Translate

woensdag 31 december 2025

KAN HET ECHT NIET OP?


KAN HET ECHT NIET OP?

'Het kan niet op' is slechts schijn. Het is eigenlijk mooi geweest, die Bubbel-in-Alles. Er zijn in de geschiedenis voorbeelden te over, dat de dag van morgen, onverwacht, totaal verschillend is van die van vandaag. Een plotselinge verandering van regime is niet alleen mogelijk, maar ook waarschijnlijk. De timing daarvan staat echter in de sterren. Na ruim 25 jaar van een monetair luilekkerland, waar schijnbare rijkdom in eenhandomdraai tevoorschijn kon worden getoverd, is de kans levensgroot, dat het einde daarvan nadert. Dat einde gaat gepaard met gedwongen schuldsanering. 

(BofA) - DE BOEKWAARDE VAN DE S&P 500, DE BELANGRIJKSTE AANDELENINDEX TER WERELD, IS NU OP EEN CRUCIAAL NIVEAU AANBELAND. EROP OF ERONDER!

Momenteel staat alles nog overeind, dankzij reusachtige krediethefbomen, die ervoor hebben gezorgd, dat de waarde van alle activa werd opgeblazen. Maar wat zou de aanleiding kunnen zijn voor een radicale financieele omwenteling? Is de wereldeconomie veel zwakker dan blijkt uit de officieele cijfers? De reeds jarenlange lagere olieprijs kan een teken aan de wand zijn. Staan staatsleningen van belangrijke landen misschien op springen? Rendementen van langlopende staatsleningen blijven immers hardnekkig stijgen met een dienovereenkomstige waardedaling. De vrees voor inflatie neemt weer toe, naarmate de financiering van begrotingstekorten steeds lastiger wordt. Of is dit het begin van de afwikkeling van de Yen Carry Trade (goedkoop lenen in het ene land en investeren in het andere land), die juist enorm tot de Bubbel-in-Alles heeft bijgedragen? Lijkt Japan een fiscale crisis tegemoet te gaan? Of stijgt de Dollar onverwacht, vanwege een Eurocrisis of een andere geopolitieke gebeurtenis? De meeste wereldschuld luidt immers in Dollars. Auw! Of beantwoordt Kunstmatige Intelligentie (AI) voorlopig niet aan de verwachtingen? De wereld zou wel eens nog decennia moeten wachten, voordat AI vruchten afwerpt. Maar ondertussen zijn de investeringen in AI wel gigantisch en is er daarvoor grootscheeps geleend. 

https://www.imf.org/en/publications/fandd/issues/2025/12/inside-the-ai-led-resource-race-thijs-van-de-graaf

De huidige bubbel in technologie, in het algemeen (de 'magnificent 7'), lijkt, op het eerste gezicht, goed onderbouwd door forse winststijgingen in tegenstelling tot de Dot-Com bubbel van 1995 tot 2000, die het voornamelijk moest hebben van waardestijging. Bovendien is er nu een gezonde twijfel over de sector of alles niet te mooi is om waar te zijn. Daarom  kan het best zijn, dat de climax hiervan ('blow-off top) nog enige tijd voor ons ligt. De droom is, dat er sprake is van een nieuwe structurele industrieele revolutie, mits de kolossale benodigde electriciteitsvoorziening meewerkt. Misschien heeft de wereld geluk en beleven we het beginstadium van een productiviteitsrevolutie, waardoor iedereen beter af wordt! 







Bijna iedere beleggingsstrateeg is nu positief over 2026, omdat Centrale Banken hun monetair beleid in het algemeen versoepelen. Zelfs een, niet onbegrijpelijke, consolidatie van de beurskoersen in 2026 mag de pret niet deren. Helaas is zo'n algemene mening vaak een rode vlag. Maar als Centrale Banken ooit, om welke reden dan ook, de monetaire teugels zouden moeten aanhalen met rentestijgingen, bijvoorbeeld vanwege teleurstellende inflatiecijfers, dan is het feest voorbij. 

Het feest is ook voorbij, als, last, but not least, de geopolitieke spanningen uit de hand lopen. De Eerste en de Tweede Wereldoorlog, met respectievelijk 20 miljoen en 50 miljoen slachtoffers, konden, ondanks alles, niet worden voorkomen. Het mogelijk aantal slachtoffers in een Derde Wereldoorlog laat zich raden. Iedereen schijnt weer onbedoeld in een volgende oorlog te rollen!




(BILELLO) - DE WINSTMARGE VAN DE S&P 500 INDEX IS VERDER GESTEGEN, WAT DE KOERSSTIJGING VAN 2025 GEDEELTELIJK VERKLAART. 


In ieder geval lijkt de technologische ontwikkeling, vooral op langere termijn, in een stroomversnelling te zijn geraakt. De ene uitvinding na de andere volgt, in hoog tempo, op de andere. De wereld staat aan de vooravond van interplanetaire ruimtevaart. Wat een heerlijke tijd om in te leven! 



