Translate

zaterdag 27 september 2014

OP HET SCHERP VAN DE SNEDE



OP HET SCHERP VAN DE SNEDE

Zo, de wereld is weer wat wijzer geworden. Een enkeling, die zich als een roepende in de woestijn moet hebben gevoeld, wees op het beperkte en onbedoelde effect van de grootscheepse monetaire stimulering. Centrale Bankiers werden immers als wonderdokters beschouwd, die de wereld hadden behoed voor deflatie en depressie. Nu, na bijna 6 jaar van gigantische ‘kwantitatieve verruiming’, staat de wereld waarachtig toch oog in oog met dalende grondstoffenprijzen en deflatie (en stijgende reele rente, ookal is de nominale rente nul). De omloopsnelheid van het geld blijft in een structurele vrije val. De wereld staat dus weer op het scherp van de snede? Volgens (onderwijzer) Bartjens was dat onmogelijk! Beleidsmakers zijn helemaal verbouwereerd. Misschien moet men nu alles op alles zetten om nog meer datgene te doen, wat tot nu toe niet gewerkt heeft! Maar het zal niet mogen baten. Het grote spel is voorbij. De slinger is bezig aan zijn tegenbeweging.


Het onorthodoxe monetair beleid heeft gefaald. De genadeloze, neergaande trend in inflatie, zelfs in Amerika, zet zich voort. Er zijn structurele deflatoire krachten aan het werk, die velen uit het oog hadden verloren. Tegen de algemene mening in, lijkt de Amerikaanse Dollar, sinds de bodem van 2007, in kracht toe te nemen, wat nog jarenlang zal aanhouden. De Dollarstijging is een ondubbelzinnige waarschuwing. Het tekort op de Amerikaanse lopende rekening, ten opzichte van het BNP, zal structureel blijven dalen, nadat het gedurende 20 jaar (1991 - 2007) onverbiddelijk was opgelopen. De energierevolutie, het concurrentievermogen (vooral ten opzichte van China), de kredietinkrimping bij de Babyboomers (hogere spaarquote) en demografie, hebben voor deze omwenteling gezorgd. Maar dit betekent, dat de kraan wordt dichtgedraaid van een van de belangrijkste liquiditeitsbronnen voor de wereldhandel, wat zijn uitwerking niet zal missen op het internationale monetaire systeem.

Amerika en Europa, met respectievelijk 5% en 10% van de wereldbevolking, nemen elk bijna 30% van de consumentenvraag in de wereld voor hun rekening. Maar de gemiddelde consument in het Westen, die zijn reele inkomen in het afgelopen decennium alleen maar heeft zien dalen, is veel voorzichtiger geworden en voornamelijk uit op koopjes. Consumentenkrediet dient steeds meer om elke maand de touwtjes aan elkaar te knopen, niet om zich vol te laden met allerlei goederen. De zogenaamd ‘sterke’ opkomende landen zijn nog enorm afhankelijk van export, vooral van grondstoffen, naar die Westerse consument, die de Westerse economie voor 70% bepaalt. De consumentensector in niet-Westerse landen is vaak niet meer dan eenderde van de economie, ook in China, wat heel vaak ook nog lijkt te stagneren. De niet-Westerse landen, met 85% van de wereldbevolking, lijken daarom af te stevenen op een catastrofale cyclus van devaluatie en deflatie, omdat hun lot is verbonden aan een stijgende Dollar, waarin zij juist voornamelijk hadden geleend. Een structureel stijgende Dollar doet de opkomende economische giganten daarom de das om!

Vanwege een reeks structurele factoren, exporteert Amerika minder kapitaal, wat heeft geleid tot een Dollartekort. Als de wereld ooit het vertrouwen verliest in de Centrale Banken om dat Dollartekort te verlichten, dan zijn de gevolgen van de klap in riskante activa, zoals aandelen (funest voor cashflow), grondstoffen en onroerend goed, niet mals. Alle pogingen om de eigen valuta in dit klimaat onder controle te houden, zullen steeds vruchtelozer worden. Een nieuwe liquiditeitscrisis, valuta-oorlogen (devaluatie van de Chinese Renminbi, vanwege de looninflatie!) en kapitaalcontroles liggen op de loer. Mocht de Federal Reserve onverhoopt de rente enigszins verhogen, zoals in 1928, voor de Grote Crash van 1929, dan is het plaatje compleet. Opeens moet de gehele wereld dan ‘afkicken’. Dat komt ervan, als de wereld leent in de ‘eeuwig zwakke’ Dollar (80% van de wereldschuld) om haar liquiditeit op peil te houden. Er zal weer een hoge prijs betaald moeten worden voor zo’n onzinnig beleid. Reken er maar niet op, dat de 20-jarige stijging van het Amerikaanse tekort op haar lopende rekening (voor 2007) kan worden herhaald. Dat is vechten tegen de bierkaai.

