niet, het is een piramide van hebzucht voor software ergens op een server... https://blog.thesilvermountain.nl/digitale-rijkdom/
BeantwoordenVerwijderenPiramide spel van hebzucht uitgelegd voor dummy's vanaf minuut 13 https://www.youtube.com/watch?v=c6DmQxBlXms
BeantwoordenVerwijderenBill Gates - What you were not told
BeantwoordenVerwijderenhttps://ceflix.org/videos/watch/1852060/bill-gates-what-you-were-not-told/goodgospelplaylist
https://www.zerohedge.com/markets/rabobank-we-officially-have-central-planning-no-plan
BeantwoordenVerwijderenDus asset inflation! Marcja
@MARCJA:
VerwijderenEvery van Rabo is een scherpe waarnemer. Dit is nu precies
de reden voor het huidige geloof in de Grote Reflatie,
waardoor de inflatie-verwachtingen en de rendementen
van Treasuries stijgen, met een dienovereenkomstige
waardedaling. Wie weet, lukt dat voor een tijdje,
want dan kunnen de rijken nog rijker worden en kunnen
de nieuwe kleine beleggers nog even gokken op
de beurzen en op Cryptos. Maar na een 'Roaring Twenties'-
scenario, volgt de Crash. Net zoals in Japan in de jaren
'80, met nog meer schuld, tot het hoogtepunt van 1990,
waarna Japanse aandelen instortten met 90% in de daarop
volgende jaren. Datzelfde overkwam de huizenprijzen,
die ook 90% daalden.Het heeft toen 30 jaar geduurd,
voordat er weer sprake was van een soort evenwicht.
Dus als 'Go Big' van Yellen betekent, dat het licht
op groen staat voor het Grote Casino, dan zal de
prijs daarvoor later, heel hoog worden.
Maar er is tegenwoordig een mogelijke kink in de kabel:
het Virus. Als die virusmutaties en de vaccins tegen-
vallen, dan gaat de vlieger van Reflatie niet op!
DS
@
BeantwoordenVerwijderenOPMERKELIJK: 'Le Grand Reve', een kast van een huis in het
superrijke Beverly Hills in Californie, met 6 slaapkamers en
een garage voor 9 autos, is net, na 11 JAAR, verkocht voor
$ 9.5 miljoen, 70% LAGER dan de vraagprijs in 2009. Datzelfde
overkwam de luxe flats van $ 50 tot $ 100 miljoen in New York
City en Londen. De 'everything bubble' ontrafelt. DE REST VOLGT
LATER, reken maar.
https://www.youtube.com/watch?v=zHIguLFZ6ZM
DS
Meanwhile, just for the record: US-treasuries 10y yield 1.35%, BTC 55000!
BeantwoordenVerwijderenBTC kan ook naar 100.000 het is een aanzuigende piramide zonder onderliggende waarde, het blaast zich op tot de grote bezitters zich multimiljonair laten kronen met de inleg van de laatste..PURE PONZI..
BeantwoordenVerwijderenJa,ik geloof je direct, net zoals jouw bericht dat Covid-19 volgens jou ook maar een griepje is.
VerwijderenKijk naar de echte sterfte cijfers en je hebt je antwoord!!
VerwijderenInderdaad. Die sterftecijfers zijn dus zo beperkt gebleven door de lockdown-maatregelen.
VerwijderenMaar kennelijk dringt dat niet door in sommige, niet nader te kwalificeren hoofden.
Heer Schmull, kent u deze Steven Van Metre (track record?) ?
BeantwoordenVerwijderenhttps://www.youtube.com/watch?v=jr45FM9HOe8&feature=youtu.be
(eerst over mogelijke devaluatie yuan, maar daarna over DEflatie ipv reflatie)
@HADEWYCH VON MISES:
VerwijderenVan Metre staat bekend om zijn beschouwingen over mogelijke
deflatie. Wij staan op 1 lijn, ook al is de timing heel
moeilijk, vanwege talloze onderbrekingen. De devaluatie
van de Yuan zou zonder meer de deflatie in China exporteren
naar de rest van de wereld. De economische cijfers van
China kloppen niet. Er moet allang een recessie zijn.
Of is China bezig om zich voor te bereiden op oorlog?
Met een seniele Biden in het Witte Huis zou een zulke
misstap voor de hand liggen. Nu of nooit. Maar oorlog
betekent wel tijdelijke inflatie. Biden is trouwens
ook bezig: nieuwe troepen en materieel naar Syrie, Iraq en
Afghanistan, daarbij alle pogingen van 'no more wars'
van Trump ongedaan makend. Biden, de war monger. Dus
dat is het groene licht voor Xi. Gevaarlijk!
DS
ook Jeffrey Snider: https://alhambrapartners.com/2021/02/18/two-seemingly-opposite-ends-of-the-inflation-debate-come-together/
BeantwoordenVerwijderen"leaving overheated only the inflation talk that in the economy continues to be superseded by deflationary pressures that aren’t actually getting any better"
@HADEWYCH VON MISES:
VerwijderenInderdaad, Snider (Alhambra) wijst al enige tijd erop,
dat de Grote Reflatie gedoemd is te mislukken. De
bijna-eenstemmigheid over groei en inflatie garandeert
een enorme schok als het allemaal niet uitkomt. Het komt
ook niet uit, net zoals na de grote stimulering van
2009 - 2011. De burger werkt niet mee, want die houdt
zijn hand op de knip.
DS
Heer Schmull, los van de soms aparte manier van presenteren van Gammon, wat vindt u van de inhoudelijke visies in deze video?
BeantwoordenVerwijderenhttps://www.youtube.com/watch?v=eQEw1_aKjik&feature=youtu.be
@HADEWYCH VON MISES:
VerwijderenIk ben het 100% ONEENS met Gammon. China & de RMB, zelfs met
een CBDC, zullen deze eeuw Amerika en de Dollar NOOIT
kunnen bedreigen. Wacht maar, tot de volgende crisis,
die absoluut legendarisch wordt. China liegt alles bijelkaar
en ligt nog ver achter. De schuld daar is het hoogst en
het systeem is gebouwd op drijfzand. China is niet
zelfvoorzienend, zoals Amerika, net zoals Japan en Duitsland,
net voordat zij besloten om oorlog te voeren. De komende
oorlog met China maakt een definitief einde aan dat
systeem en alle fabeltjes van 'het komende Chinese tijdperk'.