Verder zijn er eeuwige voorspellingen, dat de Dollar als wereldvaluta en als wereldreservemunt zijn langste tijd zou hebben gehad. Is dit de eindfase van het huidige financieele systeem? Is dat de reden, waarom de prijzen van edele metalen, zoals Goud en Zilver, de pan uit rijzen? Maar de overheersende rol, die de Dollar speelt, blijft voorlopig zonder een geloofwaardig alternatief. Amerika zal trouwens die rol zeker niet willen verliezen, vanwege de enorme privileges, die daaraan verbonden zijn. Bovendien voldoen de meeste landen niet aan de voorwaarden, die nodig zijn om zo'n rol te vervullen, zoals een machtig militair apparaat, een rechtsstaat, een democratie en een gebrek aan kapitaalcontroles. Niets is eeuwig, maar de Dollar wordt daarom, voor onbepaalde tijd, voor zover het oog reikt, niet onttroont. 

Of krijgt Amerika er genoeg van om op te treden als politieman voor de gehele wereld? Er zijn nog steeds ruim 800 Amerikaanse militaire basissen in zo'n 80 landen met 170,000 aan personeel. Moet men rekening houden met een terugkeer naar het Amerikaans politiek isolationisme van de periode tussen 1919 tot de aanval op Pearl Harbor in 1941? De kans daarop zou veel groter worden, als men het proces van wereldwijde integratie, gepaard gaande met het verlies van soevereiniteit, zoals aangehangen door 'de globalisten', zou verwerpen en zich uitsluitend richt op 'America First', eventueel gedwongen door de komende economische uitdagingen. De eerste stappen naar een nieuw soort isolationisme lijken al te zijn gezet.  Maar dan zou de wereld uiteen kunnen vallen in verschillende invloedssferen, eventueel met meer lokale valuta's. Dan zouden organisaties, zoals de Verenigde Naties en de NAVO, slechts een secundaire rol toebedeeld krijgen. De EU en de Euro zouden extra op de proef worden gesteld. Kans op een nieuwe wereldorde? 



(BARCHART) - DE DOLLAR-INDEX (DXY) IS BEZIG OM DE 14 JARIGE, NAAR BOVEN GERICHTE (SINDS DE GROTE FINANCIEELE CRISIS VAN 2008), WEERSTAND TE TESTEN. 








https://www.imf.org/en/blogs/articles/2025/10/01/dollars-share-of-reserves-held-steady-in-second-quarter-when-adjusted-for-fx-moves






(VISUAL CAPITALIST) - FIATGELD, ZONDER ENIGE BINDING MET IETS TASTBAARS, ZOALS GOUD OF ZILVER, VERLIEST NU EENMAAL AAN KOOPKRACHT. DE BESCHERMING DAARTEGEN ZIJN, OP LANGE TERMIJN, TASTBARE ACTIVA, ZOALS EDELE METALEN, GRONDSTOFFEN, AANDELEN EN ONROEREND GOED. 



(BLOOMBERG) - HET GEMIDDELDE RENDEMENT VAN 'S WERELDS LANGLOPENDE OBLIGATIES KRUIPT NOG STEEDS OMHOOG. MISSCHIEN HEEFT DE MARKT EEN VOORGEVOEL VAN HET EINDE VAN RENTEDALINGEN, BEGINNEND IN JAPAN. BOVENDIEN LIJKT DE KANS OP ECONOMISCHE GROEI TE ZIJN TOEGENOMEN. 


We hebben hier te maken met een geleidelijke normalisering van de Japanse rente. Dat is nodig om de Bank of Japan (BOJ) monetaire ruimte te bieden, zodra de economie weer afkoelt. Want dan daalt de rente weer. De Yen heeft de gewoonte om te stijgen bij een wereldrecessie. De Japanse staatsschuld, als percentage van de economie, is weliswaar hoog, maar haar rentebetalingen tegenover haar belastinginkomsten zijn aanzienlijk lager dan 15 jaar geleden. Bovendien is de stijging van rendementen van Japanse langlopende staatsleningen (JGB's) gepaard gegaan met een toename van de waardering van de Japanse aandelen. Een steilere rendementscurve stimuleert bankkrediet. Het bankmodel is immers lenen op korte termijn en uitzetten op lange termijn. De groei van Japans bankkrediet is thans het hoogst in 25 jaar. 











(BLOOMBERG) - DE GELDKRAAN STAAT WEER OPEN


(BILELLO) - DE AMERIKAANSE INFLATIE IS SINDS 2020 GESTEGEN MET 4% PER JAAR. DAT IS VER BOVEN DE DOELSTELLING VAN 2%. 


De wilde vlucht in edele metalen kan o.a. een teken zijn van een onverwacht faillissement van een belangijke financieele instelling. Zoiets kan zomaar uit de lucht vallen, zoals dat van Lehman Brothers op 15 September, 2008. Enkele financieele giganten lijken misschien 'te groot om om te vallen', maar zijn tegelijkertijd ook 'te groot om te redden'.  Daarom kan de volgende Grote Financieele Crisis een veelvoud zijn van de vorige, vooral vanwege het onafzienbare aantal van financieele derivaten met een notionele oftewel nominale waarde van honderden biljoenen, ook al schijnt het risico, volgens ingewijden, slechts een fractie daarvan te zijn. Een vertrouwenscrisis hierover zou echter, voor onbepaalde tijd, markten kunnen bevriezen.  