DIEDERIK SCHMULL

27 September, 2014

WESTCLIFF-On-SEA, Essex, U.K.

18 opmerkingen:

  1. Verwacht U op korte en lange termijn nog veel van langlopende Treasuries

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @ANONIEM:

      De langlopende Treasuries zijn vooral op langere termijn aantrekkelijk,
      omdat er , al jarenlang, een convergentie gaande is met de Japanse
      JGB's.

      Het rendement van de 30-jarige JGB is 1.60%, terwijl dat van de 30-jarige
      Treasury nog steeds 3.17% is (van 4.70% in 2010). Op den duur zal
      een rendement van 2.00% mogelijk moeten zijn.

      Het rendement van de 10-jarige Treasury is 2.49%, maar op den duur
      ligt 1% binnen handbereik. De 10-jarige JGB heeft een rendement van
      slechts 0.51%!

      En dat alles, nadat Japan al 20 jaar GIGANTISCH heeft gestimuleerd.
      Wat NIET heeft mogen baten.

      http://finance.yahoo.com/echarts?s=%5ETYX+Interactive#symbol=%5ETYX;range=5y

      http://www.marketwatch.com/investing/bond/10_year

      http://www.bloomberg.com/markets/rates-bonds/government-bonds/japan/

      In de komende, moeilijke jaren, lijken de Treasuries, met de nodige
      onderbrekingen, WEER de winnaars te worden. Maar houd rekening
      met tegenbewegingen, en ook met de algemene mening ('de rente
      stijgt straks'...), die slechts TIJDELIJK zijn, maar soms enige tijd
      kunnen duren. GEDULD is het devies. Het Japan-scenario duurt
      immers al 20 jaar!

      DS

      Verwijderen
  2. @ESTHER:

    Nog meer QE of QE tot in het oneindige? Best mogelijk, zeker als de
    economie blijft tegenvallen. Maar de volgende QE van de FED zou dan
    wel eens BUITENLANDSE obligaties kunnen omvatten. De FED heeft
    immers al genoeg Treasuries.

    Zo'n strategie zou echter de buitenlandse Centrale Banken in de wielen
    rijden, die juist hun valuta willen DEVALUEREN ten opzichte van de
    Dollar.

    Dus nog meer QE zou nog minder effect hebben. Er gaan stemmen
    op ('Foreign Affairs' artikel) om geld RECHTSTREEKS uit te delen. Maar
    daarvoor moet de wet worden veranderd. Probeer DAT maar eens door
    het Amerikaanse Congres te krijgen.

    DS

    BeantwoordenVerwijderen
  3. MARCJA:

    Markten nemen gevoegelijk aan, dat de ECB wel te hulp zal MOETEN
    schieten, als een van de Euro-zone landen weer in moeilijkheden zou
    komen. O ja? Zo vanzelfsprekend is dat NIET. Zolang zij de
    'hervormingen' niet hebben doorgevoerd, zal DUITSLAND er een STOKJE
    VOOR STEKEN.

    DS

    BeantwoordenVerwijderen
  4. hadewych von mises30 september 2014 om 11:43

    en in België zorgt deflatie ervalvast voor dat meer en meer werknemers hun maandloon zien ... dalen ... ! Doe dàn de economie maar weer eens aantrekken ! (wie zal nog shoppen, consumeren of investeren ? Ik tel vanaf nu elke euro.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @HADEWYCH VON MISES:

      Hans-Werner SINN (IFO), vandaag in de FT: DEFLATIE is NIET een
      gevaar voor Zuid-Europa, maar juist een ESSENTIELE VOORWAARDE
      om hun CONCURRENTIEVERMOGEN te herstellen.