DS
Bedankt voor uw verhelderend inzicht, heer Schmull. Vooral dat (niet)zelfvoorzienende is een aparte insteek!
VerwijderenJust for the record: BTC 57000 and Ethereum 2000!
BeantwoordenVerwijderenElon Musk comment today:
"An email saying you have gold is not the same as having gold. You might as well have crypto.
Money is just data that allows us to avoid the inconvenience of barter.
That data, like all data, is subject to latency & error. The (crypto)system will evolve to that which minimizes both.
@ANONIEM:
VerwijderenEnjoy it, while it lasts. SCAM!
DS
DS :Hoe verklaar je dan die enorme prijsstijging van grondstofen zoals ijzererts/timmerhout/ Soja/Corn/Tarwe etc.... waar China de gulzige opkoper zou van zijn? Hoe rijm je dat met aankomende deflatie?
BeantwoordenVerwijderen@ANONIEM:
VerwijderenOmdat grondstoffenprijzen hele slechte voorspellers blijken
te zijn van inflatie. Hogere inflatie-verwachtingen
betekenen nog niet, dat er hogere inflatie komt.
Tussen 1999 en 2008 vlogen de grondstoffenprijzen omhoog,
waarna een instorting volgde, vanwege de Financieele
Crisis. De hoge grondstoffenprijzen van 2008 zagen
die crisis niet aankomen. Daarna was er een opleving
tot 2011, waarna weer een daling volgde van liefst
9 jaar. De recente opleving dateert vanaf April, 2020,
maar die prijzen staan nu gelijk aan die van 5 jaar
geleden en gemiddeld nog 50% LAGER dan die van 2008.
De gigantische monetaire stimulering n.a.v. COVID
lijkt een herhaling te worden van de vorige, waardoor
de inflatie in de komende jaren weer zal teleurstellen.
Tenzij China natuurlijk een oorlog begint!
Het probleem van grondstoffen, vooral die in de landbouw,
is dat bij een bepaalde hoge prijs, er weer overproductie
en veel te veel beplantingen volgen, wat de kiem in
zich draagt van een instorting. Daarom zijn grondstoffen-
prijzen, vooral ex-inflatie, al honderden jaren in een
neergaande trend. Een hele speculatieve sector.
DS
BREAKING
BeantwoordenVerwijderenChinese billionaires with direct links to the CCP are buying up British schools — and flooding the curriculum with their propaganda.
This Communist takeover of our education system must be stopped.
Paul
https://twitter.com/Nigel_Farage/status/1363247305764311054?s=20
Alex Weber vraagt zich af of niet in strijd met wat velen verwachten de inflatie een comeback gaat maken. Hij noemt in zijn redenering vele argumenten. Waar zit hij fout? Of zit hij wel fout? https://www.project-syndicate.org/commentary/why-covid19-pandemic-could-lead-to-higher-inflation-by-axel-weber-1-2021-02
BeantwoordenVerwijderen@CORNELIS VAN DEN BERG:
VerwijderenWEBER stelt, dat de markt de komende inflatie onderschat.
Dat geldt misschien voor het IMF, maar de markt heeft
juist scherp hogere inflatoire verwachtingen ('break-even')
en ook scherp hogere obligatie-rendementen, met een
dienovereenkomstige waardedaling, laten zien. Ex-minister
van Financieen, Larry Summers, vreest daarom de eerste
rentestijging al volgend jaar.
Hij vermeldt de gigantische monetaire stimulering, maar
rept met geen woord over de enorme instorting van Velocity,
de omloopsnelheid van het geld, naar het niveau van liefst
1946 (!), wat die stimulering weer ongedaan maakt. Hij
zou moeten weten, dat men wel water naar het paard kan
brengen, maar dat niet kan dwingen te drinken. Bovendien
zou hij ook de les van Japan moeten hebben leren, die
na hun kredietcrisis van 1990 zelfs na 30 jaar nog
steeds in officieele consumentenprijs-DEFLATIE verkeren,
ondanks een langdurige superstimulering, waarbij
de meeste staatsobligaties worden opgekocht door
de Bank of Japan.
Het draait allemaal om de reactie van de burger. Als
die weigert uit te geven maar spaart, ondanks geen
of negatieve rente, dan krijgt inflatie geen kans,
behalve tijdelijke goederen- of grondstoffen-inflatie.
Een loon-prijsspiraal, zoals in de jaren '70, lijkt
helemaal uitgesloten door verslechterende demografie
en de concurrentie van China, etc.
Bovendien is het onjuist, dat excessieve schuld van
overheid en particulieren, tot hogere inflatie zou
moeten leiden. De ervaring heeft geleerd, dat dat
juist de economische groei structureel verlaagt en
tot steeds lagere inflatie en rente heeft geleid.
Dus elke inflatie of groei lijkt tijdelijk, net zoals
na de grote Reflatie van 2009 tot 2011. Het maakt niet
uit hoe groot die Reflatie ook is, want als de Velocity
Nul is, dan maal Nul is nog steeds Nul.
De schok van COVID is veel erger dan de Grote Financieele
Crisis van 2008. COVID is nog aan de gang met enkele
hele gevaarlijke mutaties, die 80% besmettelijker zijn
dan het originele Virus. Vele faillissementen, vooral
van het MKB, waar 70% van de werkgelegenheid is, staan
nu te gebeuren, ondanks alle steun van de overheid. Ook
de Lockdowns zijn nog lang niet voorbij, hoe vervelend
dat ook is. Klagen heeft geen zin, als men een strafblad
krijgt en straks niet meer kan reizen en brodeloos wordt.
Dit alles gebeurt, terwijl Europa, Japan en Amerika
volgens de laatste cijfers al in officieele
consumenten-DEFLATIE verkeren. De activa-inflatie
in aandelen, grondstoffen en onroerend goed is een
bubbel, die, net zoals vroeger, weer barst. What goes
up, must come down. Verder is de Dollar (80% van de
wereldschuld) sinds 2008 in opgaande lijn en de
recente correctie lijkt in de laatste paar weken
weer voorbij. Een hogere Dollar is deflatoir.
En vergeet ook niet de komende belastingverhogingen
om de overheidsfinancieen weder op orde te brengen.
Dat wordt 10 jaar van soberheid zonder veel inflatie!
Behalve als er oorlog komt...