(GRADDHY) - DE GOUDPRIJS VAN $ 4,500 / oz. OP WEG NAAR $ 15,000 /oz. OF HOGER?


De huidige Goudkoorts kan ook een voorteken zijn van een nieuwe wereldoorlog. Er zijn overal vuurhaarden, die kunnen ontsporen. Alle pogingen om vrede te sluiten, zouden op niets kunnen uitlopen. Oorlogje voeren is een hele lucratieve tak van sport en degenen, die er belang bij hebben, zullen alles in het werk stellen om militaire conflicten zo lang mogelijk aan de gang te blijven houden. De meeste politici zijn nu eenmaal gewoon marrionetten van de machtige lobbies achter de schermen. 




Is consumentenkrediet een tijdbom geworden? Consumentenbestedingen zijn nu heel erg afhankelijk van de toplaag der bevolking, die enorm verdiend heeft aan activa-inflatie van onroerend goed en van aandelen (K-shaped economy). Maar miljoenen 'have-nots' proberen zich staande te houden met kredietkaarten, die vaak 20% tot 40% aan rentekosten vereisen. 



(FED) - ALS DAT MAAR GOED GAAT...






(GS) - DE MARKTWAARDE VAN AMERIKAANSE AANDELEN STELT DIE VAN DE REST VAN DE WERELD VOLLEDIG IN DE SCHADUW. 



(FINRA) - DE EXPLOSIE IN EFFECTENKREDIET. ALS DAT MAAR GOED GAAT...




Europa zit echter in de hoek, waar de klappen vallen. De hoogste energiekosten van alle ontwikkelde landen. Kampioen in fijnmazige reguleringen. Geen wonder, dat alleen maar, naar het schijnt, de de-industrialisatie is wat de klok slaat. Verder is Europa opgescheept met scherpe omhooglopende defensielasten, naast een dure verzorgingsstaat en een gebrek aan jonge werkkrachten, ondanks de migratie. 



(IMF) - DE EU, ALS PERCENTAGE VAN DE WERELDECONOMIE, BLIJFT TERREIN VERLIEZEN. 

Is er enige uitzicht op een oplossing van de excessieve wereldschuld, als percentage van de economie? Die schuld neemt sneller toe dan de economische groei. Dat is op den duur onhoudbaar. Maar hopelijk heeft de wereld geluk. Wonderen zijn immers de wereld nog niet uit! De mogelijk enorme productiviteitsstijging in talloze sectoren, als gevolg van vele nieuwe technologische ontwikkelingen, zou de wereld serieus uit de brand kunnen helpen. De mens is nu eenmaal heel vindingrijk, als het erop aankomt. 









AAN IEDEREEN --- EEN MOOI, GEZOND EN VOORSPOEDIG 2026 TOEGEWENST!

https://www.youtube.com/watch?v=68vZX2uUKKA ('DON'T WORRY, BE HAPPY' - McFerrin)

DIEDERIK SCHMULL 

31 December, 2025 (Westcliff-On-Sea, ESSEX. U.K.)

MEDEDELING: COMMENTAREN WORDEN NU, VOORDAT PLAATSING PLAATS VINDT, PREVENTIEF GECONTROLEERD. MEN MOET ALTIJD IN GEDACHTEN HOUDEN, DAT DIT BLOG VOORNAMELIJK GERICHT IS TOT DEGENEN, DIE BELANGSTELLING HEBBEN VOOR HET INTERNATIONALE BEURSGEBEUREN. DUS COMMENTAREN OVER COVID, W.E.F., 'KLIMAATVERANDERING' OF DE OORLOGEN, WORDEN MEESTAL NIET OP PRIJS GESTELD. HET STAAT IEDEREEN NATUURLIJK VRIJ OM PERSOONLIJK EEN BEPAALDE CULTUS AAN TE HANGEN, ZONDER ANDEREN DAARMEE LASTIG TE VALLEN.

MEN KAN TE ALLEN TIJDE EEN E-MAIL (DSCHMULL@GMAIL.COM) OF EEN TWEET (VIA TWITTER, @RICKSCHMULL) STUREN NAAR ONDERGETEKENDE.

Het Blog SCHMULLADDERTJEONDERHETGRAS heeft thans 6 soorten van lidmaatschap. WORD LID! U bent van harte welkom! Uw lidmaatschap geeft recht op persoonlijk advies, regelmatige Pamfletten, lunches, borrels en belangrijke artikelen.  Zie voor nadere gegevens onderaan het Blog.



(MINDFUL MAVEN)



THE SPACE ECONOMY





(BILLIONAIRES) - HET AANTAL MILJARDAIRS IS IN 2025 GESTEGEN NAAR MINSTENS 2,900 (UBS).