      Hij stelt trouwens ook, dat de ECB nu uitgroeit tot een BAD BANK.

      DS

      Verwijderen
  5. @STREETRUNNER:

    Mee eens! De TLT was al uitgebroken naar boven en lijkt nu het vorige
    hoogtepunt van 2012 VOORBIJ TE STREVEN.

    Dit is een WAKE-UP CALL. Daarom loont het om te luisteren naar
    de kwaliteits-obligatiemarkt. DAT is de smart money. NIET de gokkers
    in ALIBABA.

    DS

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Groei Global GDP zwakt af sinds februari jl. en meer en meer landen in deflatie
    dus daalt de inflatieverwachtingen en daarmee de lange rente
    NL 3Y negatieve rente, NL 10Y nu haast onder 1% (vandaag 1,04%) en USA 10Y daalt vandaag 4,19%.
    U en Martien van Winden verkondigen al jaren dat de NL rente gaat convergeren met Japan en CH. terwijl 90% van de analisten al jaren aankondigen dat de lange rente gaat stijgen.....

    GL

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @GRIJZE LEEUW:

      Aan het begin van dit jaar, was er bijna 99% eenstemmigheid over
      het komende economische herstel en hogere rente. De langere
      kwaliteitsobligaties werden het meest gehaat en werden beschouwd
      als het meest riskant.

      Er zal wel weer eens een consolidatie komen (short covering), maar
      de huidige neergaande trend is wel degelijk STRUCTUREEL, wat de
      Centrale Banken ook bedenken. Hun almacht wordt zwaar overschat.

      DS

      Verwijderen
    2. @ DS: 'Hun almacht wordt zwaar overschat'

      De CB's houden de markten liquide omdat Bernanke en Friedman de conclusie hebben getrokken bij de studie naar de Grote depressie dat de FED toen te weinig gedaan heeft, de markten te weinig liquide heeft gehouden.

      De moderne Westerse wereld wil de sociale consequenties van een grote deleveraging niet accepteren. Die probeert men mi. nu uit te smeren.

      Anderzijds kun je 'het paard wel naar de bron leiden ...maar niet dwingen te drinken'. Er staat heel veel kapitaal langs de zijkant maar er wordt niet geinvesteerd. Er zijn te weinig goede investerings oppertunities. Een jaar geleden heeft Bain Company daar een studie over gepresenteerd, http://www.bain.com/publications/articles/a-world-awash-in-money.aspx, zij verwachten dat dat alleen maar toeneemt tot 2020. daardoor zal de lange rente mi. ook blijven dalen. Conclusie van het rapport is dan ook dat er geen gebrek is aan kapitaal maar de macht verschuift van 'Owners of Capital naar Owners of good ideas.'

      Nooit eerder stond er zoveel vrij kapitaal bij Private Equity om te investeren beschikbaar als nu, veel van het kapitaal welke voor de crisis is opgehaald is nog steeds niet aangewend http://www.participaties.nl/Column/136176/Dit-doet-de-private-equity-top-in-Europa.aspx

      GL

      Verwijderen
  7. http://kingworldnews.com/kingworldnews/KWN_DailyWeb/Entries/2014/10/1_Louise_Yamada_On_The_War_In_The_Gold_%26_Silver_Markets.html
    Zelfs de goldbugs stellen nu dat de goud bull run voorbij is en dat goud nog veel lager kan.
    marcja

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @MARCJA:

      GOUD dus terug naar $ 800.-, wat ik in de afgelopen 2 jaar meermalen
      heb gesuggereerd. Hopelijk kan het daar HOUDEN, want dan is de
      lange termijn Bullmarkt nog in tact.

      Yamada's idee, dat het rendement van de 10-jarige Treasury nu zou
      stijgen, is weer 'algemene mening' en ik ben het daarmee ONEENS.

      Echter, bij lagere inflatie of deflatie, STIJGT de REELE RENTE. Dat
      is funest voor Goud.

      De DOLLAR is KONING, maar EENS zullen Goud EN Dollar TEGELIJK
      gaan stijgen. De ultieme vluchthavens!