DS
Geachte heer Schmull. Een mooie, heldere en duidelijke uitleg van bovenstaande. Maar om even terug te komen op uw laatste zin "Behalve als er oorlog komt..." Stel er breekt een grote oorlog uit tussen de NAVO en Rusland, die oprukt tot aan Berlijn en vervolgens een atoombom gooit op Londen en Parijs om door te kunnen stoten. Tegelijkertijd valt China "haar provincie" Taiwan aan, met als gevolg uitgebreide Amerikaanse bombardementen op Chinese steden en mogelijk een Atoombom op Beijing. Ik noem maar even een dwarsstraat. Kortom een vette wereldoorlog. Nu ben ik erg benieuwd naar uw visie op mijn vraag: Wat gebeurd er dan precies, in dit scenario, met de dollar, de euro en de Amerikaanse treasuries ?
VerwijderenMet vriendelijke groet,
Willem.
@WILLEM @FORESTER:
VerwijderenAls er ooit oorlog komt ... stel je voor! Welnu, dan is
Europa WEER het haasje. Want Europa is superkwetsbaar,
niet zelfvoorzienend en dan wordt het weer ieder voor zich.
Het Europese project is toch al zo wankel als wat, want
er is geen Verenigde Staten van Europa met een gezamenlijk
sterk leger. De Europese 'macht' is een lachertje, vooral
in de ogen van autocraten, zoals Rusland en China, die
vroeger ruzie hadden, maar nu helaas op 1 lijn zitten:
heel gevaarlijk. Geen verdeel en heers meer mogelijk.
Europese kapitaalcontroles liggen dan voor de hand. Zorg,
dat men een rekening heeft in Amerika en/of Zwitserland.
Zorg er ook voor, dat men thuis zelfvoorzienend is voor
tenminste 6 maanden, met genoeg water en blikgroente.
Schreeuw dat nooit van de daken. Want dan wordt het leven
gevaarlijk door de vele wanhopige mensen in uw omgeving.
Het is dus vanzelfsprekend, dat er een internationale
stormloop komt op de Dollar en op Treasuries. De markt
van Treasuries GAAT NOOIT DICHT, want dat is het
fundament en het onderpand van het internationale
financieele systeem. Verder heeft het Grote Geld
verschillende (verzekerde) kluizen in Amerika en
in Zwitserland. De City of London is trouwens ook
geen gek idee. De Engelsen redden zich wel, met hun
mentaliteit van 'never forget to say PLEASE' ,
'never jump the queue' en van doorbijten ('hang in there').
Maar vergeet nooit, dat de Engelsen zo indirect zijn,
dat je als Nederlander, die heel erg direct is, al
gauw niet door hebt, wat er bedoeld wordt. Daarom
duurde de British Empire zo lang, bijna 500 jaar.
DS
En als er oorlog komt, wat gebeurt er dan? Heb alle winst in IDTL al bijna zien verdampen het laatste jaar, samen met de daling in de Dollar.
BeantwoordenVerwijderenHeb nu de neiging de handdoek wat dat betreft in de ring te gooien, omdat IDTL en de dollar maar door blijven dalen, zodat een mogelijke 30% stijging vanaf een nog lager punt alleen al nodig is om dit weer te compenseren. Als nu het risico op oorlog en inflatie weer roet in het eten gaan gooien, is het misschien beter het perspectief op nog langere termijn te vergeten. Kapitaalbehoud lijkt nu niet mogelijk en dan moet de overheid nog komen>
Forester
Roverheid... Houd er maar rekening mee dat we een regering Rutte-Kaag gaan krijgen, die laatste is door de Cabal naar voren geschoven om die arme Jetten te vervangen.... Reken maar dat ze succes zullen krijgen, kijk naar d USA daar is nu Cabal poppetje Biden aan de macht. Reken op waarde van OZB huizen in box3 en nog meer belastingen op alles, en overal hoge boetes voor, boeteland, politiestaat Nederland! We zijn de klos!
BeantwoordenVerwijderenJa, de klos zijn we, hier in ons bijna derde wereldland, zonder ziektekostenverzekering, onderwijsvoorzieningen alleen voor de happy 10%, en 50% iedere dag voedseltekort, bijna nergens schoon water. Totalitair geregeerd, met volledig corrupte verkiezingen etc etc. Verhuis naar een veeeeeel beter land Djennis, gauw! En liefst met gelijkgestemden. Scheelt je een hoop ellende (en ons ook ;)
VerwijderenGewoon lekker binnen blijven zitten en je zilveren en gouden munten poetsen, en je hebt nergens last van!!!
VerwijderenPrecies. Lekker in je eigen bubble blijven, positief creatief zijn en daarbij tegelijkertijd veel geduld, ondersteuning en respect hebben, voor enerzijds degenen die ons hier met vallen en opstaan en taai volhardend overwerken n.a.v. voortschrijdend wetenschappelijk inzicht stapje voor stapje weer uit proberen en hopelijk weten te redden. Anderzijds voor degenen die werkend soms zelfs hun eigen leven wagen temidden van een dagelijkse overload aan ernstig zieke en stervende mensen die ze verzorgen en proberen te helpen.
VerwijderenHulde aan jou!!! ECHT
VerwijderenBTC nu 16% in de min..
BeantwoordenVerwijderenWat een 'belegging'..
Had je nou maar bijgekocht op dat moment :))
BeantwoordenVerwijderenHeer Schmull, is dit geen vorm van debt jubilee ?!?
BeantwoordenVerwijderenDaar kan de schuldeiser toch zélf aan kapotgaan?
https://www.bnr.nl/nieuws/ondernemen/10433867/wet-dwingt-akkoord-af-en-voorkomt-faillissement?utm_medium=EchoBox&utm_campaign=EchoBoxSocial&utm_source=Twitter#Echobox=1614157635
@HADEWYCH VON MISES:
VerwijderenKwijtschelding van een gedeelte van een schuld is niet ongewoon. Maar bij zo'n overeenkomst, moet men wel eerst een bepaald bedrag op tafel leggen. Bovendien is het zonder meer
negatief voor de kredietwaardigheid ('credit score') van de
debiteur.Het is natuurlijk veel beter dan faillissement.
DS
https://www.zerohedge.com/economics/mysterious-111-billion-payment-gap-talk-town
BeantwoordenVerwijderenBeste DS, wat moet ik hiervan denken? Blijkbaar zijn er massieve geldstromen in en uit China.