40 opmerkingen:

  1. Geachte meneer Schmull,
    Eens dat de mens vindingrijk is en met behulp van AI we dat nog meer kunnen worden. Maar vind u het ook niet triest dat we deze vindingrijkheid aan het aanwenden zijn om een space economie op te richten voor ‘s wereld billionaires (en wellicht hoge atmosfeer vluchten voor millionaires) ipv aan te wenden om de schaarste en vervuilingsproblemen hier op aarde op te lossen voor de rest van de bevolking?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @ANONIEM

      Ruimtevaart, Robotics, etc staan nog in de kinderschoenen, maar zijn veelbelovende sectoren voor toekomstige economische groei. Zonder economische groei kan men de oplossing van 's werelds problemen wel vergeten. Denk eens terug, hoe arm en vervuild de wereld was zo'n 100 jaar geleden. De levensstandaard en de hygiene zijn sindsdien met sprongen gestegen. De gemiddelde leeftijd ook. Gelukkig is de wereld niet blijven steken bij 'paard en wagen'. Anders had men de armoede met elkaar moeten delen. Helaas houden corruptie en fraude, vooral in de ontwikkelingslanden, de ontwikkeling tegen. De wereld is niet perfect. De 'voor wat, hoort wat' cultuur kan men overal aantreffen. Het is gewoon jammer, dat de reguliere media veel te veel aandacht besteden aan, wat er mis is. Dat is pas triest! Waarschijnlijk is de gemiddelde journalist zo geindoctrineerd, dat hij/zij er plezier in heeft om enorme aandacht te besteden aan de ellende in de wereld en niet aan de vooruitgang vergeleken met vroeger. De bouwers in de wereld, die verantwoordelijk zijn voor de gloednieuwe werkgelegenheid, zouden juist applaus moeten krijgen in plaats van afgunst.

      DS

      Verwijderen
    2. Dank voor uw reactie. Ik ben het ermee eens dat economische groei in het algemeen nodig is om brede welvaart te creëren. Maar groei is volgens mij ook goed mogelijk zonder het verbruiken van gigantische hoeveelheden olie, met alle bijbehorende vervuiling die we nu in deze ‘space‑economie’ zien. Zo lopen we het risico méér vervuiling te veroorzaken dan we met diezelfde groei kunnen oplossen.

      Anders gezegd lijkt het erop dat de mega-vermogenden van deze wereld het belangrijker vinden om een nieuw ruimte speelte voor zichzelf te ontwikkelen dan robotica en medicaties die hun oma zou kunnen helpen (en vervolgens opgeschaald kan worden naar iedereen).

      Misschien is dat wel mijn punt; technologische vooruitgang had altijd een trickle-down aspect voor mijn gevoel en bij deze nieuwe space-economie is dat zeer beperkt omdat we echt niet iedereen een ruimte reis kunnen gaan bieden. Vindrijkheid als we zijn, stelt de zwaartekracht van de aarde en de energie die nodig is om aan haar te ontsnappen, toch wel vrij harde grenzen aan de schaalbaarheid. Bovendien is de space-economie een verlengstuk van de tourisme industrie, alleen dan zonder inheemse volk die ervan profiteert.

      Verwijderen
    3. @ANONIEM

      De auto werd in 1886 uitgevonden door Benz, Daimler en Maybach, ieder afzonderlijk. De Ford Model T werd in 1908, 22 jaar later, geintroduceerd, maar kwam pas 5 jaar later echt op gang. Dat was het begin van het massa-transport. Het duurde nog een hele tijd, voordat 'de gewone man' zich de vrijheid van eigen transport kon veroorloven. In de komende periode, worden robot-taxi's en lange afstand raketten voor verre oorden (30 minuten reistijd naar alle uithoeken der aarde) gemeengoed. De luchtverontreiniging in Westelijke landen is nu een fractie van vroeger. Maar China en India bevinden zich in een andere ontwikkelingsfase en gaan gebukt onder een zeer ongezonde luchtkwaliteit, die in het Westen typisch was zo'n 100 jaar geleden. De luchtkwaliteit in West-Europa is weliswaar flink verbeterd, maar men moet nu economische stagnatie op de koop toe nemen. Misschien is dat laatste acceptabel, doordat de vergrijzing snel om zich heen grijpt. Maar de dure verzorgingsstaat is dan niet meer te handhaven. Men zal dan een leeftijdsgrens invoeren en de menselijke voortplanting proberen te ontmoedigen. Gelukkig zijn er talloze regio's in de wereld, die de huidige typische Europese mentaliteit totaal vreemd is. Bovendien is de wereld, zoals we die nu kennen, eindig. Als de mensheid wenst te overleven, dan is multi-planetaire ruimtevaart absoluut vereist. Men zal dan ontdekken, dat vele andere gemeenschappen zich allang ergens in het heelal hebben ontwikkeld. Wij zijn niet alleen.

      DS

      Verwijderen
    4. We zijn zeker niet alleen, maar omdat we uit koolstof moleculen bestaan die een cyclus kennen is buitenaards leven door de enorme afstanden nooit te bereiken of te ontmoeten... de cyclus van leven en de afstand zullen nooit overbrugbaar blijken!