      DS

      Verwijderen
  8. Toch gaf u op 26 juni 2014 de tip goud bij te kopen. Inslaan zou heel veel zin hebben. Naar uw mening was er een bodem gelegd en langer wachten zou grote risico's met zich meebrengen. Wat goudaandelen betreft: u wees nog eens op Homestake Mining.
    Verder stelde u op 27 juni:
    "Ik blijf positief op de USD EN de Treasuries, want het DEFLATIE-verhaal
    is totaal ONVERANDERD. Juist, Goud EN USD EN Treasuries zullen
    DAN tegelijkertijd kunnen stijgen."
    Dus u stelde toen dat bij deflatie goud en USD tegelijk zullen stijgen (het woordje DAN is in dit geval belangrijk....)
    Marcja.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @MARCJA:

      Dat klopt, helemaal waar. Ik wilde niet langer wachten op de mogelijke
      draai in Goud en sommige Goudaandelen. Maar ik stelde ook, dat
      NIEMAND weet, of we de bodem hebben gezien. Toch loont het om
      in een Bearmarkt wat in te slaan, als men gelooft in de langere termijn.

      Ik verwacht hele moeilijke tijden in het verschiet, vergelijkbaar met
      de jaren '30, en dus is er dan kans op een NIEUWE rol voor Goud
      in het monetaire systeem. Zoiets gebeurt alleen, als bijvoorbeeld
      de Centrale Banken in een vertrouwenscrisis geraken en
      geherkapitaliseerd moeten worden, zoals in 1934. De timing weet
      natuurlijk niemand, maar de richting is duidelijk.

      Daarom wilde ik Goud nooit verkopen, omdat het een noodzakelijke
      verzekering is tegen het 'ondenkbare' (geldhervorming?). Daarom
      vasthouden ONGEACHT de dagprijs, maar gewoon WEGLEGGEN.

      DS

      Verwijderen
  9. @

    (EDWARDS)(!): If The Freefall Of The YEN BREAKS THROUGH 30-Yr Support, CHINA May DEVALUE RMB, Causing A MARKET PANIC

    http://www.bloomberg.com/news/print/2014-10-02/albert-edwards-says-watch-japanese-yen-and-be-very-very-afraid.html

    DS

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @ DS:

      iedereen is het eigenlijk wel eens dat het goed fout af kan lopen met Japan. Dat is wel bijzonder (en gevaarlijk). Afgelopen woensdag maakte tijdens BNR economen debat tussen 3 hoogleraren Sweeder van Wijnbergen een paar hele bijzondere opmerkingen over Japan die mij aan t denken hebben gezet. Hij heeft bij Wereldbank gewerkt en ervaring met grote crisissen in Mexico en Oost-Europa.:
      - Staatsschuld Japan ca. 250%, daarvan is ca. 100% ihv. BoJ en ook heeft Japan nog veel staatsbedrijven (die we in Europa meestal niet meer hebben ) met een waarde van 150% BBP.
      - Groei GDP per capita in Japan groeit sneller als de VS laatste 10 jaar
      - Japan is rijk land, staatsschuld is door BoJ en Japan privaat zelf gefinancieerd . Bevolking krimpt gewoon snel.
      - Lage werkeloosheid 3,5% (http://www.tradingeconomics.com/japan/unemployment-rate)

      probleem lijkt mij wel dat als er weer een grote crisis komt de Yen weer sterk wordt en export moeilijker

      Ook werden er in het debat bijzondere zaken gezegd mn. over Duitsland, de Euro en stimuleren economie in Zuid-Europa.

      Audio: http://www.bnr.nl/?service=player&type=archief&fragment=20141001112300480

      Verwijderen
  10. De FT stelt over goud: "Costs are getting too close to prices; expect a psychological shift soon" . Ik kon het artikel niet zo echt volgen , wat denkt u hiervan ?
    marcja

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @MARCJA:

      De gemiddelde kostprijs voor Goudmijnproductie wisselt enorm van
      mijn tot mijn (vanaf $ 200/oz.), terwijl elke mijn een beperkte levensduur
      heeft. Daalt de Goudprijs beneden de kostprijs van extractie, dan
      gaat de mijn in de mottenballen. De grote 'shake-out' is aan de gang,
      wat op den duur 'psychologisch' positief zal zijn voor de overlevenden.

      Maar het duurt lang. Kijk maar naar Uranium.

      DS

      Verwijderen