Marcja
@MARCJA:
VerwijderenDit is een gecompliceerde materie. Staatsgeheim!Telkens
als de Chinese export wordt getroffen door een inkrimping
van de wereldhandel, ontstaat er een Dollartekort in
China. Zoals in 2020 in de Coronacrisis.
Verder is de Net International Investment Position van
China vrij negatief, vanwege de gigantische uitstaande
Dollarschuld. Natuurlijk is de Chinese overheid
regelmatig bezig om talloze financieele bedrijven ('China Inc.') van de ondergang te redden. Opvallend is,
dat de FED in 2020, Dollar Swaps deed met 14 Centrale
Banken om het Dollartekort te verlichten, maar NIET
met China (PBOC). China weigert haar Dollartekort
te benadrukken.
https://www.bloombergquint.com/global-economics/coronavirus-china-inc-will-feel-dollar-squeeze-in-debt-payments
DS
Powell maakt zich sterk dat de hogere yields in de obligatiemarkt een teken zijn van vertrouwen i.p.v. inflatievrees (10y treasuries Yield 1.40 inmiddels!). Doorgaans gaat een periode van hoge inflatie gepaard met een periode van sterk stijgende grondstofprijzen. Deze laatste zitten nu echt wel in de lift. U hoeft de grafieken er maar eens bij te nemen van bijvoorbeeld koper, sojabonen, suiker, hout, katoen en zoveel meer. Al deze grondstoffen noteren op de termijnmarkt, die hoofdzakelijk gebruikt wordt door producenten om zich in te dekken.
BeantwoordenVerwijderenTsja...
@ANONIEM:
VerwijderenAlle vrees voor inflatie zal later blijken onterecht te zijn
geweest. Net zoals na 2009 - 2011, de vorige grote
reflatie. De kudde had het toen ook helemaal mis,
waarna inflatieverwachtingen, obligatie-rendementen
en rentes weer daalden. Dat staat weer te gebeuren!
De Lange U.S. Treasuries zijn nog nooit zo aantrekkelijk
geweest als nu. Rendementen van Lange Treasuries staan
op instorten, met een dienovereenkomstige waarde-
stijging, omdat de Grote Reflatie van 2020 weer mislukt.
https://www.telegraph.co.uk/investing/funds/hedge-fund-king-bill-ackman-bets-interest-rate-rises-crashing/
https://alhambrapartners.com/2021/02/23/some-important-tips-on-inverted-tips/
DS
Sorry, een tegengeluid.
VerwijderenIk zie dat nu in toenemende mate anders en wil ook het gekookte kikker effect vóór zijn, dat ik aan zie komen met de m.i. steeds meer 'nostalgische' aanbevelingen op deze site.
The big picture: Een tot op het bot verdeelde USA, met verlies van oorspronkelijke basale waarden en overtuigingen. Een dito afbrokkelend imperium met steeds meer financiële 'verwaterings'maatregelen, dat daardoor de hardheid van zijn munt én gezag ook aantast. Interne losgeslagen molochkrachten (Techno) die steeds meer een eigen beleid voeren. Idiote verschillen gecreëerd tussen de happy few en de rest, ook door het wegvagen van de middenklasse. Volksopstanden.
Een klassiek beeld dat zich al vele malen heeft voorgedaan in de geschiedenis. En we kennen ook de uiteindelijke afloop daarvan.
Dat proces zal nog langer kunnen duren en ook de stuiptrekkingen daarna zullen pijnlijk worden en lang kunnen duren.
Verdrietige zaak.
Maar nostalgie lijkt me een slechte raadgever.
Ook wanneer het gaat om uiteindelijke richting van de dollar (nu -14% i.v.m. 4 jaar geleden, de uitbraak van de intern gegroeide verdeeldheid onder het oppervlak) en de Treasuries.
Wouter
Ik moet zeggen dat ik m.n. deze week met een sterk stijgende rente bij Treasuries en een tegelijkertijd toch verder dalende dollar (plus ook nog eens dalend goud) nu toch ook wel twijfels begin te krijgen.
Verwijderen@WOUTER @ROBV :
VerwijderenWhy the Dollar Is More Robust Than It Looks
The U.S. will probably grow faster than the rest of the developed world this year and relative rate expectations will rise. Plus the EM trade is crowded.
25 February 2021, 05:00 GMT
Currencies, after all, are relative not absolute prices. Real yields have also fallen in the U.K. and the euro zone.
I would frame the dollar’s problem differently. It peaked in March last year at the same time as risk appetite troughed. The greenback has fallen sharply in part because there was an acute shortage of dollars before, and the Fed — through printing money and creating more swap lines to other central banks — made very sure that the shortage became a surplus. At the same time, Asian currencies flew because the region’s economy has been fizzing and commodities are on a tear.
the cost of being short dollars against countries and regions with negative interest rates fell dramatically last year, since the Fed pushed down short rates.
For any currency with an interest rate, carry has been king as investors borrow in dollars and other cheap currencies and snap up higher relative rates. The South African rand, for example, has soared. Even the Turkish lira has recovered its poise. Far and away the most popular currency for dollar investors, though, has been the Chinese yuan, for which investors — especially the leveraged sort — are currently paid almost 4.5% more than dollars for three months.
things might be about to shift upward for the dollar. the U.S. will grow more quickly than the rest of the developed world this year and rate expectations will thus keep moving in the dollar’s favor.
Many popular longs are in currencies that you’d struggle to define as liquid. The exception might be the Swiss franc, seemingly everyone’s favorite short, a currency that tends to do well when times are bad — and which has a history of inflicting large losses on those who are short.
https://www.bloomberg.com/opinion/articles/2021-02-25/why-the-u-s-dollar-is-more-robust-than-it-looks?srnd=premium-europe
DS
Beste Heer Schmull, wat gaat de Nederlands hypotheek rente doen nu de 10 jaar USA 10 j rente blijft oplopen, nu al bijna 1,50%....
BeantwoordenVerwijderen@DJENNIS:
VerwijderenHet rendement van de 10-jarige Treasury was 2 jaar geleden
nog 3.00% en is nog steeds in een dalende trend van
41 jaar. Dus 1.50% is nog ontzaglich laag, historisch
gezien. Over een jaar of wat, is dat rendement weer
veel lager, want een recessie volgt altijd op
een periode van krankzinnige euforie. Altijd kijken
naar wat er vroeger gebeurde.