      Verwijderen
  2. Helemaal mee eens! Ik woon in Noord-Amerika en erger me helemaal kapot hoe personen als Elon Musk worden neergezet in de Europese media. De herd volgt zoals gewoonlijk weer braaf..

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Diederik,

    Wat is jouw verwachting van de zilverprijs? Het zou mij niks verbazen als dat richting de 1000 eur per ounce gaat, gelet op de schaarste en functionaliteit ervan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @ANONIEM

      De MEGAUITBRAAK naar boven is nu achter de rug. Voor velen is het nu mooi geweest. Maar natuurlijk kan Momentum de prijs omhoogstuwen, vooral aangemoedigd door enkele firma's in Wall Street. Probleem is, dat alle redenen hiervoor met de haren worden bijgesleept. Er is geen echte fundamentele analyse meer mogelijk. Probleem ook is, dat enkele grote partijen in grote moeilijkheden kunnen komen. Dan ligt het voor de hand, dat er iets onverwachts moet gebeuren om bepaalde faillissementen te voorkomen. Zilver is immers essentieel voor Technologie en Oorlog. De handel kan bijvoorbeeld tijdelijk aan banden worden gelegd, vooral in Futures.

      DS

      Verwijderen
    2. https://www.tradingview.com/chart/GOLD/ntwUZMan-We-ve-added-100-years-of-price-history-for-gold-and-silver/

      Verwijderen
    3. mvg stijn. ook alweer dank voor uw tegengeluid

      Verwijderen
    4. https://www.macrotrends.net/1441/gold-to-silver-ratio

      Verwijderen
    5. @STIJN

      Men moet erg voorzichtig zijn met deze Ratios. Er is absoluut geen pijl op te trekken, omdat de situatie steeds weer verschillend is. Bovendien zijn deze markten in wezen piepklein. Slechts een heel klein gedeelte van edele metalen is vrij beschikbaar. Zonder 'papier' Goud & Zilver, zou de handel eenvoudigweg bevriezen.

      DS

      Verwijderen
  4. Wat is dan het bewijs van buitenaards leven?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @ANONIEM

      Er is (nog) geen bewijs. Maar het heelal, dat voor 95% bestaat uit donkere energie, bestaat al tussen 13.8 miljard en 27.6 miljard jaar, na de 'Big Bang'. Dus het zou een wonder zijn, als de mens uniek is. In ieder geval hebben de duizenden satellieten, tot nu toe, nog geen tekenen van buitenaards leven ontdekt. Misschien is het de mens ook niet gegeven om zoiets te ontdekken. Een vlieg op een olifant kan die hele olifant ook nooit zien.

      DS

      Verwijderen
  5. Vandaag in de FT, criminal jnvestigation tegen Powell. Naar mijn opvatting tegen de onafhankelijke positie vd FED. Die moet in de toekomst naar de politiek gaan luisteren. Ondergraaft dit niet hrt fundament vd fin markten ?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Citaat van Maarten Verheyen: De Federal Reserve stuurde vannacht inderdaad een opmerkelijke video de wereld in waarin Powell melding maakte dat er vanuit de overheid gedreigd wordt met strafrechtelijke aanklachten richting zijn persoon!

      De aanklachten houden verband met de renovaties van de Fed-gebouwen maar iedereen kan natuurlijk zo zien dat het gewoon een stok is om de hond mee te slaan.

      Trump wil dat Powell naar zijn pijpen danst of opstapt. En alle middelen zijn goed om dat doel te bereiken.

      Het zijn het soort fratsen die je verwacht van een derdewereldland maar niet van de Verenigde Staten van Amerika.

      Verwijderen
    2. @ANONIEM

      Het gevolg van een en ander is een lagere Dollar en extra druk om de rente te verlagen, wat Trump precies nodig heeft om de Mid-Terms verkiezingen in November geheel of gedeeltelijk te winnen. Het is dus geen verrassing, dat Trump wraak neemt. Tijdens zijn eerste ambtstermijn verkrapte de FED het monetaire beleid opzettelijk om Trump dwars te zitten. De bevriezing van kredietmarkten en de beurscrash van 2018 waren het gevolg. Daarna had Powell, onder Biden, het lef om te spreken over 'klimaatverandering' en herstelbetalingen aan degenen, die door de maatschappij schijnbaar waren benadeeld. De FED bemoeide zich, onterecht, met politiek. Dit viel totaal buiten de bevoegdheid van de FED. Plus beweerde de FED in 2020 - 2021, een jaar lang, dat er geen of tijdelijke inflatie was, terwijl dat absoluut was gelogen op basis van hun eigen gegevens.

      Powell staat niet boven de wet. Vele leden van de FED werden betrapt op 'insider trading' of hypotheekfraude, maar zij namen vaak gewoon ontslag en niemand werd vervolgd.

      Het moet zo langzamerhand duidelijk zijn, dat Trump ALLES zal doen om de economie op volle toeren te laten draaien, met als gevolg een mogelijk nieuwe cyclus van inflatie. Daarom zal de Dollar, na een 15-jarige stijging, wat kunnen verzwakken en zullen de edele metalen in de lift kunnen blijven. Inderdaad, zodra Powell ontslag neemt over 4 maanden, kan Trump de FED helemaal naar zijn hand zetten. Dat is de enige manier om die verkiezingen in November a.s. te winnen. Dit is niet uniek. Vele Presidenten (LBJ, Nixon) gingen, in het verleden, hem voor.

      DS

      Verwijderen
    3. Volkomen mee eens! Het is echt volkomen losgeslagen hoe Trump 2.0 wordt weggezet in de Europese media; Xi komt er zometeen nog beter van af! Europa heeft geen flauw benul hoe het ook maar enigszins bij kan blijven; Europa is gewurgd door haar eigen waanzin en bureucratie. Men moet nu lijdzaam gaan toezien hoe de grote jongens de wereld verdelen de komende decennia. En zowel de media als de politiek hebben geen kaas gegeten van hoe geo-politiek bedreven wordt; lachwekkend. Europe; the economic and geo-political fantasyland about to become the museum of the world. Sad but true

      Verwijderen
  6. Geachte heer Schmull,

    Verwacht u dan ook een, nog, verdere, stijging van de € tov van de $ of zal de € na de flinke stijging van het afgelopen jaar, mede gezien de huidige situatie in Euroland, een deel van, de stijging weer gaan inleveren?

    Bij voorbaat dank voor uw reactie.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @NATASJA

      Elke stijging van de Euro tegenover de Dollar lijkt tijdelijk en is een verkoopgelegenheid. Dat komt, omdat de toekomst van de Eurozone onzeker is. Bovendien is de kans op kapitaalcontroles in Europa vrij groot, naarmate de economische, politieke en militaire druk verder toeneemt. Verder hangt een redenominatie van de Euro altijd boven het hoofd, als een lid van de Eurozone, wel of niet gedwongen, die zone zou verlaten.

      DS

      Verwijderen
  7. Het kan best zijn dat Powell en de zijnen wel eens een scheve schaats reden. En dat dat correctie behoeft. Maar voor mij is het klinkklaar dat de volgende FED chair Trump heet en ik acht dat levensgevaarlijk voor de fin markten. Marcja

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @MARCJA

      De vraag is of de V.S. op weg is naar Hyperinflatie. Historisch gezien, lijkt dat onwaarschijnlijk, want de Amerikaanse mentaliteit is, tot nu toe, totaal anders dan bijvoorbeeld die van Latijns Amerika. Verder is het zaak om de Omloopsnelheid van het geld (Velocity) in de gaten te houden. Dat loopt nog niet uit de hand. De Amerikaanse mentaliteit is juist om, op een gegeven moment, door de zure appel heen te bijten. De Zuid-Europese mentaliteit is 'doormodderen' tot het misloopt. Daarom beleefde Europa, in de 20ste eeuw, 21 perioden van hyperinflatie. Amerika financierde haar bevrijdingsoorlog (1775 - 1779) met 'fiat'-geld, dat ook nog vervalst werd door de Britten, zodat de Continental Dollar waardeloos werd. Dat heeft Amerika nooit vergeten en was een hele grote les. Daarom werd gekozen voor een geleidelijk verlies aan koopkracht om alles draaiende te houden.

      https://tradingeconomics.com/united-states/velocity-of-m2-ratio-q-sa-fed-data.html

      https://viewpoint.pwc.com/dt/gx/en/pwc/in_briefs/in_briefs_INT/in_briefs_INT/hyperinflationary-economies-as-at-june-2025.html

      DS

      Verwijderen
  8. Beste heer Schmull , verwachting terecht van dit artikel :

    https://www.ad.nl/economie/bedrijven-vrezen-wereldwijde-crisis-nederland-zal-hard-geraakt-worden~a5c88a01/?referrer=https%3A%2F%2Fduckduckgo.com%2F

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @ANONIEM

      Europa wordt eindelijk wakker. Amerika was dat allang, want daarom werd Trump herkozen, dit keer met een absolute meerderheid van stemmen. Europa ontdekt nu plotseling, dat de oude wereldorde is veranderd. Klimaathysterie en genderidentiteit (man/vrouw) zijn afleidingsmanoeuvres, die de wereld op het verkeerde been hebben gezet. Natuurlijk is de volgende economische crisis niet afgeschaft. Vele machten achter de schermen hebben er belang bij, dat u, als leek, gelooft in een bepaalde agenda. De mens is uit op macht en geld. De mens liegt en bedriegt. Niets is, wat het schijnt. Het zij zo. Men heeft toch heel weinig vat op de toekomstige gang van zaken. Daarom is het zaak om zelf alles geduldig af te wachten. Men moet proberen om al het nieuws met een korreltje zout te nemen. Men heeft toch niet alle informatie. Vergeet niet, dat uw gezondheid boven alles gaat. Vermijdt alle stressvolle situaties en luister niet naar hen, die deskundigheid missen om over het een en ander te oordelen. Uiteindelijk gaat alles weer voorbij. Wees dankbaar voor alles, wat wel goed gaat en maak je niet zo druk over zaken, die hoogstwaarschijnlijk nooit zullen gebeuren.