DS
https://www.debka.com/new-biden-policies-snub-saudi-prince-uncover-israels-reputed-nuclear-program/
BeantwoordenVerwijderenDe eerste stappen ri oorlog ih M-O. Marcja
@MARCJA:
VerwijderenDe NEOCONS, die bij Trump geen kans kregen (Bolton werd
ontslagen), kunnen bij Biden hun geluk niet geloven.
Biden heeft maar een klein duwtje nodig en hij keurt
alweer alles goed, wat Amerika als internationale
politieman bevestigt. Natuurlijk loopt dit verkeerd af
Betrokkenheid bij Syrie, Afghanistan en Irak zou allang
verleden tijd moeten zijn. Laat iedereen toch alsjeblieft
zijn eigen boontjes doppen! Shame on you, NATO. Biden
heeft alle oorlogen in de laatste 50 jaar gesteund en
heeft ongelofelijk veel bloed aan zijn handen. Meer dan
1 miljoen burgers zijn in die landen al omgekomen!
Tja, en Saoedie Arabie zou kunnen vallen. Dat is echt niet
zo onwaarschijnlijk. Een roekeloze beslissing, want
als men niet wil werken met autocratische regiems,
dan zal men ontdekken, dat 90% van de wereld moet
worden genegeerd. Hoe onsmakelijk ook, de realiteit
is zo anders dan het ideaalbeeld. Oorlog met China
vindt eerder plaats dan men denkt. Er is ook weer
hongersnood in Noord-Korea: heel gevaarlijk. Wakker
worden!
DS
Rickards: The Great Reset Is Here.
BeantwoordenVerwijderenhttps://www.zerohedge.com/economics/rickards-great-reset-here
Zelfde insteek als de uwe, heer Schmull: update door Steven Van Metre, maar met een hint naar nieuwe financiële crisis, want "liquidity trap + contraction of credit = financial crisis". Wat is úw visie hierop? https://www.youtube.com/watch?v=fNwd-UuE3Dg&feature=youtu.be
BeantwoordenVerwijderen@HADEWYCH VON MISES:
VerwijderenVan Metre en ik zitten op 1 lijn, maar de timing blijft
altijd een probleem. De TLT heeft nu zonder meer een
climax achter de rug, van 179 naar 136 in een jaar en
dan nu gesloten op 143. Is dit het keerpunt? Ik zie dit
ook als een koopgelegenheid, omdat alle groei en inflatie
van korte duur zal blijken te zijn. Mijn ervaring is,
dat 95% van de economen, met hun gebrekkige modellen,
WEER ongelijk krijgen. Bovendien moet men niet
onderschatten, hoe geschokt de gemiddelde burger is
na de COVID-schok. Die schok is, ondanks de
vaccinaties, nog lang niet voorbij. Er zijn al
4000 mutaties. Dit is een kwestie van jaren. Echt!
DS
Warren Buffett warns of ‘bleak future’ for debt investors
BeantwoordenVerwijderen‘Bonds are not the place to be these days’ Berkshire Hathaway chief tells shareholders in his annual letter.
Marcja
@MARCJA:
VerwijderenInderdaad krijgen obligaties nu rake klappen. Als men,
zoals ik, sceptisch blijft over het economisch herstel,
dan is men in de minderheid. Bijna niemand is meer
negatief! Maar de laatste 3 keer, dat men heilig
geloofde in een herstel en in inflatie, kwamen niet uit.
Er is nu euforie! Daarom moet men juist voorzichtig
zijn. Buffett kijkt naar de lange termijn en gokt
op vooral Amerikaanse aandelen, maar kijk eens,
hoeveel kruit hij droog houdt! 25% Cash. Op de
kortere termijn, in de komende 2 jaar, kunnen aandelen
30%+ naar beneden, terwijl Lange Treasuries juist
30%+ kunnen stijgen. Bijna iedereen zit weer 'short'.
https://berkshirehathaway.com/letters/2020ltr.pdf
DS
Put things into perspective:
BeantwoordenVerwijderenhttps://twitter.com/Noster20240123/status/1366269201749602305?s=20
https://twitter.com/donkamion78/status/1366384034952142849?s=20
Geert
Ondertussen zien strategen van de Amerikaanse bank Citigroup nog steeds toekomst voor de bitcoin. In een rapport stellen zij dat de digitale munt kan uitgroeien tot de 'voorkeursvaluta' voor de internationale handel in de komende jaren. Die rol is nu nog voorbehouden aan de Amerikaanse dollar.
BeantwoordenVerwijderenOriginele link van het artikel: https://fd.nl/beurs/1375171/china-pakt-het-delven-van-bitcoin-aan-koers-schiet-omhoog-hbc1aaA3TuvE
Marcja
@MARCJA:
VerwijderenVergeet nooit, dat Citigroup dit Bitcoin-rapport heeft
geschreven, zodra Bitcoin van haar voetstuk valt. Dit
is vergelijkbaar met de giftige CDO's van 2006 - 2008,
die op een gegeven moment werden veranderd in
SYNTHETISCHE CDO's, omdat Wall Street niet meer genoeg
hypotheken kon vinden! Citigroup en de rest van
Wall Street, bleven 'dansen' zolang de muziek nog
speelde, en moesten toen worden GERED door de belasting-
betaler. Dit is dus meer dan ooit een contra-indicator.
New York AG warns cryptocurrency industry: 'We will not hesitate to take action'
https://thehill.com/homenews/state-watch/541098-ny-attorney-general-warns-cryptocurrency-industry-we-will-not-hesitate
DS
Nep nieuws om de prijs weer terug naar de 50.000 te krijgen, Bitcoins bestaan niet, het zijn 64 tekens op een hard disk meer niet!!! Pure Ponzi
BeantwoordenVerwijderenEr wordt gesproken over een mogelijkheid op commodity super cycle? Waardering vd grondstoffen zou 30% te laag zitten in vergelijking met de aandelenkoersen...
BeantwoordenVerwijderenhttps://www.bloomberg.com/news/articles/2021-02-26/when-does-a-commodities-boom-turn-into-a-supercycle-quicktake?utm_source=url_link
BeantwoordenVerwijderen@ANONIEM @ANONIEM:
VerwijderenEen COMMODITY SUPERCYCLE zou heel kort kunnen duren, maar
is te riskant voor beleggers. De laatste duurde van 1996
tot 2008, waarna een instorting volgde, met zelfs een
NEGATIEVE olieprijs in 2020.