      DS

      Verwijderen
    2. Bedankt voor uw heldere antwoord , wat is u mening , staan we aan de vooravond van de lang verwachte economische crisis ?

      Verwijderen
    3. @ANONIEM

      Bijna niemand heeft ooit het tijdstip van een crisis kunnen voorspellen. Er spelen teveel factoren een rol. Maar als bijna iedere waarnemer positief is, dan is het, historisch gezien, oppassen geblazen. In ieder geval, het blijft raadzaam om voorbereid te zijn op een mogelijke crisis, door voldoende kasgeldequivalent, zoals kortlopende staatsleningen, achter de hand te hebben. Opvallend is, dat het gemiddelde beleggingsfonds de laagste kasgeldpositie heeft ooit. Dat is een rode vlag.

      DS

      Verwijderen
  9. A former World Bank president has sounded the alarm, revealing that the Federal Reserve has lost over a trillion dollars—and counting—turning it into nothing more than a massive hedge fund for the rich and powerful.

    He claims the Fed is borrowing money from banks at 5.4% interest, then pouring it into government bonds, creating the illusion that the government’s financial situation is better than it actually is.

    He warns that this scheme isn’t just limited to the U.S.—it’s happening across central banks worldwide.

    https://x.com/saylordocs/status/2015242215476625538?s=20

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @ANONIEM

      Dit is bekend. Maar een Centrale Bank behoeft niets te verkopen met verlies. Als men wacht tot de afloopdatum, dan is er geen verlies.

      The information in the clip—David Malpass criticizing the Federal Reserve's balance sheet for large unrealized losses on bonds bought during low-rate periods, while paying higher interest on reserves—is rooted in real dynamics from the Fed's quantitative easing and subsequent rate hikes. However, this has been publicly known and reported by the Fed itself for years (via weekly H.4.1 releases and annual financial statements), not a new "exposure."

      As of early 2026:
      - The Fed's balance sheet is around $6.5–6.6 trillion.
      - Unrealized losses on securities peaked above $1 trillion in prior years but have moderated significantly as long-term interest rates have declined from their highs.
      - Operating losses (from higher interest payments outweighing asset yields) occurred for a few years but were projected to end, with the Fed returning to profitability and resuming remittances to the Treasury.

      No insolvency or crisis has materialized. Central banks like the Fed don't face the same constraints as private entities—they can hold assets to maturity without realizing losses, and negative equity doesn't impair their ability to conduct monetary policy. The system has continued with ongoing balance sheet normalization, stress tests, and rate adjustments.

      DS

      Verwijderen
  10. Silver exploding this Monday morning. My father in-law agreed he was waiting 50years for this. Next month 25th, I turn 50 years myself.
    With 3 kids; 21y girl, 18y girl, 16y son, they can get a mortage with a partner in a view years.
    We don't have a mortage anymore, should we by another house with mortage?
    Follower 5years


    Good on you, Diederick

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @ANONYMOS

      Buying a house at current prices only makes sense, if you can do that for the next 30 years. House prices are in a bubble. Also, everyone has a different financial profile. That profile will change over time. So this is not the time, to make hasty decisions. The chance of a sharp downturn, in the next few years, for whatever reason is very high. This is a peak of a cycle, not the beginning of a new one. Patience is now required, more than ever.

      DS

      Verwijderen
    2. Same thoughts here, when all breaks down, will it include precious metals (from rising interest rates due to bonds collapse)? In other words, maybe liquidate (part) of it now to reap the benefits of the high valuations? With the higher cash position buy some prime location real estate with a 30 yr fixed mortgage?

      Many thanks for your insights!

      Verwijderen
    3. @ANONYMUS

      Don't be surprised if we are in the middle of a 1929 - scenario. That would mean another Meltup in all assets, followed by a Bust, similar to the 1930's. I would certainly liquidate part of certain assets in order to prepare for the day, that distressed sellers in ALL assets show up. Don't worry about the timing.

      DS

      Verwijderen
  11. @schmull
    Het is op dit platform misschien al vaker besproken, maar na het lezen van zijn boek "the Graet Taking" van David Rogers Webb, maak ik mij toch zorgen over mijn eigenaarsschap van effecten en dus ook pensioenen. Van kasgeld weet idereen wel dat het een IOU van de van de bank naar de klant is met een beperkt een deposito garantie.
    @schmull: Wat is uw mening hier over?

    Hoefslag

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @HOEFSLAG

      Helaas kan niemand op tegen, wat de overheid besluit. In 1933, werd door Roosevelt een Executive Order getekend, welke bijna al het Goud, in bezit van de burgerij in beslag nam tegen een vaste prijs van $ 20.67, uitgezonderd $ 100.- in Gouden munten. Degenen, die zich hieraan niet schikten, kregen een boete van $ 10,000 ( ongeveer $ 200,000 in het geld van vandaag) en/of 10 jaar gevangenis. In 1934, werd de officieele Goudprijs verhoogd naar $ 35.00, waardoor de Dollar met 40% werd gedevalueerd. Bezit van Goud bleef daarna ruim 40 jaar illegaal. In de Sovjet-Unie stond de doodstraf op het bezit van een bepaalde hoeveelheid Goud, zelfs in de jaren '60.

      Maar tegenwoordig hebben de meeste beleggers Goud niet zelf in bezit. Meestal ligt het bij banken of brokers of in bankkluizen. Dan kan de overheid dat gemakkelijk in beslag nemen. Zelfs als men hypotheekvrije onroerend goed bezit, dan kan de overheid het toch verbeurd verklaren 'in het algemeen belang', bijvoorbeeld voor wegenbouw of een onding, zoals een 'groene' windmolen (arme vogels!).

      In ieder geval is elke verwijzing naar 'they' en 'machten achter de schermen' een bewijs, dat dit boek voornamelijk berust op bangmakerij. Een slapeloze nacht lijkt dit niet waard, want gelukkig heeft deze wereld voldoende 'checks & balances' (Trias politica).

      https://thegreattaking.com/read-online-or-download

      DS

      Verwijderen
  12. @ schmull
    Maar waarom is de wetgeving dan zo in het nadeel van de effecten eigenaren gewijzigd?

    These are the key facts:
    • Ownership of securities as property has been replaced with a new
    legal concept of a "security entitlement", which is a contractual
    claim assuring a very weak position if the account provider becomes
    insolvent.
    III Security Entitlement
    11
    • All securities are held in un-segregated pooled form. Securities
    used as collateral, and those restricted from such use, are held in
    the same pool.
    • All account holders, including those who have prohibited use of
    their securities as collateral, must, by law, receive only a pro-rata
    share of residual assets.
    • “Re-vindication,” i.e. the taking back of one’s own securities in the
    event of insolvency, is absolutely prohibited.
    • Account providers may legally borrow pooled securities to collater
    alize proprietary trading and financing.
    • "Safe Harbor" assures secured creditors priority claim to pooled
    securities ahead of account holders.
    • The absolute priority claim of secured creditors to pooled client
    securities has been upheld by the courts.
    Account providers are legally empowered to “borrow” pooled securities,
    without restriction. This is called “self help.” As we will see, the
    objective is to utilize all securities as collateral.
    I assure you that this is not conjecture. You would be greatly mistaken
    in dismissing this as “conspiracy theory”, which is a common reaction
    to so much unpleasantness. It is possible to really know about this.
    The documentation is absolutely irrefutable

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @ANONIEM

      Vroeger was het mogelijk en in sommige gevallen, nog steeds, om de certificaten op te vragen van de waardepapieren, die men heeft/had gekocht. Doet men dat niet, of wordt dat moeilijk of onmogelijk gemaakt, dan verliest men de rechten van eigendom. Het fysieke eigendom van waardepapieren brengt ook risico's met zich mee. Die risico's hebben betrekking op uw eigen leven, zoals afpersing, etc. Het is wat het is. Daarom NOOIT waardevolle dingen thuis bewaren.

      DS

      Verwijderen
  13. Intussen gaan we vandaag vrij hard richting 1,20 dollar voor 1 euro...
    Ik heb mijn pensioengeld vooral in US-treasuries gezet aan het begin van Trump 1, op 1,03 dollar voor 1 euro. Waar ligt volgens u nu ook een grens voor Trump als het gaat om de waarde maar vooral ook het 'vertrouwen' in de dollar?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @ANONIEM

      Als men een valuta-risico wil lopen, dan is er weinig tegen te doen. De richting van een valuta op korte termijn is onmogelijk te voorspellen, omdat tientallen factoren een rol spelen. Ik heb vele zogenaamde valuta-experts het schip in zien gaan. Daarom moet men altijd 'denken' in die valuta en nooit terugrekenen naar de eigen valuta. Als men daarmee moeite heeft, moet men er niet aan beginnen. Men koopt dan gewoon Nederlandse staatsleningen. Mijn persoonlijke mening is, dat de Dollar langer zal bestaan dan de Euro. Veel langer. Verder zijn traders actief met termijncontracten om zich in te dekken. Dat heeft, op korte termijn, invloed of de valutamarkt.

      DS

      Verwijderen
  14. @DS Wat vind u van deze meningen?

    https://x.com/anticovidiano74/status/2016214857331171485?s=20

    Met vriendelijke groet,

    Rob

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @ROB

      Probleem is, dat men er niets mee opschiet, want er bestaan altijd hele of halve waarheden. Niemand weet er het fijne van. Bovendien is de mens voortdurend bezig om macht en geld te vergaren door de eeuwen heen. De een is er beter in dan de ander. De een heeft betere kruiwagens dan de ander. Afgunst te over. Dus dit draagt niet bij tot een gelukkig leven. Overigens zijn vele vermogenden ongelukkig en/of sukkelen zij met hun gezondheid. Een minderheid is juist heel gelukkig met weinig.

      DS

      Verwijderen