De grondstoffenprijzen, ex-inflatie, zijn al 150 jaar
in neergaande trend. Dat komt, omdat de sector steeds
wordt getroffen door overproductie, waarna er weer
een overschot volgt. Verder is de economische wereld-
groei al decennialang aan het verminderen en is nu
het laagst sinds WW II. Ook de groei in China, de
grootste afnemer van grondstoffen, is flink terug, omdat
haar exportgroei het af laat weten. De werkende bevolking,
ook in China, neemt af en de geboortes en huwelijken
zijn nu het laagst ooit. Bovendien blijkt de menselijke
vernuftigheid, door de eeuwen heen, de vraag naar
grondstoffen te verminderen. Malthus kreeg ongelijk.
In werkelijkheid, doemt deflatie op, NIET inflatie. De
monetaire stimulering leidt tot tijdelijke bubbels
in aandelen en onroerend goed, maar niet tot echte
consumentenprijsinflatie, want de spaarquote zal
blijvend heel hoog blijven, vanwege de COVID-depressie
en vanwege voortschrijdende vergrijzing. De wereld-
bevolking krimpt na 2100 in, maar veel eerder in
de ontwikkelde landen.
Banken, zoals J.P. Morgan, zijn grondstoffen nu weer
aan het ophemelen, maar die willen zaken doen. Net
voordat de olieprijs helemaal instortte, zei Goldman
Sachs, dat die naar $ 150.- zou stijgen!
DS
Al 2 dagen doet de 10 jarige rente in de USA bijna niets... we hebben eindelijk yield curve control by the FED..
BeantwoordenVerwijderen@DJENNIS:
VerwijderenYCC is al in volle gang in Australie:
https://twitter.com/LynAldenContact/status/1365492919600353280
DS
@DJENNIS:
VerwijderenJAKOBSEN - SAXO: YCC STAAT NIET VOOR DE DEUR
This may be the MMT pipe dream, but it's not the Fed’s general attitude to provide a blank check for fiscal spending. Despite its interventions over the year to support the economy, the Fed’s attitude is to encourage a "market based economy", where the market self-clears.
https://www.home.saxo/content/articles/macro/macro-digest-dont-put-all-of-your-eggs-in-the-yield-curve-control-basket-just-yet-04032021
DS
Heer Schmull, interessante insteek van Jakobsen. Maar géén YCC = rente zoekt langzaam weg omhoog en dat tegelijk met deflatie ... Dodelijke cocktail voor economie én markten?!?
VerwijderenHeer Schmull , maar wat hier van te denken!?
BeantwoordenVerwijderenBuffett says bonds are dead — If he’s right, here’s what it means for investors.
https://t.co/O1Dts7x9wX?amp=1
mvg//Harold
@HAROLD:
VerwijderenBUFFETT schreef helemaal niet, dat obligaties 'dood'
zijn. Een typische overdrijving van een sensationele
journalist. Maar hij heeft een natuurlijke voorkeur
voor aandelen met dividend-rendement, alleen niet
op de huidige hoge waarderingen. Hij heeft 25% Cash
-- in Treasuries -- en ook nog een 'float' van $ 138
miljard van zijn verzekeraars: in voornamelijk
Treasuries. Hij heeft ook geen recente deals gedaan,
vanwege de onaantrekkelijke koersen.
Ook ik verwacht een 'onverwachte' terugslag in de beurs-
koersen, waarbij de waarderingen van Treasuries weer
zullen stijgen. Ik verwacht een absolute slachting in
rommelobligaties (junk bonds) en riskante leningen,
die geen enkele bescherming zullen bieden tegen de
heel moeilijke tijden, die voor ons liggen.
https://berkshirehathaway.com/letters/2020ltr.pdf
DS
U.S. 10 Year Treasury 1.56%
BeantwoordenVerwijderenInflatie gaat oplopen..., wat gaan de hypotheek rentes doen? implosie van de huizenmarkt?
BeantwoordenVerwijderen@DJENNIS:
VerwijderenDe Amerikaanse 30-jarige hypotheekrente is nu gestegen van
2.65% naar boven de 3.00%. In 2018 was die tegen de 5.00%.
Maar als de richting omhoog is gericht, dan is het
een kwestie van tijd, dat huizenprijzen afkoelen.
Dus minder activa-inflatie, terwijl consumentenprijs-
inflatie aantrekt. Bij de volgende wereldrecessie volgt
er echter (tijdelijke) deflatie.
https://fred.stlouisfed.org/graph/?g=BBgy&utm_source=twitter&utm_medium=SM&utm_content=stlouisfed&utm_campaign=cdf9ffda-3118-4d04-9104-8e61cda4cb0b
DS
https://twitter.com/wmiddelkoop/status/1367796835251798016?s=19
BeantwoordenVerwijderenInflation....
@ANONIEM:
VerwijderenWat oneerlijk om alleen charts te tonen, die zo kort zijn.
Lange termijn charts laten een totaal ander beeld zien.
DS
The Great Reset is a ‘coup’ by the globalist elite
BeantwoordenVerwijderenhttps://www.youtube.com/watch?v=gJ3omjL-SNQ&t=58s
@ANONIEM:
VerwijderenDellingpole schreef dit artikel onlangs in de Spectator in
Australie:
https://www.spectator.com.au/2021/03/the-covid-macguffin/
We zullen zien.
DS
NOTE: Deze docu is zeer waarschijnlijk niet in lijn met de huidige richtlijnen van het WHO en daarmee Youtube. Je kunt de daarom nu via onze site.
Verwijderenhttps://www.blckbx.tv/videos/davos-ontcijferd-stakeholder-capitalism-volgens-klaus-schwab
Klaus
Heer Schmull, bruikbare indicator, ook voor de rest van de wereld(economie)?
BeantwoordenVerwijderenhttps://tradingeconomics.com/china/manufacturing-pmi
En ivm Steen Jakobsen: indien géén YCC EN rente zoekt tóch langzaam weg omhoog, in combinatie met hogere deflatoire krachten ... Dodelijke cocktail voor economie én financiële markten?!?
@HADEWYCH VON MISES:
VerwijderenHet is al enige tijd zo, dat de Chinese export niet meer
de moter kan zijn voor haar economie, vanwege o.a. de
stagnatie van de wereldhandel. Tegelijkertijd blijven
de Chinezen fanatieke spaarders, ook al omdat de toekomst
onzekerder is geworden. De spaarquote is nog steeds
tweemaal zo hoog als in de ontwikkelde landen. Het is nog
nauwelijks een consumentenmaatschappij. Dat duurt nog
decennia, want de werkende bevolking daalt al 5 jaar.
De werkelijke cijfers van China zijn staatsgeheim. Dus
men moet wel aannemen, dat de situatie veel minder
rooskleurig is dan wordt voorgesteld. Alle cijfers
moet men met een korreltje zout nemen.
YCC betekent: onbeperkte QE, d.w.z. onbeperkte aankoop
van obligaties, zoals in Japan al decennialang, om
de rente laag te houden. De Japanse obligatiemarkt
heeft 'trading by appointment'. Dat is vooralsnog
uitgesloten in Amerika en ook helemaal onnodig.
De rente is nog superlaag. Dus er komt pas enige
actie, zodra aandelen met 30 tot 50% dalen, wellicht
omdat de terugkeer naar het normale leven weer wordt
uitgesteld. Dat laatste wordt steeds waarschijnlijker,
vanwege de virus-mutaties.
DS
Heer Schmull, dank voor uw vorig antwoord! Wat denkt u van de grafieken op deze website?
BeantwoordenVerwijderenhttps://www.newlowobserver.com/2021/02/1870-2033-real-estate-cycles-realestate/
(vermoedelijk Amerikaans, maar bij uitbreiding global?) Vastgoedmalaise in zicht?
@HADEWYCH VON MISES:
VerwijderenIk geloof ook weliswaar in cycli, maar deze chart lijkt
te simplistisch. Onroerend goed bestaat uit talloze
onderdelen en de locatie speelt ook een beslissende rol.
Misschien komt er nog een laatste Melt-up in huizen-
prijzen, maar de top van het hele duurdere segment
in de meeste wereldsteden was al in 2014. Verder
zwijgen we maar over winkels en kantoren. Logistiek
lijkt nog wel gewild. De echte 'smart money' is al
vertrokken. Onroerend goed is krediet-gedreven, dus
kredietverstrekkers doen tegenwoordig veel moeilijker
dan enkele jaren geleden.
DS
@Djennis, ter info goud nu onder $1680. Henrik Zeberg krijgt gelijk.
BeantwoordenVerwijderenOp Bitcoin wordt momenteel een nieuw internet gebouwd. Wat doe je met goud behalve er af en toe naar kijken? Vraagje van een vriend.
Als je de bouwers van een nieuw internet wilt zien zou ik eens naar dfinity kijken. Bitcoin is daar niet voor bedoeld.
VerwijderenGoud is prachtig om naar te kijken... en dit is nu een mooi inkoop moment!
Verwijderenhttps://www.youtube.com/watch?v=CFMtvlHtED4 vanaf minuut 10
VerwijderenHeer Schmull, wat denkt u over déze visie?
BeantwoordenVerwijderenhttps://www.thestreet.com/mishtalk/economics/hyperinflationists-come-out-of-the-woodwork-again
"And debt deflation following asset bubble bursts is at the top of the list.", zegt Mike Shedlock.
En de zakkende goudprijs is de kanarie in de koolmijn.
PS
Verwijderenik zie nu pas dat dit artikel dateert van april 2020. De referentie naar de goudprijs is dus gedateerd ...
Recentere stemmen die wijzen op 'debt deflation' zijn Krugman in WSJ en Pimco (https://blog.pimco.com/en/2021/03/surge-in-rates-may-be-overstating-the-case-for-inflation).
BeantwoordenVerwijderenKan u kort duiden wat 'debt deflation' concreet, voor de mens in de straat, inhoudt? Dank!!
@HADEWYCH VON MISES:
VerwijderenSchuld, dat rente en aflossing niet kan betalen, wordt
beschouwd als 'non-performing' (in gebreke). Men kan
proberen om dit voor zich uit te schuiven in afwachting van
betere tijden ('zombies') of overgaan tot faillissement.
Dat laatste is dan 'debt deflation'. Een Centrale
Bank heeft als doel om zoiets 'orderlijk' te laten
verlopen, zonder dat het uitgroeit tot een
'systemic crisis', zoals in 2008. Maar tegenwoordig
is er weinig benzine in de tank, dus de opties
zijn veel beperkter om 'creative destruction' te
voorkomen. Dat laatste gebeurt elke 10 tot 15 jaar en
zeker elke generatie. En dan beginnen we weer met een
schone lei. Bedrijven gaan regelmatig failliet,
maar landen zelden, vanwege hun macht tot belasting-
heffing.
DS
Heer Schmull, kan het zijn dat we aan het afdwalen zijn naar een recessie à la 1973-1974 en de daarop volgende stagflatie? In 1973-1974 was er overigens een volle twee jaar durende bear market?
BeantwoordenVerwijderen@HADEWYCH VON MISES:
VerwijderenHet is zeer onwaarschijnlijk dat de stagflatie van de
jaren '70 wordt herhaald. De hoofdreden is de schuld
als percentage van het BNP, wat nu zo hoog is, dat
de 'multiplier' waarschijnlijk negatief is. Elke
stimulering werkt averechts. De andere reden is
demografisch: het aantal jongeren is veel lager en
het aantal huwelijken en het geboortecijfer zijn
het laagst in 100 jaar. Men moet zich dus voorbereiden
op DEFLATIE, net zoals in Japan in de laatste 30 jaar.
Jongeren zouden de enigen kunnen zijn om de
Velocity te verhogen, wat de drijver is van inflatie.
Wie kan zich straks nog kinderen veroorloven?
DS
DS
@Timo smart contracts en defi zijn inmiddels gearriveerd op Bitcoin en kunnen het Ethereum experiment naar de geschiedenis-blogs verwijzen.
BeantwoordenVerwijderenIk kan me de toon op dit blog goed voorstellen hoor, veel mensen inclusief de heer Schmull zien BTC als virtuele muntjes. En dat mag.
Wat het echter werkelijk is, is een fundering voor Web 3.0. Het is een protocol.
De analogie is eigenlijk als volgt: als je in 1996 een stuk TCP/IP zou hebben kunnen kopen, zou je dat dan - bij nader inzien - doen?
Dank verder aan de heer Schmull, ik heb veel van U geleerd, met name over de positie van de USD.
Ik denk dat dfinity inderdaad het web 3.0 aan het ontwikkelen is. Zij maken de opvolger van TCP/IP het is nu wel mogelijk daar een stukje van te kopen.
Verwijderen@Timo, better to follow Muneeb:
BeantwoordenVerwijderenhttps://mobile.twitter.com/muneeb
Beste DS, kunt u misschien wat wijze woorden wijden aan het Greensill verhaal ?
VerwijderenBvd Marcja
@MARCJA:
VerwijderenGreensill werd groot in debiteuren-financiering ('factoring'),
maar was afhankelijk van slechts enkele grote clienten.
Bovendien bleek de verzekering niet in orde.
Kennelijk riep hun model al enige tijd vraagtekens op.
Dus de toezichthouders, net zoals bij Wirecard, hadden
koffiepauze.
DS
Beste heer Schmull, de trom gaat dat de stockmarkt zich gaat opblazen tot mega hoge standen, en iedereen rijk gaat worden als je nu instapt, ik geloof er niets van, maar kijk naar Bitcoins, iedereen super rijk schijnt toch echt mogelijk te zijn... (lol) Wat is uw mening hierop?
BeantwoordenVerwijderen@DJENNIS:
VerwijderenDe ervaring leert, dat markten tot alles in staat zijn, zowel
omhoog als omlaag. Nu de monetaire kraan (nog) wijd open
staat en de overheid meehelpt om alles aan te zwengelen,
lijkt aan alle voorwaarden voldaan voor een historische
Melt-Up.
Maar het menselijke fenomeen van 'angst om de boot te
missen' leidt meestal tot pijnlijk verlies. Tegenwoordig
stijgt alles, ongeacht de fundamentals. Dat eindigt
altijd in tranen.
Duurzame rijkdom wordt alleen bereikt, als men iets koopt,
dat uit de gratie is en door bijna iedereen onaantrekkelijk
wordt geacht. Vaak moet men wat wachten en wordt men
uitgelachen door vele medemensen, die denken, dat je niet
goed wijs bent. Welke beleggingen haat men momenteel?
U.S. Treasuries en de U.S. Dollar, bijvoorbeeld. Als alle
waanzin voorbij is, dan zijn dat weer de vluchthavens,
die bescherming bieden tegen de vrije val van de meeste
dure activa. Men moet wel bereid en in staat zijn om
even te wachten tot men gelijk krijgt.
DS
@DJENNIS:
VerwijderenBijvoorbeeld de IDTL (Zwitserland), die in de komende
paar jaar zou kunnen verdubbelen (tegen de algemene
mening in):
https://bigcharts.marketwatch.com/quickchart/quickchart.asp?symb=CH%3AIDTL&insttype=Fund&freq=2&show=&time=13
DS
Daar gaat Amerika:
BeantwoordenVerwijderenhttps://twitter.com/DailyCaller/status/1370118192253833224?s=20
Rob
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1244118942/china-grijpt-de-macht-op-zee
VerwijderenOpletten... Israel is weer aan het klote in de regio, o o olie gaat ons fors veel meer kosten, tank je auto maar snel nog eens vol! https://www.youtube.com/watch?v=oi4DnKZWUhw minuut 2
BeantwoordenVerwijderen@DJENNIS:
VerwijderenDe olieprijs wordt gemanipuleerd door een paar monopolisten:
Saudi Arabia to Cut Oil Production Sharply in Bid to Lift Prices:
Kingdom flexes its market muscle in surprise move that signals fear Covid-19 pandemic will further hit global economy
Tja, als Israel c.s. Iran zouden aanvallen, dan is er kans
op een olie-embargo. Verder is 'Fracking' in Amerika
scherp gedaald. Toch is Amerika netto-exporteur voor
het eerst in decennia.
De olieprijs kan zo weer instorten, als de economie
tegenvalt.
DS
Heer Schmull, de 'debt jubilee'-denkpiste wint aan kracht?
BeantwoordenVerwijderenhttps://thehill.com/homenews/house/542775-omar-reintroduces-bill-seeking-to-cancel-rent-mortgage-payments-during
@HADEWYCH VON MISES:
VerwijderenOMAR behoort tot de extreem linkse vleugel van de
Democratische partij met slechts marginale invloed.
Natuurlijk zal men haar af en toe een bot toegooien.
Maar zo'n voorstel heeft verder geen kans. Juridisch
gezien, is het uitstel, geen afstel van betaling.
Dus daar komt later nog gemiste rente bij.
DS
https://www.zerohedge.com/commodities/rickards-whats-real-price-gold
BeantwoordenVerwijderenJust wait fot the panic
Marcja
@MARCJA:
VerwijderenHelemaal mee eens: papiergoud is geen goud. Het kan elk
moment afgelopen zijn. Zeker in een crisis.
DS
Kijk Rutte, waar blijven onze beloofde 1000,- euro, in de USA woont sinterklaas.....Iedere Amerikaan die niet meer verdient dan 75.000 dollar per jaar komt in aanmerking voor een steuncheque van 1400 dollar. Dat betekent dat een doorsnee gezin van vier personen met een jaarinkomen van niet meer dan 150.000 dollar een bedrag van 5600 dollar zal ontvangen, want ook andere familieleden komen in aanmerking voor steun.
BeantwoordenVerwijderenhttps://tradingeconomics.com/greece/government-bond-yield
BeantwoordenVerwijderenIs dit dan één van de beste beleggingen van de laatste 9 jaar, of de echte bubbel waar veel mee staat of valt, samen met de Italiaanse, Spaanse, ((Belgische))!!!
Ik vraag mij af, zoals zovelen, hoe lang nog en wat is de echte prijs voor risico!?
@GUNTHER:
VerwijderenDit WAS een van de beste beleggingen, sinds de Euro-crisis
van 2012. Destijds zei Draghi, ex-hoofd van de ECB:
'we'll do whatever it takes' en de Eurozone bleef toch
bestaan, zelfs INCLUSIEF Griekenland, ondanks alle
onregelmatigheden met de staatsfinancieen. Een reden
was ook de tussenkomst van Timothy Geithner, ex-hoofd
van de NY FED, die speciaal naar Duitsland vloog om
het ervan te overtuigen, dat zonder Griekenland,
de Amerikaanse banken teveel zouden verliezen.
Zonder de steun van de ECB, zou Zuid-Europa omvallen.
Dus degenen, die NU NOG beleggen in de staatsobligaties
van Zuid-Europa, moeten een rotsvast geloof hebben,
dat de Eurozone & de EU blijven bestaan. Maar in de
geschiedenis, is elke unie van verschillende landen,
(er waren er 150!) uiteindelijk uitelkaar gevallen.
DS